הדור הראשון של פולקסווגן טיגואן שהוצג ב-2007 הפך כמעט מייד לאחד הדגמים היותר פופולאריים של היצרנית עם הצלחה מרשימה בקטגוריה. אבל הדור השני התקשה יותר מול סוללת מתחרים איכותיים ומודרניים שגדלה במהירות - כולל מבית סיאט וסקודה החברות במשפחה. מעמדו הבכיר בשוק נפגע ופולקסווגן נדרשה לתשובה. למשל בעזרת גרסת אולספייס בעלת מרכב מוארך ושורת מושבים שלישית עם מקום לשבעה שהוצגה ב-2017. מסיבות הנוגעות בעיקר ליבואנית וכוללות גם תחרות צפויה מול סקודה קודיאק הסופר מצליח, גרסה זו לא הגיעה ארצה למרות הביקוש העצום. כעת זה משתנה.
4 צפייה בגלריה
פולקסווגן טיגואן אולספייס
פולקסווגן טיגואן אולספייס
(צילום: ניר בן זקן)
פולקסווגן טיגואן אולספייס נחת כאן אחרי מתיחת פנים, כשהוא משווק רק ברמת אבזור בכירה ועם יחידת ההנעה החזקה בהיצע. על הנייר מתכון מנצח אבל על הכביש זה עשוי להתגלות כפחות משכנע. אז לקחנו אותו למבחן ראשון בישראל.
סיכום: כמו אחיו הצ'כי, גם פולקסווגן טיגואן אולספייס הוא רכב פנאי משובח לשבעה נוסעים, שימושי ומרווח, עם איכויות נסיעה גבוהות בעיר ומחוצה לה ומערכת הנעה מרשימה בכביש, ואפילו קצת בשטח. ובאופן כמעט חסר תקדים בפולקסווגן, הוא לא הכי יקר בין מתחרי המותגים ה"עממיים". שכן הוא לא רק זול ב-15 אלף שקל מסקודה קודיאק עם יחידת הנעה דומה, הוא גם מציע אבזור עשיר ממנו ובכך הוא עסקה משתלמת יותר.
אז כן, האולספייס הגיע למסיבת רכבי הפנאי באיחור ניכר. אבל מרגע זה ואילך ועד מבחן השוואתי ממצה, הוא נראה כמו הרכב הראשון שיכול להדיח את סקודה קודיאק הבלתי-מנוצח מתואר הטוב בקטגוריה. קל זה לא יהיה לו, אבל אין שום ספק שהוא מחזיק בכלים המתאימים לעשות זאת.
איך נראה: הוא נראה כיום כמו טיגואן רגיל, עם חרטום עדכני, אלגנטי ומקורי ויחידת תאורה לכל רוחב הסבכה הקדמית. הוא ארוך ב-22 ס"מ, אבל המרכב לא נראה כאילו הצמידו סרח עודף שנועד לאפשר מקום לעוד שניים, כמו ב-פיז'ו 5008 למשל.
4 צפייה בגלריה
פולקסווגן טיגואן אולספייס
פולקסווגן טיגואן אולספייס
(צילום: ניר בן זקן)
תא הנוסעים הוא "פולקסווגן קלאסי", איכותי וידידותי למשתמש, בין היתר הודות לשמירה על מתגים פיזיים חשובים בקונסולה המרכזית, לצד שימוש מקובל בלוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) עם מגוון גדול של תצוגת נתונים ומסך מגע צנוע יחסית ("8). המושבים הקדמיים המתכווננים חשמלית (ומחוממים, ומקוררים) נוחים בדרך כלל (גם אם רחבים יתר המידה עבור רזים), עם שדה ראיה טוב ואפשרות כיוון נדיבה לגובה. אהבנו גם את תא האחסון השימושי בחלקה העליון של הקונסולה.
