בעונה הבאה צפוי מאמנה של ארסנל מיקל ארטטה לעמוד בפני דילמה קשה בנוגע לזהות החלוץ הפותח של קבוצתו. גבריאל ז'סוס היה אחד השחקנים הטובים של התותחנים עד שנפצע, ואדי אנקטייה שתפס את מקומו ממלא את תפקיד ה-9 בצורה לא פחות טובה. אך בנוסף אליהם, יצטרך ארטטה להביא בחשבון גם את פולארין בלוגון בן ה-21, שמככב העונה בהשאלתו לריימס הצרפתית ועשוי לחזור לסגל של ארסנל בעונה הבאה.
עוד כתבות במדור "יורוטריפ":
בחצי השני של העונה הקודמת, האנגלי-אמריקאי שלא קיבל הזדמנות מארטטה בקבוצה הבוגרת עבר בהשאלה למידלסברו מליגת המשנה באנגליה, שם רשם שלושה שערים בלבד ושלושה בישולים ב-18 הופעות. בקיץ הוא כאמור נשלח לצרפת, בתקווה ששם יצליח יותר ויעלה את שווי השוק שלו. ריימס מנגד, החתימה אותו בתור המחליף של הכוכב הגדול ביותר שלה אשתקד, החלוץ בן ה-20 הוגו אקיטיקה, שעבר לפריז סן ז'רמן. ספק אם מי מהצדדים בעסקה צפה אז את מה שעתיד היה לבוא.
6 צפייה בגלריה
פלוארין באלוגון
פלוארין באלוגון
מכונת שערים בהשאלה. בלוגון
(צילום: AFP)
זה התחיל עם שער בכל אחד משלושת משחקי הליגה הראשונים שלו, ומאז הוא לא עוצר. 23 מחזורים לתוך העונה, ובלוגון מוביל את טבלת מלך השערים של הליגה הצרפתית עם 15 - שניים יותר משל קיליאן אמבאפה – להם הוסיף שלושה בישולים. למעשה, רק שלושה שחקנים כבשו יותר ממנו בחמש הליגות הבכירות – ארלינג הולאנד (26), ויקטור אוסימן (18) והארי קיין (17). בתואר נעל הזהב בלוגון אמנם לא יזכה, אך כשמתחשבים במקום בו היה בעונה שעברה ובהכרה לה הוא זוכה היום, העובדה שהוא משתרך רק אחרי שלושה מהחלוצים הטובים בעולם היא מופרעת בפני עצמה.
ביצועיו של בלוגון, מטוס סילון מדגם מתקדם שאוהב גם לעבור תוך כדי המשחק לכנף שמאל, מתעלים על ביצועיו של אקיטיקה מהעונה שעברה, אותו הוא כאמור החליף. האחרון סיים את 2021/22 עם 10 כיבושים וממוצע של 0.71 שערים ב-90 דקות על הדשא, נתון מרשים לכל הדעות, וזה הספיק לו על מנת שאחת הקבוצות היוקרתיות בעולם תשים עליו את ידה. לעומת זאת, ממוצע שערים של בלוגון העונה הוא 0.8 ל-90 דקות. בנוסף, בעוד אקיטיקה כבש 23 אחוז מהשערים של ריימס בעונה הקודמת, מחליפו כבש העונה לא פחות מ-50 אחוז משערי הקבוצה.
וזה לא רק המספרים. ריימס בהובלתו היא אחת הקבוצות החמות באירופה, כשמאז פיטורי אקס מכבי ת"א אוסקר גרסיה באוקטובר והחלפתו בוויל סטיל האנגלי-בלגי בן ה-30 – שהפך למאמן הצעיר ביותר בחמש הליגות הבכירות באירופה - הקבוצה לא הפסידה ב-14 משחקי ליגה ברציפות וטיפסה עד למקום העשירי אחרי פתיחת עונה קשה. שניים מתוך אותם משחקים הסתיימו בתיקו מול האלופה והמוליכה פ.ס.ז' - 0:0 ו-1:1, כשבאחרון כבש בלוגון את שער השוויון בדקה ה-96.
6 צפייה בגלריה
וויל סטיל
וויל סטיל
החליף את אוסקר גרסיה ושינה את הקבוצה. סטיל
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מיקל ארטטה מאמן ארסנל
מיקל ארטטה מאמן ארסנל
"מה שבולגון עושה זה מדהים ונדיר". ארטטה
(צילום: AFP)
היכולת הטובה שלו עשתה את שלה, ובשבוע האחרון כבר צצו דיווחים שמילאן, מארסיי ו-ויאריאל ינסו לשים את ידן על יליד ניו יורק אם ארסנל תחליט למכור אותו, אך כלל לא בטוח שיש להן על מה לבנות. בלוגון חתום על חוזה בצפון לונדון לשנתיים נוספות, ולפני המשחק של ארסנל מול ברנטפורד בשבת האחרונה סיפק ארטטה התייחסות ראשונה לכישרון המושאל, והרעיף עליו שלל שבחים. "אני כל כך שמח בשבילו", הצהיר המאמן הספרדי. "הוא שאפתן מאוד, מחויב מאוד ואמיץ מאוד. דיברנו בעבר על האם ריימס היא המקום הנכון בשבילו, הוא היה משוכנע שכן. מגיע לו מה שהוא מקבל. אני כמובן מרוצה ממנו מאוד. כשמסתכלים על המספרים שלו ועל מה שהוא עושה - זה מדהים ונדיר. יש בו משהו מיוחד, בגלל זה נתנו לו חוזה ארוך טווח, ובגלל זה אנחנו מאמינים בו ונותנים לו זמן".
