המלונאים מרימים דגל אדום ומביעים חשש כי לא יוכלו לקלוט את כל הישראלים שנאלצו להתפנות מבתיהם בשל המלחמה.
יותר מ-100 אלף ישראלים, מדרום ומצפון, נאלצו להתפנות מבתיהם מאז שפרצה המלחמה ולעבור להתגורר במלון או בבית הארחה. המפונים מתחלקים לשתי קבוצות: מהדרום – תושבים שמתגוררים עד שבעה קילומטרים מהגבול, כולל תושבי שדרות, ותושבים במעגל חיצוני יותר כגון תושבי אשקלון ואופקים. השהייה של תושבי המעגל הקרוב יותר לרצועת עזה מסובסדת על חשבון המדינה ומובטחת כעת עד ל-1 בנובמבר. השהייה של תושבי המעגל הרחב יותר היא במסגרת תוכנית שנקראת "משב רוח" והיא נחשבת בגדר "התרעננות: של שבוע בלבד על בסיס מקום פנוי.
בצפון פונתה העיר קריית שמונה ו-28 יישובים נוספים שסמוכים לגבול. לפי הודעת רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון וצה"ל, תושבי הצפון המתגוררים במרחק עד 2 ק"מ מגבול לבנון זכאים לפינוי לבתי הארחה בסבסוד המדינה. הפעלת התכנית לפינוי היישובים בצפון אושרה על ידי שר הביטחון יואב גלנט, ופיקוד הצפון עדכן בכך את ראשי המועצות. התכנית מנוהלת על ידי הרשויות המקומיות, משרד הפנים ורח"ל במשרד הביטחון.
בישראל כולה יש כ-56 אלף חדרי מלון, ובהתאחדות בתי המלון מזהירים מפני מצב שבו לא יהיו מספיק חדרים לכל המפונים. "החמ"ל שנפתח עם משרד התיירות עובד 24/7 ונותן מענה לכל דרישות הממשלה", נמסר ל-ynet מההתאחדות, "זו תקופה מאתגרת שבה הגענו למצב שבו אנחנו מקוששים חדרים פנויים בכל הארץ בהתאם לדרישות הממשלה. מלאי החדרים כמעט ואזל".
יש לקחת בחשבון כי חלק מהמלונות סגורים בזמן המלחמה, ובנוסף יש מלונות שלא מתאימים לקליטת מפונים, כמו למשל מלונות קטנים בתל אביב שאין בהם חדרי ממ"ד או מקלטים.
משיחות שקיימנו עם גורמים בשתי הרשתות הגדולות בישראל – פתאל וישרוטל עולה כי אין כוונה לפנות אף מפונה מעוטף עזה ומשדרות או מהיישובים שסמוכים לגבול בצפון. באשר לתושבי המעגל הרחב יותר מתוכנית "משב רוח" – כל מקרה ייבחן לגופו.
1 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת
(צילום: shutterstock)
מישרוטל נמסר ל-ynet: "פינוי התושבים ושיכונם במלונות הינו באחריות מדינת ישראל. ישרוטל פתחה את מלונותיה ונערכה לקליטה מיידית של תושבי העוטף כבר בשבת הראשונה למלחמה. במלונות הרשת בכל רחבי הארץ מתארחים כ-15 אלף איש, הצוותים תוגברו ובמסירות שאין כדוגמתה עושים לילות כימים כדי לדאוג לכל מחסורם של התושבים ולהעניק להם תמיכה חיבוק וסיוע במעטפת הוליסטית של 24 שעות ביממה".
מפתאל נמסר כי "מתחילת הלחימה, ב-7 באוקטובר, הרשת התגייסה באופן מיידי ואירחה תושבים משדרות ומדרום הארץ ללא תשלום כלל. מרגע שהמדינה הכריזה על פינוי תושבי שדרות במימון מלא דרך רח"ל, הרשת אכן ביקשה תשלום עלות סמלי ביותר לטובת הוצאות ופנתה לעיריית שדרות על מנת להסדיר את העניין".