סקודה אוקטביה RS, גרסת ביצועים למשפחתית הכה-פופולארית בשוק הפרטי ומגזר המוניות, הייתה מאז הוצגה לראשונה לפני שני עשורים, אחת החביבות עלינו. עם כל יתרונות היומיום בדמות מרחב מחיה ותא מטען גדול של הגרסה הרגילה עם הסקס אפיל של עולם המוניות שסוגד לה, לצד ביצועים לוהטים ויכולת דינמית גבוהה. זאב בעור כבש או אם תרצו, מונית שירות עם ביצועים של GTI. כעת בדור רביעי ומעניין מתמיד עם מנוע היברידי-נטען חסכוני שמאפשר לה אפילו להתגנב בשקט לקו הזינוק.
3 צפייה בגלריה
סקודה אוקטביה RS iV
סקודה אוקטביה RS iV
(צילום: ניר בן זקן)
האוקטביה RS iV (שם מלא) מקדימה חטיבות מעוטרות מגרמניה, שלא העלו (עדיין) על הכביש גרסת ביצועים מחושמלת. ובכל זאת, היבואנית המקומית (צ'מפיון) בחרה שלא לשווק אותה כאן. וסיבותיה עמה. חברות יבוא מקביל כמו Buy&Drive לעומת זאת זיהו את הפוטנציאל ולצד סופרב iV מציעות לרכישה אוקטביה RS iV, גם ספורט, גם חסכון.
סיכום: עם תג מחיר של 270 אלף שקל ה-RS iV אינה זולה כלל ועיקר. יקרה אפילו, ומבחינת עלויות טהורות אינה מסוגלת "להחזיר" פער של 60 אלף שקל מול RS רגילה. ללא קשר לביצועים וליכולת הדינמית שכנראה סובלים מתוספת משקל הסוללות.
אבל אי אפשר שלא להעריך את סקודה על החדשנות, ואין סיבה להתעלם מהיכולת, עם שילוב מוצלח בין שני ערכים מנוגדים כמו ביצועים וחיסכון. ואנחנו, שפחות אוהבים מכוניות היברידיות-נטענות, מאוד התרשמנו. בעיקר מהיחידה ההיברידית המרשימה בה נהגנו.
איך נראית: ה-RS iV כמעט זהה ל-RS הרגילה, לרבות הצהרת כוונות בדמות פגושים אגרסיביים יותר מלפנים וצמד מפלטים מאחור. למושבים תמיכה טובה מאוד, הגה שלוש צלעות בשרני ושטוח בחלקו התחתון עם מנופי שליטה ידנית מאחוריו ודיפוני אלקנטרה וקרבון מסביב. נראה טוב.
את הרושם החיובי מקלקל פסלטיק מחוספס, נוקשה וזול למראה ותחושה בידיות הדלתות וקונסולת בורר ההילוכים למשל. יש לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) עם אפשרות לתצוגת נתונים משתנה וייחודית לה, ומסך מגע גדול מגרסאות רגילות ("10 לעומת "8.25), נוח הרבה יותר לתפעול.
מרחב המחיה ליושבים מאחור זהה לדגם הרגיל והוא טוב מאוד, עם פתחי מיזוג נפרדים, צמד שקעי USB ושקע חשמל אמיתי (230V). תא המטען העצום באוקטביה רגילה קטן כאן יותר עם 450 ליטר במקום 600, ובמקום גלגל חלופי יש תא ייעודי לכבל טעינה.
רשימת האבזור מרשימה וכוללת מפתח חכם, חימום למושבים הקדמיים ולהגה, מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חניה היקפיים וחישוקי "19 קלים. אבזור הבטיחות כולל בנוסף למערכות המוכרות מהאוקטביה הרגילה עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח וכרית אוויר בין הנהג לנוסע להקטנת הסיכוי לפגיעות ראש בתאונה צידית.
איך נוסעת: מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.4 ליטר ומנוע חשמלי מפיקים יחדיו 245 כ"ס, הספק זהה ל-RS רגילה. ההנעה קדמית דרך תיבת שישה הילוכים כפולת-מצמד. נתון הזינוק הרשמי ארוך ב-0.6 שניות (7.3 שניות) מה-RS אבל התאוצה הראשונית מרשימה הודות לזמינות הכוח של המנוע החשמלי. פחות אהבנו את תיבת ההילוכים בעלת התגובות האיטיות גם במצב ידני, ואת סאונד המנוע המלאכותי המופק מהרמקולים.
מצברי 13 קוט"ש מבטיחים טווח נסיעה נקי מזיהום של 60 ק"מ, והצלחנו להתקרב אליו עם 55 ק"מ מרשימים שיאפשרו לכם (עם רגל עדינה על הדוושה) להגיע מקיסריה לתא אביב ללא שימוש בבנזין. גם צריכת הדלק הפתיע לטובה - 18.2 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
ל-RS iV כיול מיתלים נוקשה יותר הנעזר בבולמי זעזועים אדפטיביים בעלי קשיחות משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר, אם כי הם לא מנמיכים את המרכב ב-1.5 ס"מ כמו ב-RS רגילה. בשונה מהיברידיות נטענות אחרות, תוספת משקל הסוללות (175 ק"ג) פחות מורגשת ונוחות הנסיעה טובה, לרבות ספיגת שיבושים במהירות נמוכה ושמירה על ריסון המרכב במהירות גבוהה ובידוד רעשים מוצלח.
3 צפייה בגלריה
סקודה אוקטביה RS iV
סקודה אוקטביה RS iV
(צילום: ניר בן זקן)
היכולת הדינמית אינה מושחזת כמו משפחתיות קומפקטיות חמות, אבל מרשימה ביחס לרכב עם יחידת הנעה כזו. ההגה מהיר ומדויק, זוויות הגלגול צנועות וצמיגי גודייר איגל F1 סופר-ספורט מספקים אחיזה גבוהה. שינויי כיוון מהירים והעברות משקל הם עניין פשוט ומהנה, בעיקר במצב ESC-Sport המאלחש את התערבות האלקטרוניקה, הגם שהוא אינו מאפשר ביטול מלא שלה.
הבלמים – זהים בגודלם ל-RS הרגילה (310-340 מ"מ לפנים-אחור) – מספקים כושר האטה טוב ועמידות מרשימה, אבל סובלים - גם אם פחות המקובל - מתחושה דו-שלבית במעבר הין בלימה רגנטיבית לבלמים עצמם. היעדרו של דיפרנציאל מוגבל החלקה (קיים ב-RS הרגילה) פוגע ביכולת להוריד כוח לאספלט ביציאה מפניות.
  • מנוע: טורבו-בנזין ארבעה צילינדרים, 1.4 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 25.5 קג"מ ב-1,550 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי: 115 כ"ס, 33.6 קג"מ
  • הספק, מומנט משולב: 245 כ"ס, 40.8 קג"מ
  • תמסורת: שישה הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 470.2 ס"מ
  • רוחב: 182.9 ס"מ
  • גובה: 147.6 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 268.1 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,695 ק"ג
  • נפח תא מטען: 450 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.3 שניות, 225 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 73.3 ק"מ לליטר, 30 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 60 ק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב: 270 אלף שקל