בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל דן הבוקר בעתירה שהגישו ארגוני הנשים נגד זימונו של עומר אצילי לנבחרת ישראל, כאשר ההחלטה בנושא תימסר במועד מאוחר יותר שעדיין לא ננקב. ההתאחדות כבר שלחה את תגובתה לקראת הדיון, וטענה כי אצילי לא היה חבר בנבחרת בתקופת האירועים ולכן התקנון האתי לא חל עליו.
הדין התנהל בפני אב בית הדין אמנון סטרשנוב והדיינים אסתר קובו ואסף הדסי. את ארגוני הנשים ייצג עו"ד אורי קידר. היועץ המשפטי של ההתאחדות עו"ד עמית פינס ייצג את ההתאחדות. אצילי עצמו לא התייצב לדיון. פינס אמר כי ביקש מקבוצתו מכבי חיפה כי השחקן יגיע, אך הדבר לא קרה.
4 צפייה בגלריה
עומר אצילי שחקן נבחרת ישראל
עומר אצילי שחקן נבחרת ישראל
עומר אצילי שחקן נבחרת ישראל
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
דיון בעתירת ארגוני נשים נגד זימון עומר אצילי לנבחרת
דיון בעתירת ארגוני נשים נגד זימון עומר אצילי לנבחרת
"לא רוצים אותו כפרצוף של המדינה". העותרות נגד זימון אצילי לנבחרת ישראל
(צילום: יריב כץ)
"הרעש הזה לא ייגמר", טען נציג העותרות בדיון. "ההתאחדות היא גוף מינהלי שחי על כספי ציבור. אנחנו לא רוצים את אצילי כפרצוף של המדינה. כמה שהוא יהיה טוב בנבחרת ככה מדינת ישראל תתבזה יותר". פינס השיב: "זה מדרון חלקלק שיכול להוביל ארגונים גם במישור הפוליטי לדרוש להשעות שחקנים מהנבחרת".
אב בית הדין אמנון סטרשנוב הגיב לטענת העותרים: "איפה הייתם לפני למעלה משנה? למה אז לא דיברתם? אצילי היה הזהיר מכולם שם". סטרשנוב הקריא את דברי אצילי בהודעת הטקסט לדור מיכה: "'אני מפחד, אין להם 18', אומר אצילי. קראתי את מה שאמר ופורסם".
לכך הגיב עו"ד קידר: "ברגע שהחומרים יצאו החוצה אי אפשר לחיות עם זה". הדיין הדסי: "קארים בנזמה הורשע בסחיטה והיו לו עוד פרשות, והוא זכה ב'כדור הזהב' ומשחק בנבחרת צרפת".
סטרשנוב: "הוא התנצל. מה אתם רוצים עוד? הוא לא הורשע. פעמיים התנצל. אצילי אומר 'אין יום שאני לא מתחרט. לא כך צריך אדם לנהוג. מעל שנתיים אני עושה הכל כדי להכות על חטא'. מה אתם עוד רוצים?". נציג ארגוני הנשים השיב: "למה הוא לא בא לפה להתנצל?"
4 צפייה בגלריה
דיון בעתירת ארגוני נשים נגד זימון עומר אצילי לנבחרת
דיון בעתירת ארגוני נשים נגד זימון עומר אצילי לנבחרת
"אצילי היה הזהיר שם מכולם". הדיינים במהלך הדיון
(צילום: יריב כץ)
לאחר מכן הועלתה האפשרות שאצילי יזומן לדיון בפני ועדת האתיקה של ההתאחדות. לכך השיב פינס: "אי אפשר. בעת האירוע הוא לא היה שחקן נבחרת. זה לא ניתן. בפרקליטות עשו בירור וסגרו את התיק מחוסר אשמה. סגירת התיק מלמדת שהוחלט לאמץ את גרסתו של אצילי. לא כל מה שלא פלילי צריך להעלים עין, אבל העניין הוא הכלים שיש להתאחדות להגיע למסקנה שונה מהפרקליטות. ניסיתי לפנות לפרקליטות כדי לבדוק אם יפתחו את התיק מחדש וקיבלתי שטיפה של מי אני בכלל וטרקו לי את הטלפון בפנים כשביקשתי את תיק החקירה. לנו כהתאחדות אין כלים לחקור את הנושא ולהגיע למסקנה שונה מרשויות החוק".

