התקציר באדיבות תאגיד כאן 11
אם יש גיבור שחתום יותר מכל אחד אחר על ההישג הבלתי נתפס של הנבחרת הצעירה, קוראים לו דניאל פרץ. אם לא סדרת הופעות הרואיות של השוער בשנה האחרונה, ישראל לא הייתה מגיעה לחצי גמר היורו עד גיל 21. היא אפילו לא הייתה מגיעה ליורו עצמו.
נבחרת ישראל הצעירה ביורו - כתבות נוספות
הבעיטה שעצר אתמול בדו-קרב הפנדלים ברבע הגמר מול גאורגיה היא הפנדל השישי במשחקים קריטיים שהודף פרץ בתוך פחות משנה. גם בספטמבר האחרון בבלומפילד, במשחק הפלייאוף מול אירלנד על הכרטיס ליורו, ישראל הגיעה לבעיטות הכרעה מהנקודה הלבנה, וקיבלה הופעה לפנתיאון מהשוער שלה, שעצר שלוש בעיטות של השחקנים האירים ושלח את ישראל להשתתפות באליפות אירופה בפעם השלישית.
10 צפייה בגלריה
החגיגה בכחול-לבן
החגיגה בכחול-לבן
על כפיו יביא. פרץ חוגג עלייה היסטורית לחצי גמר היורו עד גיל 21
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
10 צפייה בגלריה
פרץ הודף פנדל מול גרמניה
פרץ הודף פנדל מול גרמניה
פרץ הודף פנדל מול גרמניה
(צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)
10 צפייה בגלריה
הפתק של דניאל פרץ
הפתק של דניאל פרץ
הפתק של פרץ במשחק מול גאורגיה. ידע בדיוק לאן גיורגי גגואה (מספר 11) יבעט
כשהגיע הטורניר עצמו, פרץ המשיך מאותה נקודה, תרתי משמע. במשחק הראשון של היורו הציל את הנבחרת מהפסד לגרמניה כשעצר שני פנדלים, הוסיף עוד כמה הדיפות מרשימות – ונבחר לשחקן המצטיין. ואתמול הגיע הפנדל הנוסף שעצר, ששלח את ישראל לפיינל-פור של היורו. וגם הפעם הוא נבחר לאיש המשחק.
קור הרוח של פרץ באמת יוצא דופן. יותר מ-44 אלף אוהדים גאורגים גדשו את היציעים באצטדיון בוריס פאיצ'זדה בטביליסי, אבל השוער הצעיר, שיחגוג יום הולדת 23 בעוד שבוע, לא התרגש – לא מהם ולא מהשוער שמולו. אחרי 120 דקות מאופסות ורגע לפני שבעיטות ההכרעה יצאו לדרך, פרץ חיבק בחום את השוער היריב, גיורגי ממרדשוילי. לא מדובר רק בשוער הטוב ביותר ביורו הזה, אלא בשוער הבכיר של ולנסיה הספרדית, שתג המחיר שלו עומד על 25 מיליון אירו – יותר מהשווי הכולל של כל שחקני הנבחרת הישראלית. שניהם ידעו שזה קרב חייהם, על כרטיס כמעט ודאי לאולימפיאדה, אבל פרץ נראה נינוח לגמרי למרות גודל המעמד, מאמין בעצמו וביכולותיו.
ההצלחה המופלאה מול בועטי פנדלים היא לא עניין של מזל, אלא תוצאה של הכנה דקדקנית יחד עם מאמן השוערים ויקטור בוחניק. למופע בשנה שעברה מול אירלנד התייצב פרץ חמוש בפתק ששלף מהכיס, שבו נכתבו דפוסי הבעיטות שמאפיינים כל אחד משחקני היריבה – לאן הם אוהבים לבעוט (ימינה או שמאלה, למעלה או למטה), עם איזו רגל הם בועטים ועוד.
10 צפייה בגלריה
דניאל פרץ
דניאל פרץ
נבחר לשחקן המצטיין בשני משחקים ביורו. פרץ
(צילום: אסי קיפר, באדיבות ההתאחדות לכדורגל)
10 צפייה בגלריה
דניאל פרץ עם הפתק
דניאל פרץ עם הפתק
ככה זה נראה בפלייאוף העלייה ליורו בשנה שעברה: דניאל פרץ, משה סיני והפתק
(צילום: עוז מועלם)
10 צפייה בגלריה
הפתק של דניאל פרץ
הפתק של דניאל פרץ
הפתק מול אירלנד בספטמבר 2022
כעת מתברר שפרץ הכין פתק דומה גם לקראת המשחק מול גאורגיה. מופיעים בו מספרי הבועטים, ולצד כל שם נכתב באיזו רגל הוא בועט ולאן הוא מעדיף לבעוט. וכך בדיוק עצר פרץ את הבעיטה הקריטית שעשתה את ההבדל: כפי שניתן לראות בצילום של הפתק המצורף לכתבה, ליד הבועט השלישי של גאורגיה, גיורגי גגואה (מספר 11), סומן לאן הוא נוהג לבעוט – הפינה השמאלית. פרץ זינק לשם, וקלט את הכדור כאילו מדובר באימון. מחזה נדיר בבעיטה מ-11 מטר.

