הלחץ מבית השפיע? ארבעה ימים אחרי שביצעו מחאה ונמנעו מלשיר את ההמנון הלאומי של ארצם בפתיחת המשחק הראשון שלהם בגביע העולם בקטאר נגד אנגליה - השחקנים האיראנים שינו גישה. היום (שישי), לפני המפגש מול וויילס, שחקני הנבחרת החליטו - כנראה בעקבות לחץ ממשטר האייתוללות - לשיר את ההמנון, אולם עשו זאת באיפוק.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
במקביל לשירת השחקנים, במהלך נגינת ההמנון לפני המשחק נשמע הקהל, ובו אלפים רבים של איראנים, קורא קריאות בוז אדירות, כנראה גם כן במחאה על הדיכוי האכזרי שנוקט משטר האייתוללות נגד המפגינים האיראנים המשתתפים ב"מחאת החיג'אב". בנוסף, נראו לא מעט אוהדים פורצים בבכי.
4 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת איראן
שחקני נבחרת איראן
הפעם שרו את ההמנון. שחקני נבחרת איראן
(צילום: גטי אימג'ס)
4 צפייה בגלריה
אוהדת איראנית במחאה
אוהדת איראנית במחאה
אוהדת איראנית בוכה ביציעים - בזמן נגינת ההמנון
(צילום: AP)
אגב, הפעם, ובניגוד למשחק הקודם, בשידורי הטלוויזיה באיראן השאירו את המצלמה על פני השחקנים בזמן ששרו את ההמנון.
מחאת החיג'אב באיראן, נזכיר, החלה באמצע ספטמבר בעקבות מותה של הצעירה הכורדית-איראנית מהסא אמיני. אמיני בת ה-22 מתה בידי משטרת המוסר אחרי שבמהלך ביקור בטהרן נעצרה בטענה שהתרשלה בעטיית החיג'אב שלה, ושבכך הפרה את חוקי הצניעות של הרפובליקה האיסלאמית. בעקבות מותה יצאו המוני איראנים לרחובות, קראו "מוות לדיקטטור" נגד המנהיג העליון עלי חמינאי, ודרשו להרחיב את חירויות הפרט שלהם ולבטל חוקים מדכאים כמו אלה האוסרים על נשים לחשוף את שיערן בפומבי.
ההפגנות באיראן הובילו להתנגשויות קשות בין פעילי מחאה לבין כוחות הביטחון, ולפי דיווחים יותר מ-400 בני אדם כבר נהרגו בהן. המשטר האיראני טוען כי מי שמניעים את המהומות הם אויביה החיצוניים של איראן, בהם ארה"ב, ישראל ומדינות במערב אירופה.
4 צפייה בגלריה
אוהדי איראן
אוהדי איראן
המחאה נגד המשטר נמשכת ביציעים
(צילום: AP)
ההתקוממות הנוכחית היא אחד האתגרים הגדולים ביותר שאיתם התמודד משטר האייתוללות מאז עלייתו לשלטון במהפכה האיסלאמית של 1979, ולאחרונה ניכר כי העובדה שהוא אינו מצליח למגר אותה מתסכלת אותו מאוד. המחאה באה כשברקע מצבה הכלכלי הקשה של איראן והמיאוס שחשים חלקים גדולים בציבור כלפי שלטון הדת הקיצוני והמושחת, המטיל הגבלות קשות על חייהם.