לפני כשבוע כולם היו אופטימיים – הדיווחים טענו להתקדמות משמעותית במשא ומתן בין לאו מסי לברצלונה, אפילו פרטי החוזה החדש נחשפו והסיכום היה לשנתיים עם קיצוץ של 50 אחוז בשכרו של הפרעוש, הכל כדי שהוא יישאר.
פתאום, כאילו משום מקום, ביום חמישי האחרון הכל השתנה. בשעות אותו הערב החלו כלי התקשורת בספרד לפרסם שהמו"מ בין הצדדים פוצץ, וזמן לא רב לאחר מכן ברצלונה בעצמה הוציאה הודעה רשמית המאשרת שמסי לא ימשיך במועדון, ותלתה את האשמה לכך בראשי הליגה הספרדית.
9 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
לא כך הוא רצה שזה ייגמר. לאו מסי
(צילום: getty images)
"למרות שהגענו לסיכום עם לאו מסי בכוונה ברורה של שני הצדדים לחתום היום על חוזה חדש, הוא לא יכול להיחתם כתוצאה ממכשולים כלכליים ומבניים (תקנות של הליגה הספרדית)", נכתב בהודעה הרשמית של המועדון.
עוד נכתב: "כתוצאה מהמצב, לאו מסי לא יכול להמשיך בברצלונה. שני הצדדים מאוד מאוכזבים שהרצונות שלהם לא יכולים להתממש. אנו רוצים להודות לשחקן על התרומה שלו לקידום של המועדון ולאחל לו רק טוב בחייו האישיים והמקצועיים".
אבל מה באמת הסיפור, מהם אותם "מכשולים" שברצלונה טוענת שמנעו ממנה לחתום עם מסי, והאם זה בסך הכל היה הימור שהשתבש לנשיא המועדון ז'ואן לאפורטה?
9 צפייה בגלריה
ג'ואן לאפורטה
ג'ואן לאפורטה
ז'ואן לאפורטה. הקורונה פגעה בהכנסות בצורה דרמטית
(צילום: EPA)

למה ברצלונה לא הצליחה להחתים את מסי?

תקנות לה-ליגה (הליגה הספרדית) מ-2013 קובעות כי קיימת תקרת שכר לכל המועדונים שמגבילה את סך שכר השחקנים וסכומי הרכש ל-70 אחוז מההכנסות של המועדון. אחרי צניחה דרמטית בהכנסות כתוצאה ממגפת הקורונה והשפעותיה, ברצלונה החלה את פגרת הקיץ בידיעה שהיא זקוקה להכנסות נוספות בסך 170 מיליון אירו רק כדי להחתים את מסי.
בשבוע שעבר בברצלונה הרימו ידיים והבינו שאין מניין להביא את הסכום הזה, והחוזה החדש לא יוכל להיחתם תחת הנסיבות. לכן, אף שלאפורטה מאשים באופן ישיר את מינהלת הליגה הספרדית, האשמה היא על המועדון עצמו שלא הצליח לעמוד בתקנות של לה-ליגה. אגב, במסיבת העיתונאים שנערכה 24 שעות לאחר הפרידה ממסי, לאפורטה טען בעצמו שהחוזה החדש היה מביא את סך השכר ל-110 אחוז מההכנסות, "קצת" יותר ממה שמותר.
9 צפייה בגלריה
לאו מסי חוגג
לאו מסי חוגג
מסי. ברצלונה לא יכלה לעמוד בחוזה חדש
(צילום: AFP)

האם הייתה דרך להשלים את העסקה בכל זאת?

רק 24 שעות לפני הודעת הפרידה הדרמטית, נודע כי חברת ההשקעות הפרטית סי-וי-סי צפויה לסגור עסקת ענק עם הליגה הספרדית בסך 2.7 מיליארד אירו תמורת 10 אחוז מהמניות של הליגה. העסקה הזו אמורה ליצור הכנסות לכל המועדונים, ועל פי דיווח בפורבס ברצלונה אמורה לקבל כעשרה אחוז מהסכום הכולל, בערך 270 מיליון אירו, כאשר 15 אחוז מהסכום יוקדש לטובת רכש.
אך בארסה וריאל מדריד, דווקא שני המועדונים עם החובות הגדולים ביותר בליגה הספרדית וגם שתיים מהמקימות של הסופר-ליג האירופית הכושלת, התבטאו בפומבי נגד העסקה, שעדיין צפויה לעבור בהצבעה של המועדונים בשתי הליגות הבכירות בספרד.
הסיבה להתנגדות היא שהעסקה המתוכננת אמורה לכבול את ברצלונה וריאל ללה-ליגה לכמה עשורים (הדיבור הוא על 50 שנה לפחות), מה שישים סוף לחלומות ולשאיפות העתידיות שלהן על הקמת הסופר-ליג. זו הסיבה היחידה לכך שבארסה – שחשיפות פוטבול-ליקס לפני מספר חודשים הצביעו כי יש לה חובות שעולים על מיליארד אירו – תסרב לעסקה הזו, שכן הצפי להכנסות מהסופר-ליג אמור להיות גבוה בהרבה.
9 צפייה בגלריה
ברצלונה חוגגת
ברצלונה חוגגת
ברצלונה לא רצתה להתחייב לליגה הספרדית לאורך שנים
(צילום: רויטרס)