מאמן נבחרת התפטר בגללו

לא מעטים ציפו שפרץ כבר יהיה היום השוער של הנבחרת הבוגרת. במארס 2022 המאמן הזמני של הנבחרת הלאומית, מרקו בלבול, אף התפטר מתפקידו על רקע שיבוצו של פרץ. בלבול דרש שפרץ ייצא עם הבוגרת למשחק ידידות מול גרמניה, אך המנהל המקצועי יוסי בניון, שנכנס לתפקיד זמן קצר לפני כן, החליט כי פרץ יישאר בנבחרת הצעירה כדי לעזור לה לעלות ליורו. בדיעבד, ברור מי צדק.
הצמיחה של פרץ במכבי ת"א לא הייתה מובנת מאליה. עידן מיץ' גולדהאר בקריית-שלום התאפיין עד לא מזמן בשוערים זרים: תחילה חואן פאבלו קולינאס ואז פרדראג ראיקוביץ'. אלא שההחתמה של אנדראס יאניוטיס ב-2019 טרפה את הקלפים: השוער היווני איכזב בגדול, ואת מקומו קיבל דניאל טננבאום, שתפס עונה מטורפת.
10 צפייה בגלריה
מרקו בלבול מדבר
מרקו בלבול מדבר
התעקש שפרץ ישחק בנבחרת הבוגרת - ונאלץ להתפטר. בלבול
(צילום: עוז מועלם)
10 צפייה בגלריה
דניאל טננבאום
דניאל טננבאום
שבר שיא מדהים, אבל איבד לפרץ את המקום בהרכב מכבי ת"א. טננבאום
(צילום: עוז מועלם)
10 צפייה בגלריה
דניאל פרץ
דניאל פרץ
השתלט על עמדת השוער של מכבי ת"א בגיל צעיר. פרץ
(צילום: עוז מועלם)
10 צפייה בגלריה
אמדוני מכניע את גלזר
אמדוני מכניע את גלזר
השוער הבכיר של הנבחרת הבוגרת. גלזר
(צילום: EPA)
טננבאום פתח את עונת 2019/20 עם רצף בלתי נתפס: הוא שמר על שער נקי במשך 13 מחזורים מפתיחת העונה, שבר את שיאו הישראלי של גיורא אנטמן לדקות ללא ספיגה, ושבר את השיא העולמי של דקות ללא ספיגה מתחילת העונה. באותו הזמן, פרץ ישב על הספסל של הצהובים וחיכה להזדמנות. בדיוק כפי שטננבאום חיכה לשלו. והיא הגיעה, הרבה יותר מהר מהצפוי.
דווקא כשנדמה היה שטננבאום משתלט על עמדת השוער במכבי ת"א, המו"מ לחידוש החוזה שלו נתקע. במקביל, טננבאום נפצע בגב וגם נדבק בקורונה. וכך, פרץ הוקפץ להרכב הפותח בתחילת העונה שעברה. מאז, טננבאום הפך לשוער פוסטר שרואה מהספסל איך עמיתו הצעיר יותר תפס את המושכות והפך לאחד השוערים האיכותיים שצמחו בכדורגל הישראלי, אחד שיכול ללכת בדרכו של דודו אוואט ולהגיע לליגות בכירות באירופה.
עם זאת, העונה האחרונה שלו במכבי ת"א לא הייתה מדהימה. במקביל, עומרי גלזר ביצע קפיצה מטאורית בהפועל באר-שבע, עד כדי כך שברק בכר שלף אותו מישראל ולקח אותו לכוכב האדום בלגרד ולליגת האלופות - והפך לשוער הבכיר של הנבחרת הבוגרת. פרץ נשאר על הספסל. לפני שלושה שבועות, לאחר המשחק של הבוגרת מול בלארוס במוקדמות היורו, פרץ השתחרר היישר למחנה האימונים של הנבחרת הצעירה בגאורגיה.
