הנהירה לאיחוד האמירויות נמשכת חרף החשש מהידבקות בקורונה. 11 טיסות ימיראו היום (ב') מנתב"ג לדובאי ו-11 נוספות יעשו את הדרך ההפוכה. בסך הכל כ-4,500 נוסעים יהיו באותם מטוסים. "דובאי אדומה?", שאל דורון חרותי, מדריך טיולים ששוחח עם ynet בנתב"ג, "השאלה היא מי אדום שם – המסיבות של הישראלים או המדינה עצמה? אני חושב שכשמטיילים בטיול מאורגן בקפסולה סגורה שגם בתוכה מקפידים על עטיית מסכה וריחוק אז הכל בסדר גמור".
חרותי, מדריך בפגסוס טיולים, הוסיף וסיפר: "בשבוע שעבר ראיתי בדובאי מישהו אחד בלי מסכה, כשהתקרבתי הוא דיבר עברית. כל השאר היו עם מסכה".
לדבריו, "הריחוק החברתי בדובאי – השמירה על הכללים, עטיית המסכות, ההיגיינה, ברמה גבוהה יותר מאשר בארץ. הייתי שם בשבוע שעבר, טיילנו כקפסולה סגורה ובכל מקום היה לנו הרבה מרחב, הרבה ריחוק מאנשים אחרים והכל היה בסדר גמור".
הוא הוסיף והדגיש: "המקומות הומי האדם זה רק המסיבות. גם כשנכנסים לקניון, ברוב הקניונים יש ריחוק חברתי ממש. יש בדיקת חום, יש מסכות, כולם הולכים עם מסכות, מסכה על הפרצוף ולא על הסנטר".
5 צפייה בגלריה
יניב חלילי שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" בדובאי מדווח מ"דובאי מול" הקניון הגדול בעולם
יניב חלילי שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" בדובאי מדווח מ"דובאי מול" הקניון הגדול בעולם
אקווריום ענק בקניון בדובאי
(צילום: יניב חלילי)
5 צפייה בגלריה
שוק הבדים
שוק הבדים
שוק הבדים
(צילום: יהונתן בניה)
נוסעת לדובאי ששוחחה עם כתב ynet במהלך הצ'ק אין הדגישה כי היא לא מפחדת להידבק בקורונה בדובאי, ואמרה: "קורונה יש בכל העולם". חברתה הוסיפה: "ממש אין חשש, אין מה לדאוג, הם נהדרים, אנחנו לא הולכים למועדונים ולחתונות או התקהלויות".
אז מה ידוע על התפרצות הקורונה בדובאי? מאז פרוץ המגפה אובחנו באיחוד האמירויות למעלה מ-184 אלף נדבקים. 617 חולי קורונה מתו ושיעור התמותה עומד על 0.33% - מהנמוכים בעולם. מאז תחילת חודש אוקטובר מאובחנים במדינה, שבה כ-10 מיליון תושבים, כ-1,000 נדבקים חדשים מדי יום. השיא היה ב-22 באוקטובר, אז אובחנו 1,578 נדבקים חדשים ביום, רחוק מאוד מהשיא של ישראל שעמד על יותר מ-9,000 נדבקים ביום. אתמול אובחנו באמירויות 1,194 נדבקים חדשים.
ד"ר 'אלד עות'מאן, רופא מהאמירות, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "מקרי הקורונה פוחתים מההתפרצות הראשונה והמספרים יורדים בכל יום. מנקודת המבט שלי, בעתיד הקרוב, בימים הקרובים, מספר המקרים צפוי לרדת עוד". הרופא הוסיף וטען כי "הממשלה כאן מתנהלת טוב עם הווירוס והם נמצאים בשליטה".
חרף הדברים, במשרד הבריאות לא רגועים. גורם בכיר במשרד אמר אתמול ל-ynet כי "דובאי היא הטורקיה הבאה שלנו", וכינה אותה "פצצה מתקתקת". לדבריו, היעד התיירותי החדש שנפתח לישראלים הולך להיות מקור מרכזי ליבוא קורונה בשבועות הקרובים. "כל מה שאפשר לעשות כדי להקשיח את ההגבלות על החוזרים, בין אם באמצעות בידודים או כל אמצעי אחר יכול רק לסייע", אמר הגורם. "אמנם בפן היבש של הקריטריונים איחוד האמירויות אינה עומדת כמדינה אדומה, אך כמות החוזרים ממנה היא בלתי נתפסת. פי שלושה וארבעה ממדינות אחרות", הסביר. גורם המעורה בפרטים העריך כי נכון לעכשיו שוהים בדובאי קרוב ל-10,000 ישראלים.
