3 צפייה בגלריה
צעדת הגלבוע
צעדת הגלבוע
צעדת הגלבוע, ארכיון
(צילום: צחי רייזל)
צעדת הגלבוע ה-54 שהייתה אמורה להתקיים בשבת הקרובה בוטלה. עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע, אמר הבוקר (יום ד') כי "נוכח ההפקרות הביטחונית לאורך קו התפר, איננו יכולים לקחת אחריות ואנו מחויבים לדאוג לשלום הציבור בעת הזו, ולהבטיח את ביטחון הצועדים, ולפיכך בצער רב, אנו נאלצים לבטל את צעדת הגלבוע ה-54 שתוכננה להתקיים ביום שבת הקרוב".
במועצה האזורית הביעו אכזבה וזעם בעקבות המשך המצב לאורך גדר המערכת ואי סתימת הפרצות הרבות, המאפשרות מעבר חופשי, כולל היום בבוקר, משטחי הרשות הפלסטינית לתוך ישראל.
לדברי נור, "זה יותר משנתיים שאנו בקשר רצוף עם לשכת שר הביטחון בני גנץ, ולא מצליחים לקבל מענה מעבר למילים יפות. התרענו בכל דרך כי מצב הגדר הפרוצה, פתחים ברוחב של מעל לשלושה מטרים, ובמרחק של חמש דקות הליכה מבתי תושבים – זו הפקרות וסכנה ברורה. הזהרנו בכל דרך כי כניסת שב"חים, ועלייה מתמשכת בפריצות ובגניבות ביישובינו, יהפכו בנקל לנתיב ממשי של מעשי טרור".
3 צפייה בגלריה
צעדת הגלבוע, ארכיון
צעדת הגלבוע, ארכיון
צעדת הגלבוע. גם השנה לא נראה תמונות כאלה
(צילום: צחי רייזל)
3 צפייה בגלריה
פרצות בגדר ההפרדה סמוך לגלבוע
פרצות בגדר ההפרדה סמוך לגלבוע
אחת הפרצות בגדר. פגיעה בביטחון, בתשתיות וברכוש
(צילום: מועצה אזורית גלבוע)
ביטול צעדת הגלבוע, מהצעדות הוותיקות בארץ והבינלאומית היחידה המתקיימת בישראל, מתקבל באכזבה עצומה בגלבוע, לאור הצימאון לקיימה לאחר שנתיים שלא התקיימה עקב מגבלות הקורונה. "הטבע כעת במלוא יופיו בגלבוע", אמר נור, "באי הצעדה היו יכולים ליהנות משלושה מסלולים נהדרים, ובתוך נופים מרהיבים שלא היו כמותם. מאידך, מסלול הצעדה עובר במרחק של פחות משמח קילומטרים מגדר ההפרדה הפרוצה ואנו מצווים לגלות אחריות ציבורית ומחויבות לשלום הצועדים".

גם הבוקר: פלסטינים חוצים דרך פרצות בגדר

כתבנו אלישע בן קימון פרסם היום כי שעות אחדות לאחר הפיגוע הקטלני שבו נרצחו חמישה בני אדם בבני ברק, פועלים פלסטינים תועדו הבוקר נכנסים לישראל באין מפריע וללא כל בידוק דרך פרצות בגדר באזור צפון השומרון. הפרצה בתיעוד רחוקה כמה מאות מטרים ממעבר ריחן – לא רחוק מהכפר יעבד שממנו יצא המחבל שביצע את הפיגוע אמש בבני ברק. בתיעוד המצולם נראים מספר פועלים שעוברים את הפרצה ומגיעים לכביש, שבו המתינו להם מכוניות ומוניות שאספו אותם.
הסתננות בלתי חוקית של פועלים בציר הסמוך למעבר ריחן בצפון השומרון

במהלך התקופה האחרונה ניסה צה"ל להתמודד עם בעיית המסתננים והאיסוף שלהם מצירי התנועה, והניח תלוליות עפר ליד שולי הכביש. גם זה, מתברר, לא עוזר – משום שיש לא מעט מקומות מפגש לאורך הציר. "יש לחץ במעבר, ומי שעובר שם יסיים רק בסביבות 9-8 בבוקר, וזה כבר מאוחר. את העבודה מתחילים כבר בחמש ושש בבוקר. לכן הפועלים עוברים מהפרצות", הסביר תושב אחד הכפרים הסמוכים שהגיע למקום כדי לאסוף פועלים פלסטיניים.
כחלק מההערכות המצב בעקבות האירועים, הנחה הרמטכ"ל אביב כוכבי לתגבר את כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון בארבע גדודים, בעיקר להגנה על קו התפר וסגירה של גדר ההפרדה. כמו כן, דובר המשטרה אלי לוי אמר לאולפן ynet כי המשטרה פתחה במבצע ארצי לאיתור שב"חים ברחבי הארץ, והזהיר את הישראלים שמסיעים ומלינים אותם מהעמדה לדין.