12 שנים חלפו מאז 2 בדצמבר 2010, היום בו פיפ"א החליטה להעניק לרוסיה את אירוח מונדיאל 2018 ולקטאר את זה שב-2022. 12 שנים מלאות בסימני שאלה, חשיפות מזעזעות, חקירות פליליות וספקות רבים - אך היום (ראשון, 18:00) גביע העולם השנוי במחלוקת ייצא לדרך למרות הכול, במשחק הפתיחה בין אקוודור למארחת קטאר, באצטדיון אל-בית שבעיר אל-ח'ור.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
בואו ננסה לעשות קצת סדר בכל האירוע הענק הזה, על כל ההיבטים שלו, ולהכין אתכם לחודש של כדורגל מרגש - אבל תחת עננה כבדה.
11 צפייה בגלריה
מונדיאל קטאר 2022
מונדיאל קטאר 2022
היום זה קורה: המונדיאל בקטאר יוצא לדרך
(צילום: רויטרס)

ההתחלה

ההחלטה להעניק את אירוח גביע העולם 2022 כבר ב-2010, יחד עם זה של 2018, יצרה קלחת של תככים ודילים מאחורי הקלעים. באותן שנים קטאר החלה במאמץ מכוון לנקות את תדמיתה בפני המערב ע"י רכישת קבוצות שונות דרך קרן ההשקעות שלה (מהלך הקרוי sportswashing, כאשר משטר מפוקפק מקבל לגיטימציה מערבית דרך מעורבות משמעותית בספורט העולמי), והמונדיאל היה גולת הכותרת בפרויקט הזה - ממש כפי שוולדימיר פוטין השקיע באירוח אולימפיאדת החורף בסוצ'י ב-2014 ואותו מונדיאל ב-2018, וסין לקחה אליה את משחקי החורף בשנה שעברה.
קטאר לא בחלה באמצעים לשם כך, ושני כוחות בולטים הופעלו כדי לזכות באירוח: ראשית נוצר קשר חם עם מישל פלאטיני, כוכב העבר הצרפתי שכיהן אז כנשיא אופ"א, התאחדות הכדורגל האירופית. כשבועיים לפני ההצבעה אף נערכה פגישה משולשת ידועה לשמצה בין פלאטיני, נשיא צרפת דאז ניקולא סרקוזי ותמים אל-ת'אני, כיום האמיר של קטאר. סרקוזי, אוהד פריז סן ז'רמן, רצה לקדם את רכישת הקבוצה ע"י הקטארים, ולחזק את הקשרים הכלכליים עם נסיכות הנפט העשירה. פלאטיני הודה כי ידע שסרקוזי רוצה שיצביע עבור קטאר, אך כי לא נדרש לעשות זאת. ובכל זאת, מי ששימש אז כנשיא פיפ"א, ספ בלאטר, אמר כי אחרי אותה פגישה פלאטיני הודיע לו כי הוא ישנה את הצבעתו מארה"ב לקטאר.
11 צפייה בגלריה
גביע העולם
גביע העולם
קלחת של תככים ודילים מאחורי הקלעים. הבחירה בקטאר לאירוח המונדיאל
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
היה זה ש"סידר" את הקולות לקטאר. פלאטיני
היה זה ש"סידר" את הקולות לקטאר. פלאטיני
היה זה ש"סידר" את הקולות לקטאר. פלאטיני
(צילום: getty images)
התוצאה ידועה: הקולות שהביא פלאטיני בעל העוצמה משלושה נציגים אירופים נוספים בוועד המנהל של פיפ"א הובילו לניצחון המפתיע של קטאר, אחרי שהסתמן כי המועמדת המובילה ארה"ב תזכה באירוח. ב-2019 פלאטיני נעצר בעקבות החשדות לשחיתות המעורבת בבחירה, אך לא נמצא אשם. בלאטר והוא הושעו מפעילות ב-2015 ועדיין לא חזרו לכהן בתפקידים בכירים בכדורגל, אחרי שהתברר כי הראשון העביר לפלאטיני תשלום לא חוקי, כביכול בעבור "ייעוץ".
המהלך השני היה שוחד, חד וחלק. באמצעות חברות קש ומיזמים מלאכותיים, קטאר העבירה יותר ממיליון דולר בכל פעם לחלק מהמצביעים, ובעקבות חקירת ה-FBI הוגשו כתבי אישום נגד שישה מהם, כשהבכיר ביותר הוא ג'ק וורנר מטרינידד וטובאגו ששימש כסגן נשיא פיפ"א (וכיום הוא השר לביטחון פנים במדינתו). אבל החקירות בארה"ב, שווייץ וצרפת, העדויות והמסמכים, לא שינו במאומה את ההחלטה המקורית.
כתבות נוספות על השחיתות שמאחורי מונדיאל 2022:

