"דיברתי בעבר עם הרשויות בקטאר בנוגע לאוהדים הומוסקסואלים שיגיעו למונדיאל. הם רוצים שכל האוהדים יהיו בטוחים ויעשו חיים, וזה אומר שהמארחת תיאלץ להתפשר בנוגע לנורמות התרבותיות הנהוגות במדינה איסלמית. אבל כדאי להפגין כבוד למארחים. הם מנסים להתגמש, ואם תהיה גמישות ורגישות משני הצדדים, כולם יוכלו ליהנות".
מונדיאל 2022 בקטאר: הספירה לאחור
ברוכים הבאים לחנות החרסינה, בה כל נמלה הופכת לפיל. ברור לחלוטין שאף ארגון זכויות אדם או פוליטיקאי בכיר לא יצליח להזיז את הטורניר הזה מקטאר. אם זה לא קרה במהלך שנים של חשיפות בנוגע לשחיתות שהובילה לבחירה במארחת, או לאלפי הפועלים הזרים שנהרגו במהלך בניית התשתיות, זה בטח לא יקרה פחות משבועיים לפתיחה.
מונדיאל הכסף - פרק פתיחה | מונדיאל במדבר
הזירה כבר החליפה צורה, למאבק על חופש הביטוי של האוהדים שיגיעו לקטאר. מצד אחד נמצאים גורמים המודאגים מ"פרובוקציות" - כלומר, מאנשים שיתנהגו באופן חופשי במדינה שבה זה אסור - ומנגד המערב, שמסרב לקבל את הכללים הללו.
הפיל שאיתו פתחנו, שהעיף לעזאזל את כל הצלחות המעוטרות וסט הגשת התה המהודר, הוא שר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי. לפני כשבועיים הוא נתן את ההמלצה הזו, שעדיף לחברי קהילת הלהט"ב להצניע לכת בקטאר כדי לא לפגוע ברגשות המקומיים - שעשו ממילא מחווה הומניטרית בכך שאישרו להם בכלל להיכנס. קלברלי ספג ביקורות ארסיות, כולל מהפרשן גארי לינקר, שאמר: "אז בעצם המסר הוא לא לעשות שום דבר גיי?"
5 צפייה בגלריה
ג'יימס קלברלי שר החוץ של בריטניה
ג'יימס קלברלי שר החוץ של בריטניה
המליץ ךחברי קהילת הלהט"ב להצניע לכת בקטאר. קלברלי
(צילום: EPA)
הפרשה נחתה כמו סיר טבסקו על עצב חשוף, ואילצה את כל הצדדים להתמודד עם הסוגייה: מה מותר לאורחים לעשות בקטאר, ומה יקרה אם הם לא ינהגו בהתאם?
1.2 מיליון אוהבי כדורגל מרחבי העולם צפויים להגיע לנסיכות, והמספר צפוי לגדול עם סיום שלב הבתים, כשקטאר תאפשר גם את כניסתם של תיירים שלא מחזיקים בכרטיסים. אבל רוב האוהדים הללו רגילים לכך שכדורגל יוצר מרחב פתוח המאפשר לכל אחד להתבטא, לשתות כמה ואיפה שבא לו, להתנשק עם מי שהוא אוהב, להתלבש כמו שנוח לו - בטח כשחם. זה לא יהיה אפשרי הפעם.

