שנה ותשעה חודשים לאחר ההישג הבלתי נשכח של נבחרת הנוער של ישראל, שזכתה במדליית הכסף באליפות אירופה עד גיל 19, החבורה של אופיר חיים חוזרת לקדמת הבמה. כזכור, הנבחרת המופלאה ההיא הגיעה עד הגמר נגד אנגליה, ואף הוליכה 0:1, אך ספגה את שער השוויון, הפסידה 3:1 בהארכה - וחזרה ארצה שבורת לב, אך גאה.
כעת, אוסקר גלוך, איליי מדמון, תאי עבד, אל-ים קנצפולסקי, רוי רביבו וחבריהם מתכוננים לקראת הגרלת המונדיאליטו - אליפות העולם עד גיל 20 - שתיערך היום (שישי, 17:00 שעון ישראל, חי בכאן דיגיטל) בציריך. הטורניר ייערך בארגנטינה בתאריכים 20 במאי עד 11 ביוני. הנה מספר דברים שכדאי לדעת לקראת ההגרלה.
6 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
זה מתקרב. נבחרת הנוער
(צילום: רויטרס)

כמה נבחרות ישתתפו?

24 נבחרות יטלו חלק בטורניר, ביניהן כמובן ישראל. המארחת היא ארגנטינה, שכלל לא העפילה ולא הייתה אמורה להשתתף באליפות, אך סערת הדחתה של אינדונזיה גרמה לכך שהאלביסלסטה תפסו את מקומה של הנבחרת האסיאתית.
המשתתפות מתחלקות בהתאם לאזורים הגאוגרפיים: חמש נבחרות מאירופה (אנגליה, ישראל, צרפת, איטליה וסלובקיה), חמש מדרום אמריקה (ברזיל, קולומביה, אקוודור, אורוגוואי - אליהן מצטרפת ארגנטינה המארחת), ארבע מאסיה (עיראק, יפן, דרום קוריאה ואוזבקיסטן), שתיים מאוקיאניה (פיג'י וניו זילנד) ארבע מאפריקה (גמביה, ניגריה, סנגל וטוניסיה) וארבע ממרכז וצפון אמריקה (הרפובליקה הדומיניקנית, גוואטמלה, הונדורס וארה"ב).

איך תתבצע ההגרלה?

המשתתפות יחולקו לארבעה דרגים, שש נבחרות בכל דרג ויוגרלו לשישה בתים. כמיטב המסורת בטורניר, המארחת - ארגנטינה - תוגרל כראש בית א', בעוד שאר הנבחרות ישובצו בהתאם לדרג בו הן נמצאות. ישראל - סגנית אלופת אירופה - נמצאת בדרג הרביעי והאחרון, בעוד האלופה אנגליה בדרג ב' - כמו ברזיל וקולומביה.
יש לציין שנבחרות מאותו איזור גאוגרפי לא יוכלו להיות באותו בית. לדוגמה: צרפת מדרג ב' לא תוכל להיות באותו בית עם סלובקיה מדרג ד'.

שיטת המשחקים

הנבחרות שיסיימו בשני המקומות הראשונים בכל בית יעלו לשלב שמינית הגמר, אליהן יצטרפו ארבע הנבחרות הטובות ביותר שסיימו במקום השלישי. העולות מהמקום השלישי ייקבעו בהתאם למספר הנקודות שהשיגו, כאשר במקרה של שוויון העולה תוכרע על הפרש שערים. במקרה של שוויון גם בקטגוריה זו, עדיפות תינתן לנבחרת שהבקיעה יותר.
אם וכאשר ייווצר מצב של שוויון גם בהפרש השערים וכמות השערים שנכבשו, כמות הכרטיסים האדומים והצהובים שנשלפו לחובת הנבחרות המעורבות יהוו משקל בנוגע לקביעת העולה לשלבי הנוקאאוט.
6 צפייה בגלריה
אוסקר גלוך והחברים חוגגים
אוסקר גלוך והחברים חוגגים
הכוכב הגדול של ישראל. אוסקר גלוך
(צילום: AFP)

למה הטורניר הועבר מאינדונזיה לארגנטינה?