כסף

זה לא סוד - קטאר עשירה מאוד. המשפחה שבשלטון היא השלישית בשוויה בעולם. לכן היא הייתה יכולה להבטיח הרים וגבעות, הקמת תשתיות מאפס ב-12 שנים בסכומים מנקרי עיניים וחסרי גבולות. על פי טענות בתקשורת הבריטית, היא גם הציעה בנוסף לפיפ"א תשלום מהצד של קרוב למיליארד דולר דרך זרוע התקשורת שלה, אל-ג'זירה, בתואנה של חוזה זכויות שידור מנופח.
וכך נוצר אירוע הספורט היקר בהיסטוריה. בפער גדול. עד היום, אותה אולימפיאדת חורף בסוצ'י הייתה המושקעת מכולן – 51 מיליארד דולר – והמונדיאל ב-2014 בברזיל הוביל את הרשימה בין גביעי העולם עם תקציב של 14 מיליארד. קטאר מחקה את כל השיאים הקודמים עם תקציב של 222 מיליארד דולר!
11 צפייה בגלריה
מונדיאל
מונדיאל
אירוע הספורט היקר בהיסטוריה
(צילום: gettyimages)
הם הקימו שבעה אצטדיונים חדשים ומפוארים ושיפצו אחד נוסף; הם בנו מטרו חדיש שיחבר בין כל המגרשים; תשתיות התחבורה שודרגו; נבנו אטרקציות חדשות, פתרונות טכנולוגיים נוצרו לבעיות מזג האוויר ואירוח 1.2 מיליון איש שאמורים להגיע למונדיאל (עוד נרחיב על נקודות אלו), כסף נשפך על כל מה שאפשר לשפוך אותו. אבל גם היה לזה מחיר דמים.

זכויות אדם

על פי תחקיר של ה"גרדיאן" הבריטי, 6,500 פועלים מהודו, פקיסטן, סרי לנקה, בנגלדש ונפאל מתו במהלך בניית התשתיות לטורניר. זה מספר שהופך את הבטן מרוב בחילה. הפועלים הללו, שהיו חייבים לפרנס את המשפחה בבית, חיו בתנאי עבדות, נדרשו לתפקד שעות ארוכות בחום שמתקרב ל-50 מעלות ובלי כללי בטיחות ראויים, ושילמו בחייהם. המספרים זעזעו את העולם, בקטאר נטען שהם מנופחים וכי אלו שנהרגו מתו בנסיבות טבעיות, וגם רפורמה כביכול שעברה בנסיכות לא שינתה את המציאות לפיה הפועלים נמצאים במציאות של בני ערובה אצל מעסיקים שמחזיקים בדרכונים שלהם ושולטים בגורלם.
11 צפייה בגלריה
אצטדיון בקטאר במהלך הבנייה
אצטדיון בקטאר במהלך הבנייה
6,500 פועלים מהודו, פקיסטן, סרי לנקה, בנגלדש ונפאל מתו במהלך בניית התשתיות לטורניר
(צילום: gettyimages)
11 צפייה בגלריה
המחאה הגיעה גם לפסל המפורסם בדנמרק
המחאה הגיעה גם לפסל המפורסם בדנמרק
בדנמרק לא פחדו למחות נגד המונדיאל השערורייתי
(צילום: גטי אימג'ס)
בנוסף, בקטאר יחסים חד מיניים אסורים לפי חוק. המארגנים ירשו הנפת דגלי גאווה, כל עוד אין "פגיעה ברגשות הציבור". הדבר נכון גם לגבי לבוש לא צנוע של אוהדות, הנדרשות לכסות את הכתפיים וללבוש חצאיות ארוכות. הפגיעה בזכויות הלהט"בים מעוררת זעם ברחבי העולם, כשברקע דיווחים על מעצרם של פעילי קהילה בולטים בקטאר. במהלך הטורניר צפויה התנגשות בין תרבויות, ויימדדו אורך הרוח והסובלנות של המארחים כלפי התנהגות שזרה להם.
פעמים רבות לאורך השנים דובר על חרם, אך אף נבחרת לא נקטה בצעד הזה. במקום זאת נראה מהלכים סמליים: נבחרת דנמרק תעלה במדים חדשים בהם לוגו ההתאחדות ונותן החסות מטושטש לאות מחאה; בהתאחדות של ארה"ב יצרו לוגו חדש עם צבעי הגאווה; ובנבחרת אנגליה זעמו על הבקשה של פיפ"א שלא לערב פוליטיקה בספורט, וארגנו מפגש עם פועלים זרים כדי לעורר מודעות למצבם.
כתבות נוספות על הפגיעה בזכויות האדם בקטאר:

