2023 הוכתרה כשנה הבטוחה ביותר בעולם התעופה מאז החל עידן הטיסות המסחריות. במקביל, יצא דו"ח מעודד שחיזק את תחושת הביטחון והראה כי אדם בממוצע צריך לטוס מעל ל-103 אלף שנים כל יום כדי למות בתאונה אווירית. ובכל זאת, נדמה שעניין הבטיחות במטוסים כיום עולה שוב לסדר היום ולא רק אחרי האסון שכמעט נמנע בתחילת השנה כשדלת התנתקה באמצע הטיסה ממטוס בואינג 737 מקס חדיש ומודרני והועפה החוצה, בשל היעדר ברגים.
בשבוע האחרון בלבד נרשמו חמש תקלות תעופה שאמנם במזל לא גרמו לנפגעים בנפש, אבל מעלים בדיונים בתקשורת ובעולם התעופה שאלות רבות לגבי מצב הבטיחות בחברותה תעופה המובילות בעולם. בארבע מתוך חמשת האירועים המטוסים שייכים לחברת יונייטד איירליינס האמריקנית.
בתקרית שאירעה ב-1 במרץ, אולם נחשפה רק כעבור כמה ימים, מטוס בואינג 737-900 מתקדם של אלסקה איירליינס שהמריא מלוס קאבוס במקסיקו נחת בפורטלנד, אורגון בארה"ב, כשאחת מדלתות המטען שלו חצי פתוחה. בחברה הסבירו כי הטייסים לא הבחינו בתקלה בשל היעדר סימנים מהמחשב ועדיין לא ברור כיצד הדלת נפתחה, אם במהלך הטיסה או במהלך הנחיתה. לפי דיווחים בתקשורת, מלבד כל הכבודה של הנוסעים, בתא המטען היו גם לא מעט בעלי חיים של הנוסעים והם ניצלו במזל רב.
(מה קורה לדלתות באלסקה איירליינס?)

ב-4 במרץ, מטוס בואינג מאותו דגם שהמריא מיוסטון והיה בדרכו בטיסת פנים לפורט מיירס ועליו 167 נוסעים, נאלץ לשוב על עקבותיו אחרי שמנוע אחד מתוך שניים החל לבעור במהלך הטיסה. המטוס הצליח לנחות בצורה בטוחה.
ב-7 במרץ התקרית הנוספת של מטוס יונייטד, הפעם במטוס בואינג 777 ועליו 123 נוסעים ו-14 אנשי צוות. בעת ההמראה, מסן פרנסיסקו בדרך לאוסקה ביפן, אחד מגלגלי המטוס התנתק וצנח אל הקרקע. הגלגל שמשקלו 120 קילוגרם נחת על רכב ומעך אותו לגמרי, וגרם נזק כבד לרכב נוסף, אולם במזל לא פגע בבני אדם על הקרקע. המטוס נאלץ לנחות נחיתת חירום בלוס אנג'לס, שעברה בשלום. כמעט כל התקריות האלה תועדו והפכו ויראליות ברשתות.
ב-8 במרץ, בואינג 737 מקס מתקדם של יונייטד החליק בעת הנחיתה וסיים את הריצה שלו על המסלול בבוץ, כשהוא נוטה על צידו, בשדה התעופה ביוסטון, טקסס. לפי הדיווחים, הנחיתה עברה בשלום אולם בשלב הבלימה, המטוס היה כנראה מהיר מדי ולא הצליח לעצור, מה שגרם להחלקה המסוכנת אל מחוץ למסלול. הנוסעים חולצו בלשום, עם בהלה גדולה בלבד.
(המטוס של יונייטד איירליינס על הדשא הבוצי מחוץ למסלול)

באותו 8 במרץ, לפני שלושה ימים, מטוס איירבוס איי-320 הפעם, שהיה בדרכו מסן פרנסיסקו למקסיקו סיטי נאלץ לנחות נחירת חירום בשל בעיה במערכת ההידראולית שלו וכל 105 הנוסעים ירדו בשלום. רשות התעופה האמריקנית פתחה בתחקור האירועים, כשבמקביל ממשיכה התעשייה לסעור סביב פרשת החלון שעף ממטוס הבואינג המתקדם באלסקה, אחרי שהתברר כי רשלנות גרמו לעובדים לשכוח להתקין ברגים קריטיים להידוק הדלת, מה שהעלה שוב את הטענה כי התחרות הגדולה בעולם התעופה, בין ענקיות בואינג ואיירבאס על עסקאות ענק ועל הנוסעים, עלול לעלות במחיר בבטיחות.
1 צפייה בגלריה
המטוס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון
המטוס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון
מטוס אלסקה איירליינס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון
(Instagram/@strawberrvy via REUTERS)
ובתוך כך הבוקר כלי תקשורת בניו זילנד דיווחו כי 50 בני אדם נפצעו או נזקקו לטיפול בעקבות "בעיה טכנית" שגרמה ל"תנועה חזקה" במטוס שהגיע לנחיתה באוקלנד בטיסה מסידני, אוסטרליה. המטוס נחת בשלום, אבל 13 בני אדם פונו לבית החולים, בהם אחד במצב קשה.
האירוע התרחש בטיסה LA800 של חברת LATAM Airlines, והדובר שלה מסר: "המטוס נחת באוקלנד כמתוכנן. האירוע השפיע על כמה נוסעים ואנשי צוות. הם קיבלו עזרה מיידית ועברו הערכה או קיבלו טיפול מאנשי הצוות הרפואי בשדה התעופה". המטוס שבו התרחש האירוע הוא מטוס בואינג 787-9 דרימיליינר. לפי עדויות, הטייס אמר כי האירוע נגרם מכך שמכשירים במטוס הפסיקו לתפקד לזמן קצר.
תיעוד מתוך המטוס, רגעים אחרי שהיטלטל

"במהלך הטיסה הייתה פתאום נפילה קטנה ומהירה", העידה נוסעת שהייתה במטוס, "בעבר עבדתי כדיילת, וזו הפעם הראשונה אי פעם ש... המטוס כולו קפא". חברת LATAM תיארה את האירוע כ"בעיה טכנית" שגרמה ל"תנועה חזקה", אך לא פירטה.