"אצילי לא היה בנבחרת בזמן הפרשה"

עוד לפני שהחל הדיון, השיב אתמול ההתאחדות על עתירת ארגוני הנשים: "מהעתירה משתמע כי נעשה הליך בחסות ההתאחדות כביכול, כדי להכשיר את הזמנתו של עומר אצילי לנבחרת ישראל. על מנת לבנות את הנרטיב – מתוארת פגישה שנערכה בין מנכ"ל ההתאחדות למר אצילי והודעות התנצלות שכביכול נוסחו בעצה אחת עם ההתאחדות. נטען כי אצילי שוחרר מהנבחרת (עובדה שלא הייתה ולא נבראה) ורק לאחר הליך הכשרה זומן שוב. אצילי זומן לנבחרת כבר בשנת 2021 (לפני יותר משנה), על ידי מאמן הנבחרת דאז וילי רוטנשטיינר וכי מעולם – בשום שלב - לא הודיע איש על שחרורו מהנבחרת".
עוד טען עו"ד פינס: "ארגוני הנשים החרישו ולא מחו על זימונו לפני למעלה משנה והתעוררו רק עתה. זימונו של אצילי לנבחרת אינו הנושא האמיתי של העתירה. האם החשיפה של התכתבות השחקנים במסרונים ותוכנה – מהווה התפתחות מהותית שיש בה כדי לחייב את ההתאחדות לשוב ולשקול את זימונו של אצילי לנבחרת על ידי נקיטת צעד אקטיבי של חסימת הדרג המקצועי מהזמנתו. ההתאחדות מסכימה להנחת המוצא של ארגוני הנשים כי הרף המוסרי המצופה משחקני הנבחרת המייצגים את המדינה צריך להיות גבוה מן הרף הפלילי, אולם אין היא רואה עין בעין עם המסקנה כי ההתאחדות "נתלית" כביכול, בהחלטת הפרקליטות לסגור את התיק ובכך בוחרת לעצום את עיניה בפני התופעה הרחבה של פגיעות מיניות וניצול מיני. טענת אצילי ודור מיכה היא כי מעולם לא נטלו סמים וכי לא היו ערים לגילן של הנערות וכי הם עצמם הוטעו במכוון בהקשר זה. ההחלטה על סגירת התיק מחוסר אשמה וההחלטה שלא לפתוח את החקירה גם לנוכח חשיפת המסרונים, מבטאת הכרעה עובדתית המאמת את גרסתם".
4 צפייה בגלריה
עומר אצילי שחקן נבחרת ישראל
עומר אצילי שחקן נבחרת ישראל
אצילי במדי הנבחרת
(צילום: עוז מועלם)
פינס הוסיף: "להתאחדות אין אותן סמכויות חקירה ואותם כלים חקירתיים שיש לרשויות אכיפת החוק ואין לצפות ממנה כי תקיים חקירה עצמאית משלה. להתאחדות אין ידע עודף לגבי הפרשה ביחס לרשויות אכיפת החוק. זימונו של אצילי לנבחרת בנסיבות אלו ועל בסיס התשתית העובדתית הקיימת והידועה (שחלקה היא בסיס לפרשנות של עובדות שהתפרסמו בתקשורת), הינה סוגייה המפלגת, מבחינה מוסרית, את הציבור הישראלי כולו. כל אחת ואחד מחזיק בדעה משל עצמו ובפרשנות משל עצמו, בהתאם לרף המוסרי האישי שלו. החלטת ראשי ההתאחדות שלא לנקוט בפעולה אקטיבית של התערבות בהחלטות הדרג המקצועי ולחסום את הזמנתו של עומר אצילי לנבחרת (על בסיס מקצועי) – הינה החלטה המצויה עמוק בתוך מתחם הסבירות של שיקול הדעת".
ארגוני הנשים זעמו על תגובת ההתאחדות לעתירה: "תגובה הזויה ומתחמקת שמבקשת להכשיר את אצילי כשחקן הנבחרת על אף המעשים המיניים הקשים שביצע בקטינות. הטענה כי אינו נדרש לעמוד בקוד האתי בשל לוח הזמנים היא הסרת אחריות משחקני נבחרת ישראל הנדרשים להוות מודל ודוגמה לנערים ונערות בישראל".
פורסם לראשונה: 09:03, 19.10.22