זו אמורה הייתה להיות מסיבה אחת גדולה, הערב בו אלופת העולם הטרייה תופיע לראשונה מאז הזכייה ההיסטורית במונדיאל הנשים, אך בפועל זו הולכת להיות התמודדות שאף אחת משחקניות נבחרת ספרד לא ממש רוצה לשחק בה. הן היו אמורות לנשום בימים אלו אוויר פסגות, ליהנות מאדי האפטר פארטי. רק שהמשחק הערב (שישי, 19:30) בגטבורג מול שוודיה - בפתיחת ליגת האומות - תקוע להן כמו עצם בגרון.
הכנות אליו לא ממש נעשו. בעצם לא היה ברור עד שלשום אם השחקניות כלל יעלו על הדשא, או על הטיסה לשוודיה. על אף ההליכים נגד לואיס רוביאלס והתפטרותו מתפקיד נשיא ההתאחדות בעקבות שערוריית הנשיקה (וכן, עוד נחזור אליה), ולמרות פיטוריו של המאמן חורחה וילדה, מקורבו של רוביאלס והמאמן איתו היה לחלקן סכסוך, השחקניות המשיכו להכריז קבל עם ועדה: לנבחרת אנחנו לא חוזרות עד שימולאו כל הדרישות שלנו.
7 צפייה בגלריה
שחקניות ספרד חוגגות את הזכייה בגביע העולם בחודש שעבר
שחקניות ספרד חוגגות את הזכייה בגביע העולם בחודש שעבר
כך זה נראה רק לפני חודש. שחקניות ספרד חוגגות את הזכייה בגביע העולם
(צילום: Casa de S.M. el Rey/Spanish Royal Household via Getty Images)
7 צפייה בגלריה
מונטסה טומה
מונטסה טומה
10 ימים אחרי שמונתה - תעזוב את הנבחרת? טומה
(צילום: AP Photo/Alberto Saiz)
שלשום, אחרי ועידת פסגה ארוכה במלון שבעיירה אוליביה, שהסתיימה ב-4.40 לפנות בוקר ונמשכה שבע שעות, התרצו השחקניות ונציגיהן, החרם הוסר וההתאחדות הודיעה: "נבצע שינויים מידיים ועמוקים". השחקניות והאיגוד שלהן, ראשי ההתאחדות ומועצת הספורט של ספרד גיבשו מסמך הבנות, ואנחת הרווחה נשמעה עד משרדי אופ"א בשווייץ.
"ההתאחדות התחייבה לבצע את השינויים מיידית", אמר נשיא מועצת הספורט הלאומית, ויקטור פרנקוס, אך סירב לפרט מהם. בתקשורת המקומית טוענים כי מדובר בסביבה "מקצוענית יותר", פיטורי כל מקורבי רוביאלס והשוואת כל תנאי נבחרת הנשים למקבילה הגברית. "השחקניות רואות בזה צעד ראשון לעבר שוויון", הודיעה נשיאת ארגון השחקניות אמאנדה גוטיירס. "ועדיין, דרך ארוכה לפנינו".
7 צפייה בגלריה
לואיס רובילאס ג'ני הרמוסו
לואיס רובילאס ג'ני הרמוסו
רוביאלס והרמוסו על הפודיום. הרגע שפתח את תיבת פנדורה
(צילום: REUTERS/Hannah Mckay)
אופ"א וקברניטי כדורגל הנשים העולמי חששו עד אתמול שהמחאה תתברר כבומרנג. בכל זאת, דרך ליגת האומות יעלו הנבחרות לאולימפיאדת פריז ומישהו מעלה על דעתו שאלופת העולם לא תהיה שם? אבל השחקניות הספרדיות, כמו שכבר הבנתן בחודש האחרון, לרגע לא התכוונו לשתוק.
בהודעה שיצאה ביום שני האחרון בלילה מטעם "פוטפרו", ארגון השחקניות הספרדי, נאמר כי הכדורגלניות מביעות הצער על כך שהן שוב "הוכנסו למצב שמעולם לא רצינו להיות בו". הן הוסיפו כי בכוונתן לבחון את ההשלכות המשפטיות הפוטנציאליות ולקבל את ההחלטה הטובה ביותר לעתידן.

"פסגת אוליביה"