אל תחשפו כתפיים וברכיים

"שחקני אנגליה קיבלו הנחיה בנוגע ללבוש של בנות הזוג שלהם, כדי שיכבדו את המסורת בקטאר. ההמלצה היא לא ללבוש משהו קצר או חושפני מדי, ולבחור בשמלות לא צמודות שמכסות כתפיים. חלק מהן שוקלות לקחת ביגוד איסלמי שמכסה את כל הגוף, כדי להסתובב ברחובות".
כך מסר גורם בנבחרת אנגליה לתקשורת הבריטית, כך שמתברר שגם ל"וואגס" המפורסמות (בנות הזוג של שחקני הנבחרת), אין הנחות. אלו שיגיעו למפרץ ייאלצו לעשות התאמות. בסך הכל, מדובר בשלושה היבטים מרכזיים שעומדים בסתירה בין המערב לאיסלאם: לבוש צנוע; איסור הפגנת חיבה פומבית להט"בית שמנוגדת לחוק הקטארי; ושתיית אלכוהול.
5 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת אנגליה
אוהדי נבחרת אנגליה
יסתדרו בלי אלכהול? אוהדי נבחרת אנגליה
(צילום: רויטרס)
באתר הרשמי של המארגנים קראו לפינה הזו "מודעות תרבותית", וניסו להציג את הדברים בצורה מרוככת: "קטאר היא מדינה מסורתית למדי, אך גם מזמינה. בדרך כלל, כל אחד יכול ללבוש מה שהוא רוצה, אך מצופה מהאורחים לכסות את הכתפיים והברכיים כאשר הם מבקרים במוסדות ציבוריים". נראה שזו הנקודה הפחות בעייתית מבחינת הקהל הרחב. שתי האחרות הן כבר כאוס.
לא פלא שברגע שקטאר זכתה באירוח, אחד הנושאים הראשונים שעלו לדיון היה האלכוהול. אוהדים, בעיקר בריטים, שותים בירה בכמויות במהלך טורנירים גדולים. רבים מהם מגזימים, משתכרים ועושים צחוק מעצמם, אבל המונים פשוט לוגמים בכיף. זה חלק מהותי מהמונדיאל - אבל באיסלאם האלכוהול אסור.
גם כאן המארגנים מנסים ללכת בין טיפות הבירה: "האלכוהול אינו חלק מהתרבות המקומית", נכתב באתר, "אך קבלת אורחים כן. מי שירצה לרכוש אלכוהול יוכל לעשות זאת, בברים של המלונות בעלי הרישיון או באזורים המיועדים לכך, אך אסור לשתות מחוץ להם". האזורים הללו הם מתחמי האוהדים והטבעת שמחוץ לאצטדיונים, אך לא בתוכם, ובוודאי שלא סתם כך ברחוב.
5 צפייה בגלריה
בירה באצטדיון
בירה באצטדיון
אסור לשתות בירה ברחוב
(צילום: AP)
על כך תהיה הקפדה, מה שימנע מראות של אוהדים צועדים לאצטדיון עם פחיות וכוסות ביד, כמו תמיד. שיכורים? קטאר יצרה מתחמים מיוחדים, שאליהם יילקחו אוהדים כאלה עד שיתפכחו. הם לא ייעצרו, אך כן יקבלו אזהרה כאשר ייצאו משם. אגב, גם עישון סיגריות אלקטרוניות אסור.

תתנהגו כמו רובוטים

"אנחנו יודעים שכדורגל לא מתקיים בוואקום ושהעולם מתמודד עם אתגרים פוליטיים רבים, אבל בבקשה אל תגררו את הענף לכל קרב אידיאולוגי שקיים. אנחנו מנסים לכבד את כל הדעות והאמונות, בלי להטיף מוסר לכל העולם. בואו ניתן לכדורגל לתפוס את מרכז הבמה".
המכתב הזה, שנשלח לפני מספר ימים מנשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו לראשי 32 ההתאחדויות המשתתפות במונדיאל, יוצר תחושה לא נעימה בבטן. פיפ"א מגוננת בגופה על הקטארים שמהווים צינור כסף רציני לארגון - באופן חוקי ובעבר גם מאוד לא חוקי - וכעת מנסה להניא את הנבחרות מהבעת דעה, בניסוח מתנשא וחסר מודעות לחלוטין. הכל כדי להימנע מאי-הנעימות שתיווצר, ומאירוע שיתרחש בסבירות גבוהה ועלול להוביל לפיצוץ: הרגע בו זוג גברים או זוג נשים יתנשקו מול המצלמות, ואולי יישלחו למעצר ויגורשו מהמדינה.
נחזור למדריך באתר, שם ההסבר לנקודה הזו קצר וחד: "הבעת חיבה פומבית אינה מקובלת בתרבות המקומית, ואנחנו מבקשים בנימוס מהאוהדים לכבד זאת". 1.2 מיליון אנשים מהעולם שאוהבים את החופש בכדורגל, לא רק להט"בים, מתבקשים על ידי אמירות נטולת קשר לספורט להתנהג כמו רובוטים, בשביל כמה עשרות אלפי מיליונרים שלא מכבדים בעצמם זכויות אדם. אה רגע, יהיה מותר להציג את סמלי הגאווה ולהחזיק ידיים ברחוב. כמה יפה מצידם. רק שנשיקה הטרוסקסואלית עוד תעבור בשלום.
5 צפייה בגלריה
קטאר 2022
קטאר 2022
תיהנו, הם אומרים לקהל, אבל בתנאים שלנו
(צילום: רויטרס )
העניין הוא שכאן הנבחרות עצמן הציבו קו אדום, ועומדות לצד הקהל. קפטן אנגליה הארי קיין לא מתכוון לשנות בעקבות הפנייה את כוונתו ללבוש סרט "אהבה אחת" בצבעי הגאווה, וכנראה לא יהיה היחיד (אגב, רוברט לבנדובסקי הפולני מתכוון לשחק עם סרט של נבחרת אוקראינה בתור מחאה שונה). אנגליה היא גם אחת המדינות הפועלות בנוסף בקבוצת עבודה של אופ"א למען זכויות אדם ועובדים, והודיעו בתגובה למכתב כי ימשיכו לנצל את כוחו של הכדורגל כדי לפעול למען שינוי חיובי.
משפט שחוזר אצל הקטארים הוא: "כל עוד זה לא מזיק או פוגע באף אחד". ההגדרה הערטילאית הזו להתנהגות המותרת, תיבחן שוב ושוב במהלך חודש המשחקים. מי הנפגע, מי הפוגע ומה העונש? תיהנו, הם אומרים לקהל, אבל בתנאים שלנו.