ישנה כמובן שאלת ההתאמה של בלוגון לארסנל. מצד אחד יש הבדל תהומי בין השיטה בה הוא משחק היום ותחתיה הוא פורח, שעיקרה הוא התקפות מתפרצות - ממוצע החזקת הכדור של ריימס הוא השלישי הכי נמוך בליגה הצרפתית - לבין השיטה של ארסנל שעיקרה הוא החזקת כדור. מצד שני, בלוגון הוכיח את עצמו העונה כחלוץ שהמשחק יכול לעבור דרכו וכמוסר לא רע בכלל - כפי שארטטה אוהב אצל שחקני החוד שלו - והמהירות שלו עשויה להיות אפקטיבית במיוחד בלחץ הגבוה של ארסנל.
בכל מקרה, בין אם זה יהיה אצל התותחנים ובין אם בקבוצה אחרת, הפרק הבא בקריירה של בלוגון צפוי להיות מבטיח. אך עוד לפני המחשבות על העתיד, נותרה לו עוד כחצי עונה בריימס בה הוא יקווה להעצים את ההתלהבות סביבו ולהמשיך להוביל את הריצה המדהימה של קבוצתו. אולי אפילו להשיג איתה את המקום החמישי, ממנו היא רחוקה כרגע שמונה נקודות, שישלח את הקבוצה להשתתפות במוקדמות הקונפרנס-ליג בעונה הבאה.
6 צפייה בגלריה
פולארין בלוגון
פולארין בלוגון
בשנה הבאה שוב בצפון לונדון? בלוגון באחת מהופעותיו הנדירות במדי ארסנל
(צילום: AP)
כנראה שרק עכברי הכדורגל הרציניים היו מזהים את בנואה בדיאשיל אם הוא היה עובר לידם ברחוב. מתוך כל מסע הרכש המופרע של צ'לסי בחלון ההעברות האחרון, אין ספק שרכישתו של הבלם הצרפתי בן ה-21 ממונאקו עבור 38 מיליון אירו ממש לא הייתה האחת שייצרה הכי הרבה כותרות, אבל לפחות כרגע מסתמן כי הוא השחקן שהתאקלם בצורה הטובה ביותר.
הוא חתם ב-5 בינואר, עשרה ימים לאחר מכן נכנס להרכב על חשבון מי שנחשב לאחד הבלמים הטובים בעולם, קאלידו קוליבאלי, ומאז השלים 90 דקות בכל ארבעת משחקי הליגה של הקבוצה, שספגה במהלכם שער אחד בלבד. הוא לא רשום לליגת האלופות ולא היה יכול לעזור לצ'לסי בהפסד 1:0 לדורטמונד באמצע השבוע, אבל לשמחתה, היא תוכל ליהנות ממנו לפחות עד 2029, אז נגמר החוזה שלו בקבוצה.
6 צפייה בגלריה
בנואה בדיאשיל
בנואה בדיאשיל
בצ'לסי לפחות עד 2029. בדיאשיל
(צילום: רויטרס )
בשתי העונות הקודמות זכתה איאקס באליפות הולנד בעוד איינדהובן סיימה במקום השני. אך 21 מחזורים לתוך העונה הנוכחית, כשההפרש בין המקום הראשון למקום החמישי הוא חמש נקודות בלבד, איאקס ואיינדהובן נמצאות במקום השלישי והרביעי בהתאמה. שתי הקבוצות שנמצאות מעליהן ייפגשו מחר לעוד אחד מהקרבות הכה הרבים שניתן לקטלג כמשחק העונה, כשניצחון של האורחת יספיק לה על מנת לעבור את היריבה בטבלה ולכבוש את הפסגה.
שתי הקבוצות נמצאות במצב דומה מאוד - שתיהן נאלצו להיפרד מרוב הכוכבים שלהן בשנים האחרונות ושתיהן בנויות בעיקרן על שחקנים צעירים שפרצו אצלן, כשממוצע הגילאים של שחקני פיינורד (23.3) הוא השלישי הכי נמוך בליגה וממוצע הגילאים של שחקני של שחקני אלקמאר (23.4) הוא הרביעי הכי נמוך.
6 צפייה בגלריה
ארנה סלוט
ארנה סלוט
הסיבה העיקרית להצלחה של פיינורד. סלוט
(צילום: AP)
מאמן פיינורד ארנה סלוט נשאר בתפקידו אחרי שהוביל את הקבוצה לגמר הקונפרנס-ליג בעונה שעברה, וההולנדי בן ה-47 הוא הסיבה העיקרית להצלחה הגדולה גם העונה, כשהקבוצה גם סיימה במקום הראשון בביתה בליגה האירופית ועלתה אוטומטית לשמינית הגמר. אלקמאר מנגד היא הקבוצה הסימפטית של הולנד, בעיקר משום היא שופעת בשחקנים תוצרת בית. המבטיח ביותר מבנייהם הוא מילוש קרקז, מגן שמאלי הונגרי בן 19 שעלה העונה מהנוער, והציפיה ממנו היא שבאחת העונות הקרובות הוא יעשה קפיצת מדרגה לאחת הליגות הגדולות.