מי ש"שברו" את ההסכם והובילו ל"פסגת אוליביה" הן שש שחקניות בכירות, ביניהן זוכת כדור הזהב פעמיים רצוף, אלכסיה פוטיאס וקפטנית הנבחרת אולגה קרמונה, שכבשה את שער הניצחון בגמר המונדיאל מול אנגליה. "זה לא משהו שתכננתי, אבל לפעמים עושים גם דברים לא נעימים כדי לעזור לשינוי", הבהירה פוטיאס.
7 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת ספרד
שחקניות נבחרת ספרד
בסך הכל רוצות שיקשיבו להן. שחקניות נבחרת ספרד
(צילום: EPA/Biel Alino)
בשוודיה, עוד לפני שנודע על פתרון לסאגה, כבר הודיעו כי יתמכו בחרם, אם וכאשר. "אם הן מרגישות שחרם יעשה את העבודה, אנחנו איתן, כמו כל הנבחרות באירופה", הבהירה הכוכבת פיליפה אינגלדהל. בסופו של יום היא תצטרך לנסות ונצח על הדשא את אלופת העולם. וזה הרבה יותר קשה.
ויש את המאמנת החדשה, מונטסה טומה, האישה הראשונה שתעמוד על הקווים בנבחרת ספרד מאז ומעולם, אך כנראה שזה יהיה לזמן מוגבל מאוד.
ברשת ABC נטען אתמול כי טומה תקיים את שני המשחקים הקרובים של ספרד בליגת האומות - מול שוודיה ובשלישי הבא נגד שווייץ, ולאחר מכן תוזז מתפקידה לבקשת השחקניות, שטוענות כי היא "העמידה אותן במצב בלתי אפשרי".
7 צפייה בגלריה
ההפגנות בספרד נגד לואיס רוביאלס
ההפגנות בספרד נגד לואיס רוביאלס
ההפגנות בספרד נגד רוביאלס בחודש שעבר
(צילום: REUTERS/Isabel Infantes)
טומה פירסמה בתחילת השבוע את הסגל לקראת המשחקים. כולן, כולל השש שהתרצו ראשונות, אמרו שהן הופתעו מהזימון לאחר שהבהירו מראש את החלטתן לא לשחק בנבחרת עד שדרישותיהן לשינויים ייענו. הן רוצות (ומעתה גם יקבלו) יחס מכבד.
לאחת כזו זה הרי לא קרה, וכמה מפתיע ששמה בלט בהיעדרו בסגל שפירסמה טומה: זה של ג'ני הרמוסו. כזכור, בטקס הנפת הגביע לפני חודש, רוביאלס נישק את הרמוסו על שפתיה ללא רצונה בסיום הגמר בו הוכתרו הספרדיות לאלופות העולם, ומאז פתח תיבת פנדורה ועורר סערה עולמית. הפגנות תמיכה המוניות והפיכתה לגיבורת ה"מי-טו" של כדורגל הנשים שמו את הרמוסו לא רק ככוכבת הנבחרת, אלא כדמות החשובה ביותר בה. והנה, עוד החלטה מוזרה מתרחשת בעין הסערה.
7 צפייה בגלריה
ג'ני הרמוסו
ג'ני הרמוסו
מדוע נשארה מחוץ לסגל? הרמוסו
(צילום: REUTERS/Hannah Mckay)
"הדבר הראשון שיש לי לומר הוא שאנחנו תומכים בג'ני", אמרה טומה במסיבת העיתונאים לקראת משחקי ליגת האומות. "האמנו שהדרך הטובה ביותר להגן עליה היא לא לזמן אותה". הרמוסו, כמו כל ספרד, הופתעה. ושוב, היא לא פחדה להגיב. "להגן עליי ממה?", כתבה בהודעה שפירסמה בספרדית ובאנגלית ברשתות החברתיות. "בואו נהיה ברורים: היום הועלתה טענה שקבעה כי הסביבה בתוך ההתאחדות הספרדית תהיה בטוחה עבורי ועבור החברות שלי, ובכל זאת זה לא קורה".
על פי חוק הספורט הספרדי, ספורטאים או ספורטאיות מחויבים להיענות לקריאת זימון לנבחרת הלאומית, אלא אם יש נסיבות שמפריעות להם/ן לשחק, כמו פציעה למשל. פה זה לא המצב. לשחקניות פשוט לא היה מספיק אמון בהתאחדות. הרי היחסים בין וילדה לשחקניות הנבחרת היו עכורים עוד לפני שהתפוצצה פרשת הנשיקה. כשנה לפני המונדיאל פרץ מרד שחקניות נגד וילדה, שכלל האשמות קשות על "חוסר מקצועיות ותרבות רעילה" שבאו לידי ביטוי בשיטות האימון שלו.

"הפסקנו להיות ילדות טובות"

15 שחקניות, כולל השחקנית המצטיינת של המונדיאל קשרית ברצלונה איטנה בונמאטי, הודיעו בספטמבר כי לא יתייצבו יותר לנבחרת אם וילדה יישאר בתפקידו, אבל המאמן קיבל את תמיכתו של רוביאלס. שלוש שחקניות בלבד מתוך אותן 15 זומנו למונדיאל, והמתח בין השחקניות למאמן וההתאחדות הורגש גם בטורניר.
7 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת ספרד
שחקניות נבחרת ספרד
רגע השיא - ששינה חיים שלמים. שחקניות ספרד וגביע העולם
(צילום: Catherine Ivill/Getty Images)
השיא הגיע דווקא על הפודיום, כשרוביאלס נישק בכוח את הרמוסו. לאחר שסירב להתפטר במשך זמן רב ואף טען כי נעשה לו עוול, הוא הודיע ביום ראשון שעבר כי יעזוב את התפקיד, מה שלא מנע ממנו לעמוד לדין בעקבות התלונה שהגישה נגדו הרמוסו. השחקנית טוענת כי במשך כל התקופה הופעל עליה ועל משפחתה לחץ כבד להגיד שהנשיקה הייתה בהסכמה, אך היא מתעקשת כי הדבר נכפה עליה.
"רוצים שנשכח כל מה שהיה ונהיה ילדות טובות", אמרו השחקניות השבוע. "ובכן, אולי אנחנו לא כאלה ילדות טובות". לאחר חתימת ההסכם החדש עם ראשי ההתאחדות, הן נשמעו פחות כעוסות: "עכשיו נוכל להתרכז בדבר שאנחנו הכי אוהבות: כדורגל". ובכן, הערב, ב-19.30 בערב, לא מן הנמנע שנקבל פרק מסקרן נוסף בטלנובלה הזו.
פורסם לראשונה: 09:53, 22.09.23