אם מסי ירצה – הוא יוכל לשחק בברצלונה בחינם?

אז במילה אחת, לא. גם אם מסי היה מוכן לשחק בהתנדבות – בכל זאת, זה המועדון שבו גדל ושיחק כל הקריירה וכנראה שאין לו שום בעיה של תזרים מזומנים – תקנות לה-ליגה (כן, שוב אלו) מונעות ממנו לעשות זאת.
שחקן שחותם על חוזה חדש בליגה הספרדית מחויב להרוויח לכל הפחות 50 אחוז משכרו הקודם. כן, בדיוק מה שתכננו בברצלונה לעשות עם החוזה של מסי. הסיבה? למנוע מניפולציות פיננסיות כמו הלבנת כספים או העלמת מס.
9 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
מסי בנבחרת ארגנטינה. בדרך לפרק חדש בקריירת המועדונים שלו
(צילום: AP)

האם המו"מ בין הצדדים היה הצגה אחת גדולה?

אפשר להבין בין השורות שבארסה הייתה מודעת לכך שהיא לא תצליח להשיג את הסכום הדרוש כבר לפני מספר שבועות, אך בכל זאת חיכתה שבוע בלבד לפני פתיחת העונה כדי להודיע על עזיבתו של הפרעוש.
העובדה היא שלא מעט דיווחים אישרו שהכל סגור בין הצדדים, כשבפועל השלמת העסקה הייתה בלתי אפשרית לכל אורך הדרך. מספר פרשנים בספרד הרחיקו לכת ותהו האם כל הניסיונות לחתום על החוזה החדש עם מסי היו בסך הכל תעלול יחצני כדי להסיט את האשמה מהמועדון, להעביר אותה למינהלת הליגה הספרדית ועל הדרך לזכות בתמיכת האוהדים. מי יודע, אולי מסי בעצמו ידע את כל הפרטים והיה שותף ל"מזימה" הזו.

יש סיכוי שמסי יישאר בכל זאת?

התשובה ביום חמישי, לא רק שלי אלא גם של כל הפרשנים בספרד, הייתה – ברור שכן. גם לאחר הודעת הפרידה (הלקונית מאוד) בודדים דמיינו שהכוכב הארגנטינאי באמת עוזב את ברצלונה. עכשיו זה נראה אחרת לחלוטין, כשבינתיים בפריז ממתינים לבואו של הפרעוש.
9 צפייה בגלריה
האוהדים מתקבצים מחוץ לשדה התעופה בפריז
האוהדים מתקבצים מחוץ לשדה התעופה בפריז
מחוץ לשדה התעופה בפריז החלו כבר להמתין לבואו
(צילום: AP)
האינטרס של חאבייר טבאס, נשיא לה-ליגה, הוא שמסי יישאר. מה לעשות, הוא שווה המון המון כסף, גם בזכויות שידור. למעשה, ESPN בדיוק חתמה על עסקת ענק בסך 175 מיליון דולר לשנה בחוזה לשמונה שנים (1.4 מיליארד דולר) כדי להיות הרשת הבלעדית שמשדרת את משחקי הליגה הספרדית. קשה להאמין שהרייטינג ללא מסי יהיה זהה, ומי יודע, אולי ESPN יחשבו פעמיים על העסקה הזו, עכשיו כשהכוכב מספר 1 כבר לא שם.

איך המעבר הזה ישפיע על ברצלונה ופ.ס.ז'?