כבר לפני חודש החלו קולות באינדוזיה - מדינה מוסלמית - נגד הכנסת נבחרת ישראל לתחומי המדינה. מאות אנשים השתתפו בהפגנות נגד אירוח נבחרת הנוער, כאשר מושל האי באלי - בו יועדו להיערך המשחקים - הכריז כי לא יאפשר לנבחרת להגיע לתחומי האי.
עקב כך, החליטו בפיפ"א להזיז את הטורניר לארגנטינה, ולאחר משא ומתן עם צ'יקי טאפיה, יו"ר ההתאחדות הארגנטינאית, נתנו למארחת החדשה את מקומה של אינדונזיה. כך למעשה, הודחה המדינה האסיאתית מהטורניר אותו אמורה הייתה לארח.
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד השתתפות ישראל במונדיאליטו
הפגנה נגד השתתפות ישראל במונדיאליטו
הפגנה באינדונזיה נגד השתתפות ישראל במונדיאליטו
(צילום: AFP)

מי הכוכבים של ישראל?

כוכב הנבחרת הבלתי מעורער הוא כמובן אוסקר גלוך. הקשר המחונן נרכש השנה בידי רד בול זלצבורג ממכבי ת"א כ-7 מיליון אירו, והספיק לכבוש שני שערים בשמונה הופעות במדי הקבוצה האוסטרית. באליפות אירופה עד גיל 19 בה הגיעה ישראל עד הגמר, הוא נכלל בנבחרת המצטיינים של הטורניר, בו כבש ארבעה שערים ובישל שניים נוספים.
שחקנים בולטים נוספים בנבחרת הם הקפטן אל-ים קנצפולסקי (הפועל ת"א), תאי עבד (קבוצת הנוער של פ.ס.וו איינדהובן), עידן טוקלומטי (מכבי פתח תקווה), רוי רביבו (הפועל ירושלים) ואיליי מדמון (בית"ר ירושלים).
6 צפייה בגלריה
לאו מסי בנבחרת ארגנטינה עד גיל 20
לאו מסי בנבחרת ארגנטינה עד גיל 20
גם הוא כיכב בטורניר. לאו מסי במדי נבחרת ארגנטינה במונדיאליטו 2005
(Nadine Rupp/Getty Images)

מי אלופת העולם ומי שיאנית הזכיות?

אלופת העולם המכהנת היא אוקראינה - שכלל לא העפילה לטורניר ולא תוכל להגן על התואר. האוקראינים זכו בטורניר ב-2019 - בפעם הראשונה בתולדותיהם, בטורניר שנערך בפולין. כוכב הנבחרת שזכתה היה דנילו סיקאן, חלוצה של שחטאר דונייצק.
שיאנית הזכיות היא ארגנטינה, שהניפה שש פעמים את גביע המונדיאליטו. גם היא כאמור לא עלתה לטורניר, ותשתתף על תקן המארחת בעקבות הדחתה של אינדונזיה.
6 צפייה בגלריה
מי תזכה השנה בגביע?
מי תזכה השנה בגביע?
מי תזכה השנה בגביע?
(צילום: AP)

מי הכוכבים שהתגלו באליפות?

14 שחקנים שהראו ניצוצות באליפות העולם לנוער, הפכו לאחר מכן לכוכבים גדולים גם בכדורגל העולמי ואף זכו במונדיאל יחד עם נבחרותיהם. ביניהם ניתן למצוא את דייגו מראדונה (זכה עם ארגנטינה ב-1979), בבטו, דונגה וז'אורז'יניו (1983 - זכו עם ברזיל ב-1994), טפארל (1985 - זכה עם ברזיל ב-1994) דידה (1993 - זכה עם ברזיל ב-2002), איקר קסיאס, קרלוס מרצ'נה וצ'אבי (1999 - זכו עם ספרד ב-2010), לאו מסי (2005 - זכה עם ארגנטינה ב-2022), אנחל די מריה (2007 - זכה עם ארגנטינה ב-2022), פול פוגבה, סמואל אומטיטי, אלפונס אראולה ופלוריאן טאובין (2013 - זכו עם צרפת ב-2018).