מרחב המחיה ליושבים בשורה השנייה - מתכוונת למרחק ולזווית המסעד - משובח בדומה לאח הצ'כי, בעל בסיס הגלגלים הזהה (279 ס"מ), אבל היושבים שם יאלצו להתמודד עם שקע USB בודד. השורה השלישית מעט יותר צפופה לרגליים ולראש, וכמקובל בקטגוריה אין יציאות מיזוג ליושבים שם. נפח תא המטען דומה לקודיאק בתפוסת נוסעים מלאה (230 ליטר), אבל כשהשורה השלישית מקופלת הוא גדול ממנו בכ-100 ליטר (700 ליטר). יש גם מקום ייעודי לאחסון כיסוי תא המטען וידיות שימושיות לקיפול מהיר של מושבי השורה השנייה אם אתם נדרשים להכניס חפצים ארוכים במיוחד.
4 צפייה בגלריה
פולקסווגן טיגואן אולספייס
פולקסווגן טיגואן אולספייס
(צילום: ניר בן זקן)
רשימת האבזור עשירה וכוללת בין היתר ריפודי עור, מערכת מצלמות היקפיות, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, משטח טעינה אלחוטי, חימום להגה, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "19. יש גם וו גרירה מקורי נשלף בלחיצת מתג ומערכת סיוע בנסיעה לאחור עם נגרר למתקשים בתמרון זה. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה וגם בנסיעה לאחור), תיקון סטייה מנתיב (הדורשת לא פחות משלוש לחיצות שונות על מתגים כדי לנתקה בתחילת נסיעה), בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
איך נוסע: האולספייס משווק כאן רק עם מנוע בנזין מוגדש 2.0 ליטר (190 כ"ס) המחובר לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמדים והנעה כפולה-קבועה. הביצועים טובים מאוד ולמרות המשקל, הזינוק מהמקום ל-100 קמ"ש מסתיים תוך 7.7 שניות. חשוב מנתון שנוי במחלוקת זה ברכב מסוגו, יכולת השיוט במהירות גבוהה מרשימה מאוד, וכך גם לגבי כבישים מאתגרים עם או בלי תפוסה מלאה. החיבור בין תיבת ההילוכים המשובחת (המלצה, הותירו אותה ב-S ותנו לה לעבוד לבד בעיר או בכביש המהיר) והמנוע הגמיש קרוב לשלמות. ולמעט שיהוקים קלים במקרים נקודתיים ומאוד בלתי שכיחים, אין ולו טענה אחת. צריכת הדלק בממוצע המבחן עמדה על 10.6 ק"מ לליטר.
ויש עוד חיובי. האולספייס מצויד בבולמי זעזועים אדפטיביים כציוד תקני ואלה מאפשרים קשיחות משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר. התוצאה היא נסיעה נוחה כמעט בכל תוואי ובוודאי בכל מהירות, עם יכולת שיכוך מפגעי אספלט עירוני ושביל משובש, כמו-גם מרכב מרוסן על אספלט בינעירוני בעייתי. יש אפשרות בחירה ידנית בין מספר מצבי שיכוך, ואלה נעים בין רך-רך מדי לעיתים לנוקשה במידה ראויה. בהתאם, התנהגות הכביש טובה מאוד לרכב מסוגו, עם זוויות גלגול צנועות יחסית ואחיזה גבוהה. הבלמים תפקדו ללא דופי ואפילו ההגה הרגיש טבעי בדרך כלל.
4 צפייה בגלריה
פולקסווגן טיגואן אולספייס
פולקסווגן טיגואן אולספייס
(צילום: ניר בן זקן)
שמחנו לגלות שיש לו גם יכולת שטח מפתיעה ביחס למצופה מרכב פנאי. מערכת ההנעה הכפולה הוכחה כיעילה בהורדת כוח לתוואי קרקע חלק, עם מצב "שטח" בבורר הנהיגה. מצב שרותם את בקרת היציבות כדי לטפל באובדני אחיזה כמו הצלבת צירים. יש גם אפשרות לבטל את בקרת היציבות באופן מלא לטובת נסיעה בחול או בבוץ, אפשרות שלא קיימת במתחריו.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-בנזין, 2.0 ליטר
  • הספק: 190 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 32.6 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה כפולה קבועה
  • אורך: 472.8 ס"מ
  • רוחב: 183.9 ס"מ
  • גובה: 167.3 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 278.9 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,900 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 230 ליטר, 700 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.7 שניות, 213 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 11.3 ק"מ לליטר, 199 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 230 אלף שקל