שמונה חודשים מטורפים עברו על יושקו גבארדיול. זה התחיל בהופעה הנהדרת שלו במדי נבחרת קרואטיה במונדיאל, דרך ה"יושקו-מאניה" במדינתו - הודות ליכולת הנהדרת שלו על כר הדשא - ועד שבת האחרונה, בה הפך לבלם היקר ביותר מעולם כשחתם רשמית במנצ'סטר סיטי תמורת 90 מיליון אירו. כשזה קורה לשחקן בן 21 בלבד, אז כנראה שהשמיים הם באמת הגבול. רגע לפני שהוא פותח את הפרמייר-ליג עם האלופה האנגלית, קבלו 10 דברים שלא ידעתם על הדבר הגדול הנוכחי בכדורגל העולמי.

עלה לבוגרים כבר בגיל 16

גבארדיול בילה את שנותיו הראשונות במגרשי הבטון המחוספסים של זאגרב. הוא בכלל התגלה בקבוצת הילדים של טרסנייבקה, לפני שעשה את העבר לדינמו זאגרב. הוא כיכב בליגת האלופות לנוער עם הקבוצה - ובגיל 16 עלה כבר לקבוצת הבוגרים של המועדון. בעוד שחקנים מוכשרים מועברים בהשאלה לקבוצה אחרת כדי להתפתח ולראות דקות, במקרה של גבארדיול הייתה תמימות דעים: הוא מספיק בשל לשחק באימפריה הקרואטית. "אפילו לוקה מודריץ' היה צריך לצאת להשאלה לפני שקיבל את ההזדמנות שלו", נזכר מאמן דינמו בעבר, זוראן מאמיץ'. "יושקו בגיל הזה כבר היה מוכן לשחק ברמות הכי גבוהות".
4 צפייה בגלריה
יושקו גבארדיול
יושקו גבארדיול
90 מיליון אירו בשביל שחקן אחד. גבארדיול
(צילום: האתר הרשמי של מנצ'סטר סיטי)

הכינוי המפורסם

שני כינויים דבקו בגבארדיול בשנים האחרונות. הראשון, "החומה הקרואטית" - בעקבות היכולת שסידרה לקרואטיה את המקום השלישי במונדיאל בקטאר. השני, והיותר מוכר, "פפ הקטן". על שם מאמן מנצ'סטר סיטי, פפ גווארדיולה, בשל הדימיון בשמות המשפחה שלהם. לפני שנה סיפר הבלשן הקרואטי, דומאגוי וידוביץ', שחוקר שמות ושמות משפחה במשך יותר מ-20 שנה, כי "שם המשפחה גבארדיול מגיע מנוביגראד ליד זדאר והוא קשור לפועל הרומאי 'לשמור'. לכן הוא גם קשור לשם המשפחה הקטאלני גווארדיולה. זה מתאים בצורה מושלמת לבלם שלנו כי הוא בלתי ניתן למעבר ומצוין בשמירה על שחקני התקפה יריבים".

בלם? הוא בכלל רצה להיות חלוץ

כשהיה בן שש, ההורים של יושקו הקטן היו מוכנים לשלוח את בנם לחוג כדורגל יחד עם שכנם, מאמן קבוצת הילדים בטרסנייבקה, ודראן פריץ'. גבארדיול רצה בכלל להבקיע. "הוא כל הזמן רצה לשחק למעלה", נזכר פריץ'. "בגלל שאתה צריך לאפשר לילדים לנסות הכל, נכנעתי". עד מהרה, פריץ' הבין את הפוטנציאל שיש ליושקו כבלם - והשאר היסטוריה. "בגיל 8 הוא כבר היה הבלם הכי טוב לגילו - ועבר לדינמו זאגרב", הסביר פריץ'.

