פחות מיממה לאחר שריקות הבוז והקריאות הגזעניות של האוהדים בטדי כלפי קשר נבחרת ישראל מוחמד אבו-פאני, נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקש לחזק את השחקן.
הרצוג שוחח עם אבו-פאני ואמר לו: "אני נורא כעסתי על מה ששמעתי וראיתי, ואני מאוד גאה בך. אתה אזרח ישראלי מדהים ואתה מביא לנו הרבה כבוד וגאווה למדינה. אני מגנה בכל תוקף את הקריאות שהופנו כלפיך ומחזק אותך. אתה, שמשתתף בנבחרת ישראל שמייצגת את מדינת ישראל - לא צריך להרגיש, לחוש ולשמוע קולות כאלה".
2 צפייה בגלריה
הנשיא הרצוג עם אבו פאני
הנשיא הרצוג עם אבו פאני
הנשיא הרצוג עם אבו פאני
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
אבו פאני הודה לנשיא על השיחה: "תודה רבה. אני מעריך את זה מאוד. עבר עליי לילה לא פשוט, אבל נצא מזה יותר חזקים. לא ניתן לאנשים כאלה להשפיע עליי ועל החברה שלנו".
כזכור, עם כניסתו של אבו-פאני אתמול (שני), במחצית השנייה במשחק הנבחרת מול אנדורה (1:2), נשמעו קריאות בוז מהיציע הדרומי. הבוז נמשך בכל נגיעה של השחקן בכדור, כשבין היתר צעקו לעברו האוהדים: "מחבל, מחבל". בהתאחדות ובמשטרה אמנם חששו מאיום הפריצה של אוהדי בית"ר ירושלים, אולם בסופו של דבר קיבלו אירוע חמור אחר.
כבר עתה אפשר לומר כי טדי לא יארח יותר משחקי נבחרת בקמפיין הזה. המפגשים החשובים מול שווייץ ורומניה צפויים להתקיים בבלומפילד, וסמי עופר יילקח בחשבון אולי לאירוח המשחק הנוסף מול בלארוס.
"זו לא הפעם הראשונה ששחקן ערבי שלובש את מדי נבחרת ישראל סופג קריאות גזעניות בטדי, וזה לא יקרה יותר. כנראה שזה לא אצטדיון שראוי לארח משחקי נבחרת", אמרו גורמים בכירים בהתאחדות. היו"ר שינו זוארץ המשיך ברמיזה משל עצמו: "נבחן את כל האפשרויות העומדות בפנינו, לא נקבל גזענות בשום צורה ובשום מקום. נשקול היכן לארח את המשחקים העתידיים שלנו".
2 צפייה בגלריה
מוחמד אבו פאני
מוחמד אבו פאני
אבו-פאני. התפרק בבכי בסיום
(צילום: getty images)
אבו-פאני, שעבר לאחרונה לפרנצווארוש ההונגרית, ספג קריאות גזעניות ללא כל "עילה" מוקדמת, כמו במקרה של מונס דאבור והפוסט שהעלה על הר הבית. מיד עם שריקת הסיום הוא רץ לחדר ההלבשה, התפרק בבכי ואמר לקפטן אלי דסה שליווה אותו: "אני לא מאמין שאוהדי נבחרת ישראל קוראים לי מחבל. אני בא לתת את כולי, ותראה את ההתנהגות כלפיי".
יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, גינה גם הוא את הקריאות: "מוחמד אבו-פאני הוא ישראלי לא פחות מאף שחקן אחר בנבחרת ישראל. ‏הוא אזרח שווה זכויות והוא שחקן עתיר זכויות שהופעותיו במדים הלאומיים הן גאווה. הקריאות הגזעניות נגדו מביישות את הספורט הישראלי ואת כל מדינת ישראל. אני מגנה אותן, מחזק אותו ומקווה שימשיך להופיע בנבחרת עוד שנים רבות. ‏ואם אפשר, שנראה אותו יחד עם הנבחרת גם ביורו 2024".
גם שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, צייץ בנושא: "עם כל השמחה על הניצחון החשוב, לא ניתן להתעלם מהקריאות הגזעניות נגד אבו-פאני שמשחק ומשקיע את זמנו ומרצו למען נבחרת ישראל. זו התנהגות מיותרת ומטופשת שלא תורמת כלום לאף אחד. חבל".
בעקבות הסערה כינסו אנשי מינהלת הליגות לכדורגל, משרד המשפטים ומשטרת ישראל ישיבת חירום, במהלכה הוחלט על הגברת האכיפה נגד קריאת גזעניות במגרשי הכדורגל, באמצעות העמדה לדין פלילי והליכים מנהלים ואזרחיים. "אני מזועזע מהעלייה במקרי הגזענות במגרשי הכדורגל בעונה האחרונה", אמר ארז כלפון יו"ר מנהלת הליגות. "שמח שרשויות המדינה מבינות שמדובר בעבריינים שצריך לטפל בהם ביד קשה, ואת זה נעשה כולנו בעונת המשחקים הבאה. קידום נושא המצלמות לזיהוי פנים, יסייע למגר את האלימות והגזענות במגרשים".