מנתונים שהגיעו לידי ynet עולה כי בזמן שהוחלט להותיר את איחוד האמירויות מדינה ירוקה, ההערכה במשרד הבריאות הייתה כי במהלך חודש דצמבר ישובו מהמדינה לישראל 224 חולי קורונה - יותר מכל מדינה אחרת. לשם השוואה, צפי המאומתים מטורקיה הוא 86 בני אדם ומארצות הברית 66. בין הישראלים שייתכן שנדבקו - גם הזמר אייל גולן שקיבל תשובה חיובית גבולית אחרי שחזר מדובאי, אך טרם ידוע אם נדבק במהלך חופשתו.
5 צפייה בגלריה
דובאי
דובאי
דובאי, רבבות ישראלים לא מוכנים לוותר
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג, אתמול בבוקר
5 צפייה בגלריה
המונים ממתינים בצפיפות בתורים בנתב"ג
המונים ממתינים בצפיפות בתורים בנתב"ג
צפיפות בנתב"ג ביום חמישי
(צילום: יואב לימור)
"כל פספוס כאן עשוי לעלות לנו ביוקר. אנחנו כבר יודעים ושומעים הרבה מאוד עדויות על ההתנהגות של הילדים בדובאי. כל הסימנים מראים שזו המדינה שאנשים נוסעים כדי לחגוג בה. אם אנחנו יודעים מראש שיש לנו הזדמנות לסמן יעד מסוכן מראש ולא בדיעבד - וזה מאוד קשה לעשות זאת - אז צריך לעשות את זה", אמר הבכיר במשרד הבריאות. "אני לא יודע אם החליטו להותיר אותה ירוקה משיקול דיפלומטי, כלכלי או גם וגם. זה כנראה קשור למערכת היחסים בין שתי המדינות ואני לא מכיר את השיקולים לעומק, אבל אנחנו מתריעים שהמשמעויות הן מחיר שעשוי להיות מאוד יקר. ממילא אנחנו בתקופה של תחלואה עולה, אז זה ממש בעיניים פקוחות להיכנס לתוך צרה".
בשבוע שעבר, בטרם משרד החוץ הודיע על השארת ההגדרה של איחוד האמירויות מדינה ירוקה, אמרה ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כי "התפקיד שלנו בבריאות הציבור הוא למנוע תחלואה - לזהות היכן יהיה המוקד הבא של הפצת תחלואה ולמנוע אותו. לפי נתוני התחלואה המיובאת מחודש נובמבר, וכמות הנוסעים העתידה בחודש דצמבר - איחוד האמירויות הוא מוקד תחלואה עתידי משמעותי שחשוב למנוע אותו. שרואים את התחזית הזו - אין סיבה להמתין ולראות את התחלואה גואה ואז לעשות מעשה. צריך להיות פרואקטיביים ולמנוע אותה".

עשרות ישראלים לא הועלו לטיסות

ובתוך כך, עשרות ישראלים שהיו אמורים להמריא בצהריים בטיסות פליי דובאי לאמירויות נשארו בארץ משום שהגיעו לנתב"ג ללא אשרת כניסה מאושרת. עד שהסכם הפטור ההדדי מאשרות כניסה בין המדינות ייכנס לתוקף, בסוף חודש דצמבר, תיירים מישראל צריכים להוציא אשרת כניסה שעולה כ-95 דולרים. בנוסף, ישראלים מחויבים למלא טופס פרטים אישיים 54 שעות לפני מועד הטיסה מישראל. טופס זה מועבר לאנשי נמל התעופה בדובאי לקראת הגעתם, לא קשור לוויזה ונועד לייעל את תהליך הקליטה שם.
עד לפני שבוע וחצי חברות התעופה לקחו על עצמן להסדיר את נושא הטפסים, אולם החל מ-12 בדצמבר העניין עבר לאחריות הנוסעים. תהליך הוצאת הוויזה לוקח 96 שעות והוא נעשה עצמאית בצורה מקוונת. הנוסעים שהורדו מהטיסות היום הם כאלה שהוויזה שלהם לא אושרה כי הזמינו את הכרטיס קרוב מדי למועד הטיסה.
"לא ניתן לטוס לדובאי ללא ויזה", הזכיר בכיר ברשות שדות התעופה. "שלטונות איחוד האמירויות אינן מאפשרות לחברות התעופה להטיס נוסעים ללא ויזה ולכן על חברות התעופה לוודא כי כל נוסע מחזיק בידו את כלל מסמכי הטיסה בכללן ויזה. נוסעים שאין ברשותם ויזה מודפסת כנדרש לא יוכלו להיכנס לטרמינל ולטוס".