סערת המחאות הפוליטיות במונדיאל בקטאר לא שוככת, ועכשיו זהו תורה של נבחרת גרמניה. אחרי שהנבחרות האירופיות התקפלו בעקבות איומיה של פיפ"א והחליטו כי הקפטנים שלהן לא יעלו עם סרט בצבעי הגאווה, שחקני גרמניה התייצבו היום (רביעי) לצילום הקבוצתי המסורתי לפני המשחק מול יפן עם היד על הפה, כמחאה על כך שהמארחת "משתיקה" אותם.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
"רצינו שהקפטן שלנו יעלה עם סרט שמייצג את הערכים שלנו, רצינו להשמיע את הקול שלנו, אבל לא נתנו לנו. לא רצינו לעשות מחאה פוליטית, זכויות אדם אינן ניתנות למשא ומתן. זאת הודעה שחשובה לנו", נכתב בחשבון הטוויטר של הנבחרת הגרמנית. בנוסף לתנועת "סתימת הפיות", חלק מהשחקנים עלו עם נעליים שעליהן פסים בצבעי הגאווה, והקפטן מנואל נוייר ענד גרסה שונה של הסרט האסור, בצבעי שחור-לבן וללא הכיתוב ONE LOVE, כדי שהשופט לא יוציא לו כרטיס צהוב.
5 צפייה בגלריה
נבחרת גרמניה מחאה מונדיאל קטאר
נבחרת גרמניה מחאה מונדיאל קטאר
"זכויות אדם אינן ניתנות למשא ומתן". מחאת השחקנים הגרמנים בצילום הקבוצתי
(צילום: גטי אימג'ס)
5 צפייה בגלריה
מנואל נוייר עם סרט הקפטן
מנואל נוייר עם סרט הקפטן
נוייר עם הסרט האסור, אבל בשחור-לבן וללא הכיתוב ONE LOVE
(צילום: EPA)
כזכור, קפטנים של חלק מהנבחרות האירופיות - אנגליה, גרמניה, הולנד, בלגיה, וויילס, שווייץ ודנמרק - רצו לעלות למשחקים עם סרט בצבעי דגל הגאווה עם הכיתוב ONE LOVE, במחאה על היחס של קטאר לקהילת הלהט"ב. פיפ"א מתנגדת בצורה נחרצת לכל ביקורת של השחקנים והנבחרות כלפי המארחת, ומבחינתה הצעד שתיכננו הקפטנים מהווה נקיטת עמדה פוליטית. היא איימה כי הקפטנים יקבלו כרטיס צהוב וההתאחדויות ייקנסו - והנבחרות ירדו מהעניין.
עוד על סערת דגל הגאווה במונדיאל בקטאר
בהודעה משותפת הן כתבו: "פיפ"א הייתה מאוד ברורה בנוגע לכך שתטיל עונשים ספורטיביים על הקפטנים שלנו אם יענדו את הסרטים. כהתאחדויות, אנחנו לא יכולים לשים את השחקנים שלנו במצב שבו הם עלולים לספוג כרטיסים, אז ביקשנו מהם לא לענוד את הסרטים במונדיאל. אנחנו מוכנים לספוג את הקנסות הרגילים בנוגע להפרת תקנות הלבוש, והייתה לנו מחויבות גבוהה לכך. בכל מקרה, אנחנו לא יכולים להעמיד את השחקנים בסיטואציה שבה יוצהבו ואף ייאלצו לעזוב את המגרש. אנחנו מתוסכלים מאוד מהחלטת פיפ"א, שאנחנו מאמינים שחסרת תקדים, אחרי שכתבנו לפיפ"א כבר בספטמבר על כוונתנו לענוד את סרט 'אהבה אחת' במשחקים, ולא קיבלנו תשובה. השחקנים והמאמנים שלנו מאוכזבים".
5 צפייה בגלריה
הנעליים של חלק משחקני גרמניה עם פסים בצבעי דגל הגאווה
הנעליים של חלק משחקני גרמניה עם פסים בצבעי דגל הגאווה
הנעליים של חלק משחקני גרמניה עם פסים בצבעי דגל הגאווה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ננסי פייזר שרת הפנים של גרמניה עם סרט הקפטן onelove
ננסי פייזר שרת הפנים של גרמניה עם סרט הקפטן onelove
גם היא הביעה מחאה. שרת הפנים של גרמניה ננסי פייזר עם הסרט בצבעי דגל הגאווה ביציע בקטאר
(צילום: רויטרס)
לא רק השחקנים הגרמנים הביעו מחאה, אלא גם שרת הפנים של המדינה ננסי פייזר, שהגיעה למשחק עם סרט 'אהבה אחת' על זרועה. פייזר ביקרה בקטאר לפני המונדיאל, וכשחזרה הבטיחה שכל אוהד יוכל לנסוע למדינה ללא חשש, אפילו קהילת הלהט"ב. כעת, כשברור שזה לא המצב, היא נעמדת לצד הקהילה.

המחאה של שחקני איראן נגד המשטר

רק שלשום ראינו מחאה פוליטית ראשונה במונדיאל, כאשר ההתקוממות האיראנית הגיעה גם לכדורגל: כל שחקני הנבחרת האיראנית נמנעו מלשיר את ההמנון הלאומי של ארצם לפני פתיחת המשחק הראשון שלהם בגביע העולם בקטאר, נגד אנגליה, וזאת במחאה על הדיכוי האכזרי שנוקט משטר האייתוללות נגד המפגינים האיראנים המשתתפים ב"מחאת החיג'אב".
5 צפייה בגלריה
שחקני איראן לא שרים את ההמנון
שחקני איראן לא שרים את ההמנון
שחקני איראן לא שרים את ההמנון
(צילום: גטי אימג'ס)
נוסף על שתיקת השחקנים, במהלך נגינת ההמנון לפני המשחק נשמע הקהל, ובו אלפים רבים של איראנים, קורא קריאות בוז אדירות, כנראה גם כן במחאה נגד המשטר. הטלוויזיה האיראנית הממלכתית הקפידה בזמן ההמנון שלא להציג על המסך את שחקני הנבחרת, כדי למנוע מהקהל בבית לראות כל סוג של מחאה מצדם.
"המשטר הורג ילדים בבתי הספר", אמרה לנו סופי האיראנית, שהגיעה לקטאר עם בן זוגה מאוסטרליה. שניהם נולדו בטהרן. "לא תאמין. האנשים באיראן נלחמים במשטר ובעצם גם בעולם, כי לא עוזרים להם. הרגו יותר מ-300 איש שנלחמים על זכויות ורוצים רק חופש. באתי במיוחד מאוסטרליה. אין בי פחד ואני לא מודאגת. מנסים להשתיק את הקול של אנשים כמונו. הם לא יצליחו. אנחנו חייבים לתמוך בנשים ובנערות באיראן, במשפחות שלנו. יש לי משפחה שסובלת שם, אבל זה לא העניין. ילדים נהרגים ברחובות. אנשים חפים מפשע נזרקים לכלא. העולם חייב להתערב, ואין במה טובה יותר מהכדורגל העולמי כדי להגיד את זה".