כשהתחיל היורו עד גיל 21, כבר אחרי 120 שניות במשחק הפתיחה מול גרמניה הוא עמד למבחן גדול: מולו התייצב לבעיטת 11 מטר יוסופה מוקוקו, חלוץ דורטמונד ואחד הכישרונות הגדולים והמבטיחים של הכדורגל הגרמני. פרץ עצר את הפנדל שלו, ואחר כך פנדל נוסף, של יאסיק אנגמקאם. הוא חתום על התיקו המפתיע (1:1) במשחק הזה. פרץ לא היה אחראי לשני השערים שספגה הנבחרת בהפסד 2:0 לאנגליה, ואילו בניצחון הגדול על צ'כיה שהעלה את הנבחרת לרבע הגמר הוא נתן הרבה מנהיגות, שקט וביטחון מאחור.

"אריק היקר, זה דניאל": ההודעה למדליסט האולימפי

התרומה של פרץ לנבחרת הצעירה לא נעצרת בעצירות. הוא לא רק אחד השוערים הטובים בטורניר (או כפי שהמאמן גיא לוזון כינה אותו: "השוער הטוב בעולם לגילו"), הוא גם המנהיג של הנבחרת.
לפני משחקים גדולים, כשהשחקנים מתאספים בחדר ההלבשה רגע לפני העלייה לדשא, פרץ הוא זה שמדבר ומטריף אותם. בנוסף, לפני המשחק מול גאורגיה הוא נטל יוזמה ופנה למדליסטים אולימפיים כמו אריק זאבי, יעל ארד ושחר צוברי, וביקש מהם לשלוח סרטון מוטיבציה שיסביר לחבריו איך נראית אולימפיאדה, משהו שיוסיף עוד ניצוץ לחדר ההלבשה.
הנאום של פרץ בחדר ההלבשה לפני המשחק מול גרמניה
"אריק היקר, זה דניאל פרץ", הוא פנה לזאבי. "לקראת המשחק שלנו מול גאורגיה, אם ננצח - אנחנו יכולים להעפיל לאולימפיאדה. אני רוצה להכין סרטון מוטיבציה לכל השחקנים, שבו ישתתפו כמה ספורטאים אולימפיים. אתה בכלל זכית במדליה אולימפית, וזה מדהים. אם תוכל להגיד בסרטון כמה מילים - מה זו אולימפיאדה, מה זה לייצג את המדינה, איך זה להרגיש כמוך, מה זה קונצנזוס ישראלי, כמה אנחנו מאוחדים ואיזו חוויה מיוחדת זו - אשמח מאוד". זאבי ואחרים נעתרו לבקשה המרגשת.
ואחרי כל זה, פרץ לא ייכנס בעצמו לארץ המובטחת. ברבע הגמר הוא ספג כרטיס צהוב מיותר במיוחד על בזבוז זמן. זה היה הצהוב השני שלו בטורניר, והמשמעות היא שלא יוכל לשחק בחצי הגמר. פרץ טען בסיום המשחק כי השופט הנורבגי אמר לו שהצהוב מבוטל, אך הדבר אינו נכון. פרץ יישאר בחוץ, ואת מקומו יתפוס תומר צרפתי, שהיה מכוכביה הגדולים של נבחרת הנוער במונדיאליטו.
ואם כל זה לא מספיק, בהנחה שישראל אכן תעלה לאולימפיאדה, ואת זה ייתכן שנדע כבר היום, פרץ לא בהכרח ישתתף בה. הסיבה: בפריז 2024 יוכלו לשחק רק כדורגלנים שנולדו אחרי 1 בינואר 2001, פרט לשלושה חריגי גיל. לכן, פרץ ייכלל בסגל האולימפי רק אם יוחלט כי יהיה אחד משלושת חריגי הגיל. האמת, מגיע לו. הכרטיס הזה רשום הרבה על שמו.
כך או כך, הטורניר בגאורגיה רק הוכיח לסקאוטים הרבים ברחבי היבשת, שגם ככה עוקבים אחרי פרץ, כי מדובר באחד השוערים הכי גדולים שצמחו בישראל מאז עידן ניר דוידוביץ' ודודו אוואט. פרץ מעורר עניין בליגות בגרמניה, בהולנד וגם בליגה השנייה באנגליה, ולא מן הנמנע שבקרוב אחת הקבוצות תניח הצעה בפני מכבי ת"א. לפרץ אין סעיף יציאה, כך שנראה שתג המחיר שלו יהיה גבוה, לפחות חמישה מיליון אירו (כיום שוויו מוערך ב-2.5 מיליון אירו, לפי אתר טרנספרמרקט). לפי היכולת שלו בשנה האחרונה, הוא כנראה שווה את זה.
פורסם לראשונה: 07:22, 02.07.23