אצטדיונים

המונדיאל הועבר ממועדו הקבוע בקיץ אל נובמבר-דצמבר מתוך הבנה שלא ניתן לקיים משחקים ביוני-יולי בקטאר. אבל גם בחורף בדוחא התנאים לא קרירים, 30 מעלות פחות או יותר. לשם כך קטאר עמדה בהתחייבותה להרים את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר הקשורים לטורניר – מיזוג האצטדיונים. בהשקעה של מיליארדי דולרים, קטאר פיתחה במשך כעשור מערכת ייחודית שנועדה ליצור תנאים נעימים במגרש. מתחת לכל מושב ביציעים יוזרם אוויר קר, והטמפרטורה על הדשא תעמוד על כ-22 מעלות בלבד.
11 צפייה בגלריה
אצטדיון לוסייל קטאר
אצטדיון לוסייל קטאר
אצטדיון לוסייל בקטאר
(צילום: EPA)
זוהי גולת הכותרת בכל הנוגע לאצטדיונים, אבל ישנם עוד היבטים מרתקים רבים: המרחק בין השניים המרוחקים ביותר עומד על 75 ק"מ בלבד, כך שלראשונה בהיסטוריה, אוהדים יוכלו להגיע ליותר ממשחק מונדיאל אחד ביום; העיצובים שאובים מהמסורת הערבית – מכובע התקייה, דרך אוהל בדואי ועד ספינות המפרש עליהן הפליגו שולי הפנינים במפרץ; חלקם מודולריים ויפורקו או יצומצו בסיום הטורניר, מאחר שלקטאר אין צורך בכמות כזו של מתקנים מפוארים; וכולם אמורים לספק חוויה ויזואלית והנאה ייחודית מהמשחק. נראה.
עוד על האצטדיונים המפוארים וההשקעה הכספית האדירה של קטאר

תיירים

כאמור, כמות עצומה של אוהדים מרחבי העולם צפויה להגיע לטורניר, אך בקטאר אין מספיק חדרי מלון, מה שהקפיץ את המחיר של הקיימים. המארגנים חשבו על מספר פתרונות אפשריים: שלוש ספינות פאר נבנו בהשקעה עצומה, ולפני שיהפכו לספינות נופש, הן ישמשו קודם כל כמלונות צפים לחופי קטאר, כאלו שיוכלו להלין אלפי אוהדים; כפר אוהדים עם צריפים קטנים הוקם סמוך לנמל התעופה, וכך גם מתחמי אוהלים פשוטים יותר; תושבי המדינה נקראו להשכיר את בתיהם (ויקבלו בונוס מהממשלה אם יעשו זאת); ולבסוף, שכנות רבות הציעו לאוהדים להגיע אליהן ולנסוע משם למשחקים.
אותם תיירים, כאמור, יהיו חייבים להיזהר מחוקי קטאר המחמירים, למשל בנוגע לאלכוהול. במונדיאל רגיל הבירה זורמת ברחובות 24 שעות ביממה, אך הפעם המשקאות החריפים יוגבלו למתחמי האוהדים ולברים המורשים, השיכורים יישלחו לאזור מיועד בו יוכלו להתפכח, וממילא לא יהיה פשוט לתפוס ראש כי האלכוהול בקטאר נחשב ליקר בעולם, משהו באזור 40 שקל לבקבוק בירה.
11 צפייה בגלריה
בירה
בירה
יישארו מיותמים? מתחמי הבירה בדוחא
(צילום: רויטרס)
לקטאר, שמנסה להציג את עצמה באור ידידותי לעולם, אין אינטרס להלקות גייז בפומבי או לבצע מעצר המוני של אוהדים שתויים, אבל כדי להימנע ממבוכה לכל הצדדים המארגנים מבקשים בנימוס באתר הרשמי "לכבד את המסורות של המקומיים".

