מאז אטלנטה 1996, ופרט לאולימפיאדה הסינית הביתית בייג'ינג 2008, ארצות הברית היא השליטה הקבועה של טבלת המדליות. אבל בטוקיו 2020 במשך ימים ארוכים נראה היה שהמטוטלת נעה לכיוון השני, והקרב הכל-כך יוקרתי בין המעצמות ייגמר בניצחון סיני. עם זאת, שורת ניצחונות אמריקניים ביום הנעילה קבעה - גם הפעם האמריקנים יסיימו ראשונים.
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
המהפך הושלם בגמר הכדורעף לנשים. ארצות הברית, שמעולם לא זכתה בתואר, הביסה 0:3 את ברזיל בגמר ואחרי שלוש פעמים ברציפות שסיימה על הפודיום - עלתה על המדרגה הגבוהה ביותר. הזכייה הזו העניקה לאמריקנים את הזהב ה-39 בטוקיו לעומת 38 של הסינים. האמריקנים הובילו כל העת על הסינים במספר המדליות הכולל (87:113 כעת), אבל הטבלה נקבעת לפי מספר מדליות הזהב. נותרו תחרויות בודדות שלא הושלמו, וסין כבר לא תוכל להשתוות לאמריקנים בראש הטבלה.
5 צפייה בגלריה
נבחרת ארה"ב חוגגת
נבחרת ארה"ב חוגגת
המהפך הושלם בגמר הכדורעף לנשים
(צילום: גטי אימג'ס)
5 צפייה בגלריה
גריינר ו-ווילסון בודקות שהזהב אמיתי
גריינר ו-ווילסון בודקות שהזהב אמיתי
גריינר ו-ווילסון ממשיכות את המסורת
(צילום: AFP)
לפני כן נבחרת אמריקנית אחרת זכתה בזהב, וזה היה הרבה פחות מפתיע. בפעם השביעית ברצף נבחרת הנשים האמריקנית בכדורסל היא האלופה האולימפית, וזה קרה אחרי ניצחון 75:90 על המארחת יפן, שהדהימה בעצם עלייתה לקרב על התואר. בריטני גריינר להטה עם 30 נקודות, בריאנה סטיוארט רשמה דאבל-דאבל מרשים של 14 נקודות ו-14 ריבאונדים.
בתווך זכתה היום ארצות הברית בזהב גם באופניים, באומניום (ה"קרב 10" של אופני המסלול). ג'ניפר ולנטה, שזכתה בארד ברדיפה הקבוצתית, הוסיפה מדליה שנייה, והיוקרתית ביותר. לורה קיני, מלכת האופניים הבריטית, לא הצליחה לזכות במדליית זהב שישית בקריירה וסיימה רק שישית הפעם. אבל בעלה ג'ייסון כן עשה היסטוריה - חצי שעה לפני כן הוא הפך לבריטי הראשון עם שבע מדליות זהב אולימפיות, כשניצח בקיירין.
5 צפייה בגלריה
ג'ניפר ולנטה
ג'ניפר ולנטה
ולנטה חוגגת זהב אמריקאי ביום האחרון גם באופני המסלול
(צילום: gettyimages)
האמריקנים, ששלחו לטוקיו משלחת של 626 ספורטאים, כשלו לא פעם בבריכת השחייה ובאצטדיון האתלטיקה – אבל בכל זאת שני הענפים המרכזיים של המשחקים היו אלה שהובילו אותם לניצחון בטבלת המדליות. הם זכו ב-11 מדליות זהב בשחייה (3 אישיות של קיילב דרסל, שתיים של קייטי לדקי) ובשבע מוזהבות באתלטיקה.
פרט לניצחונות ביום הנעילה בכדורעף ובכדורסל נשים, הם ניצחו גם בענפים קבוצתיים אחרים - כדורסל 3X3 נשים, כדורמים נשים, שני משחי שליחים, שני מרוצי שליחים וכמובן גם בכדורסל גברים, בהובלת קווין דוראנט.
5 צפייה בגלריה
השליטה הסינית נמשכה, כצפוי, בטניס השולחן
השליטה הסינית נמשכה, כצפוי, בטניס השולחן
השליטה הסינית נמשכה, כצפוי, בטניס השולחן
(צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
קפיצה למים
קפיצה למים
בקפיצה למים הסינים זכו ב-7 מתוך 8 מדליות זהב אפשריות
(צילום: gettyimages)
הסינים השיגו את רוב מדליות הזהב שלהם בענפים שבהם הם טובים מסורתית: בקפיצה למים הם זכו ב-7 מתוך 8 מדליות זהב אפשריות (רק טום דיילי ושותפו מאט לי מנעו הופעה סינית מושלמת), בטניס שולחן גרפו 4 מדליות מוזהבות ובהרמת משקולות - 7 נוספות.
כבר בבייג'ינג 2008 סין סיימה ראשונה בטבלת המדליות, אבל אולימפיאדה ביתית היא סיפור אחר בשל האווירה, ההשקעה מכוונת המטרה, אפילו השיפוט.
ריו 2016, לעומת זאת, הייתה אולימפיאדה דומיננטית בצורה יוצאת דופן עבור האמריקנים, שלקחו 121 מדליות (46 זהב), 51 יותר מסין שדורגה שלישית (26 זהב). בטוקיו הפער צומצם משמעותית והמהפך בטבלה היה קרוב מאוד - אבל בסופו של דבר הוא נמנע.