נועד לגדולות

כבר בגיל 17, אחרי עונת הבכורה שלו בדינמו זאגרב, גבארדיול סומן כמי שיגיע רחוק. "הגרדיאן" פרסם ב-2019 כתבה על 60 "הכישרונות הבאים הכדורגל העולמי" - והקרואטי הצעיר נכלל בתוכה. בין השמות שהיו לצידו בפסגה: אדוארדו קמבינגה, פדרי ואנסו פאטי. כעבור שנתיים אתר "גול" פרסם את רשימת "הדור הבא - 50 הכדורגלנים המבטיחים" - וגבארדיול הגיע למקום ה-20 המכובד.
4 צפייה בגלריה
גבארדיול
גבארדיול
גבארדיול במדי דינמו זאגרב. סומן מהרגע הראשון כמי שיגיע רחוק
(צילום: Jurij Kodrun/Getty Images)

דייג אוהב כדורגל?

בתחילת הדרך, שלא היה ברור אם גבארדיול יהפוך לשחקן מקצועני, אביו, טיהומיר, ששיחק גם הוא כדורגל חובבני כנער, לקח את בנו לים. בכל זאת, האב הפך לדייג במשרה מלאה ורצה שגם בנו יאהב את המקצוע. "היום אני רואה אותו בשוק הדגים ונזכר בהפלגות שלנו", סיפר לאחרונה מי שישתכר כ-10 מיליון אירו רק בעונה הקרובה.

הדאגה לאבא

אגב, עוד כאשר היה בן 15, הוצע לגבארדיול חוזה באקדמיה של אינטר, אך הוא סירב בנימוס. "מעדיף לגור עם ההורים ולהמשיך להתפתח בהדרגה בקרואטיה", אמר אז.
4 צפייה בגלריה
גבארדיול
גבארדיול
"החומה הקרואטית". גבארדיול במונדיאל האחרון בקטאר
(צילום: Catherine Ivill/Getty Images)

הדמיון לטיאגו סילבה

לאיזה סוג שחקן הייתם משווים את גבארדיול? ובכן, מאמנו לשעבר בדינמו זאגרב ובנבחרת קרואטיה, טומיסלב רוקאבינה, טוען כי יש קווי דמיון בינו לבין טיאגו סילבה הברזילאי. "הביטחון העצמי האדיר, תכונות המנהיגות והאומץ שלו מזכירים לי את טיאגו סילבה", אמר. "הוא חזק במיוחד, מהיר וזריז. יש לו חוש משחק מפותח, תפיסה מצוינת של מצבים ותגובה בזמן למה שקורה על המגרש".

חבר מביא חבר

אחד מחבריו הטובים ביותר של גבארדיול הוא מתיאו קובאצביץ' מסיטי. קובאצ'יץ' חשף בראיון בספטמבר 2022 כי יעץ לבעלים של צ'לסי להחתים את גבארדיול בתקווה לשחק לצידו בסטמפורד ברידג'. "במועדון שאלו אותי על יושקו ועניתי: 'אני לא צריך להגיד שום דבר על הכדורגל שלו, אתם יודעים איזה סוג שחקן הוא'. התפללתי שנשחק יחד באנגליה". זה קורה כעת, דווקא במנצ'סטר סיטי.
4 צפייה בגלריה
טוטנהאם מול ליברפול
טוטנהאם מול ליברפול
האליל. ואן דייק
(צילום: רויטרס)

האליל וירג'יל

ומה לגבי דמות נערצת? כילד, גבארדיול העריץ את לאו מסי, אולם כאשר הוזז אחורה סיפר כי המודל לחיקוי הוא בלם ליברפול, וירג'יל ואן דייק. "הוא הבלם הטוב בעולם", הסביר בראיון ב-2021. היום הוא כבר מסתכל עליו מלמעלה.

רק כמעט

מסתבר שגבארדיול בכלל היה קרוב להגיע לממלכה לפני מספר שנים - ועוד ללידס. זה היה בקיץ 2020 ומרקו ביילסה חיפש אחר בלם חדש. המאמן הוותיק רצה את גבארדיול, אבל הבלם החליט בסופו של דבר לעבור ללייפציג. לאחר מכן הודה כי "ויתר על הצעה כלכלית אפילו טובה יותר".