ישראלים

המצב של האוהדים הישראלים שונה מאשר זה של מבקרים ממקומות אחרים בעולם. בין המדינות לא קיימים יחסים דיפלומטיים, אך כמו כל מארחת, קטאר מחויבת להכניס את כל המבקרים ללא אפליה. משמעות הדבר היא כי עשרות אלפי ישראלים יגיעו למשחק, בזכות כרטיס האוהדים "הייא" שישמש כאשרת כניסה זמנית לתקופת המונדיאל. בנוסף, נציגות קונסולרית ישראלית זמנית תפעל בדוחא במהלך הטורניר, כדי לדאוג לאוהדים בכחול-לבן, וטיסות ישירות ימריאו מישראל לקטאר.
11 צפייה בגלריה
קטאר, לקראת המונדיאל
קטאר, לקראת המונדיאל
קטאר מחויבת להכניס את כל המבקרים ללא אפליה
(צילום: עוז מועלם)
ועדיין, מדובר בזירה מסוכנת, מדינה אליה ישראלים לא מורשים להיכנס ביום-יום, ולכן משרד החוץ יצא בקמפיין שמבהיר כי יש צורך בזהירות, בו נאמר בין השאר כי כדאי להצניע את הסממנים הישראליים למען הביטחון האישי. החשש הוא מהסתבכות עם רשויות החוק המקומיות בגלל התנהגות לא ראויה כמו שימוש בסמים או שתייה לשוכרה, כמו גם חיכוכים עם המוני האיראנים שיגיעו לטורניר, ובשל כך ממליצים במשרד החוץ להיכנס עם דרכון ישראלי ולא דרכון זר, כי השלטונות לא יאפשרו לישראל לסייע לאדם שנכנס עם דרכון של מדינה אחרת.

כדורגל

בסופו של דבר, לשם כך התכנסנו. הסיבה היחידה בעטיה אוהדי הכדורגל בכל העולם מוכנים לסתום את האף ולחגוג את הטורניר היא הציפייה הזו לטורניר המיוחל שמגיע פעם בארבע שנים, ומספק כדורגל מסעיר ומיוחד. כדורגל הנבחרות אינו דומה לכדורגל הקבוצות, והוא הרבה יותר אמוציונלי וטעון ברגשות לאומיים.
11 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה מונדיאל 2018
קיליאן אמבאפה מונדיאל 2018
ומי יניף את התואר השנה? אמבאפה והגביע ב-2018
(צילום: גטי אימג'ס)
11 צפייה בגלריה
ניימאר והחברים חוגגים
ניימאר והחברים חוגגים
ברזיל מדורגת ראשונה בסיכויי הזכייה בסוכנויות ההימורים
(צילום: AP)
ישנם המון קווי עלילה נפלאים, כמו שני השחקנים הטובים בעולם בדור האחרון, לאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו, שמעולם לא זכו במונדיאל. מסי, שכבר הודיע כי מדובר בגביע העולם האחרון שלו, נחשב לאחד המועמדים הבולטים לזכייה עם נבחרת ארגנטינה. פורטוגל של רונאלדו מגיעה עם סגל אימתני, אך הכוכב עצמו סבל ממשבר במנצ'סטר יונייטד בחודשים האחרונים, ולפני הטורניר פתח את הפה בראיון שערורייתי בו תקף את הקבוצה.
ברזיל מדורגת ראשונה בסיכויי הזכייה בסוכנויות ההימורים, ותנסה לשבור את המונופול של אירופה ששלחה את הנבחרות הזוכות בארבעת המונדיאלים האחרונים; אלופת העולם המכהנת צרפת היא נבחרת מעולה, אבל סובלת מבעיות ביחסים בין השחקנים והאווירה שם מתוחה; וחשוב לזכור עוד נקודה מהותית – זו הפעם הראשונה בה המונדיאל מתקיים באמצע עונת המשחקים, כך שלנבחרות לא היה מספיק זמן כדי לערוך מחנה אימונים ומשחקי הכנה כמו לפני כל טורניר גדול. מעניין לראות כיצד זה ישפיע על השחקנים, האם נראה בעיות בכימיה ובתקשורת ביניהם, האם העומס שהם סוחבים מהקבוצות יפגע ביכולת שלהם במונדיאל לאור קצב המשחקים הבלתי מתפשר.
בסופו של דבר, אחרי שכל החול יתפזר, תהיה אלופת עולם - צרפת או מישהי חדשה - וזו תהיה הכותרת שתלווה את המונדיאל הזה בספרי ההיסטוריה. כל המחלוקות והשערוריות ידהו בזמן שהשחקנים יתכוננו למונדיאל ב-2026 – שיגדל מ-32 ל-48 נבחרות ויתקיים בארה"ב, מקסיקו וקנדה. אלופת 2022 הייתה כך וכך – זה מה שיישאר בארכיון ובזיכרון, בלי התייחסות לשוחד, למתים, לבחירה במדינה שאין לה שום מסורת ספורטיבית, בטח שלא בכדורגל. עולם כמנהגו בועט.
פורסם לראשונה: 21:13, 19.11.22