מדהים לחשוב על זה, אבל העזיבה של מסי צפויה לחתוך כ-11 אחוז מהערך של ברצלונה. אנליסטים מ"בראנד פייננס" חישבו שבארסה תרוויח בשנה הקרובה 137 מיליון אירו פחות, שמחולקים כך: 77 מיליון אירו מפרסומות, 17 מיליון אירו מהכנסות על כרטיסים ו-43 מיליון אירו על מרצ'נדייז.
9 צפייה בגלריה
מסי מנחם את ניימאר
מסי מנחם את ניימאר
מסי מתחבק עם ניימאר בקופה אמריקה. בקרוב האיחוד?
(צילום: AP)
כמובן, בדיוק ההפך יקרה לפריז סן ז'רמן. היא אמנם תשלם למסי 40 מיליון אירו נטו לעונה, אבל הרווחים יהיו עצומים. מלבד הצפי ל-200 אלף עד 300 אלף חולצות (כל חולצה עולה כ-100 אירו) שיימכרו עם הצגתו, ב"יוניון ספורט אנד סייקל" נטען ש"בין 5 ל-10 אחוז מהתיירים שהיו אמורים להגיע לברצלונה, יבחרו בפריז כיעד שלהם".
"מסי אחראי באופן ישיר ועקיף ל-30 אחוז מההכנסה של ברצלונה", טוען גרגורי קופ, הבעלים של חברת הניהול העסקי ג'י-אר-קיי. "זה מאוד עקבי. הוא פותח אפשרות להיכנס לשווקים חדשים".

איך פ.ס.ז' תעמוד בתקנות הפייר-פליי הפיננסי?

בסן ז'רמן נעזרים במגפת הקורונה – כן, מה ששמעתם – כדי לצרף את מסי מבלי לעבור על תקנות הפייר-פליי הפיננסי (חוקים התקפים לכל הכדורגל האירופי). באופ"א החליטו להקל מאוד בתקנות בתקופה הקרובה כדי לסייע למועדונים קטנים שהכנסותיהם נפגעו בצורה חמורה. ואפשר לומר בלי ספק שלפריז סן ז'רמן אין בעיות כלכליות וגם לא יהיו כל עוד הנשיא הוא נאסר אל-חלאיפי וחברת ההשקעות הקטארית מזרימה כסף ללא הגבלה.
בקצרה, למי שלא יודע, חוקי הפייר-פליי הפיננסי שהושקו לפני כעשור קובעים שמועדון לא יכול לבזבז יותר ממה שהוא מכניס. אם זה קורה, אסור לסכום הזה לעבור את רף 30 מיליון האירו בסך הכל לאורך שלוש השנים הבאות.
9 צפייה בגלריה
נאסר אל חלאיפי ניימאר
נאסר אל חלאיפי ניימאר
נאסר אל חלאיפי עם ניימאר. הקטארים ממשיכים להזרים כסף
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
לאו מסי מול איקרדי ופארדס
לאו מסי מול איקרדי ופארדס
מאורו איקרדי (במרכז). בין מי שצפויים להימכר כדי לאפשר את הגעת מסי
(צילום: רויטרס)
באופ"א אישרו לחרוג מהמספרים הללו ללא הגבלה בתנאי שאפשר להוכיח שההפסדים האלה היו בגלל המגפה. יהיה קשה להצדיק את הטענה שההגעה של מסי היא "הפסד כספי הקשור לקורונה", אבל אפשר לסמוך על אנשי פ.ס.ז' שיצליחו לסובב ולסדר את המספרים שלהם כך שיוצגו הפסדים שיקבלו את האישור של אופ"א.
באימפריה הצרפתית עדיין יודעים שיצטרכו למכור שחקנים ב-180 מיליון אירו בערך כדי להוריד מהם את ועדות הבדיקה של אופ"א – ואין ספק שיש את מי למכור. לבאן קורזוואה, פבלו סראביה, אידריסה גיי, יוליאן דרקסלר ומאורו איקרדי נמצאים על המדף וצפויים לעזוב.

איפה הדברים עומדים כעת?

רוב פרטי העסקה עם סן ז'רמן כבר נסגרו מול חורחה, אביו של השחקן. אמנם הצפי הוא שהצגתו של מסי תהיה היום, אך כלל לא בטוח שזה יקרה. על פי העדכון האחרון בל'אקיפ הצדדים הגיעו לסיכום, כשמסי יחתום לשנתיים עם אופציה לעונה נוספת ודיווח של הכתב המוערך פבריציו רומאנו נוקב בסכום המדויק אותו ירוויח הפרעוש, 35 מיליון אירו נטו לעונה. מעט פחות מהדיווחים הראשוניים שעמדו על 40 מיליון אירו.
לפנות בוקר דיווח אחר מספרד, שקיבל חיזוק מארגנטינה, דווקא הלך בכיוון ההפוך ושם נטען ש"ברצלונה הגישה הצעה אחרונה למסי", אך כלי תקשורת אחרים סייגו את הדיווח ושם נכתב שזהו בסך הכל עוד אחד מהספינים של לאפורטה כדי לשפר את דעת הקהל עליו.