מרוץ השטח הקשה בעולם, הדקאר שמזנק בכל תחילת שנה אל הרפתקה מוטורית אדירה, הגיע היום (שישי) לסופו בעיר ג'דה, כשבועיים ויותר מ-8,000 ק"מ מאז הוזנק בדיוק מאותה נקודה. זו הייתה הפעם ה-43 בה מוזנק האירוע הענק, והשלישית בה הוא נערך בסעודיה, המספקת למתחרים זירת שטח סופר-מאתגרת. ובמיוחד השנה, עם קרבות צמודים שהוכרעו רק ביום האחרון, חידושים טכנולוגיים שצופים את פני עתיד המירוץ ושיאים היסטוריים שנשברו.

הראשון של גאס גאס

כפי שאירע לא פעם, קטגוריית האופנועים הייתה לאורך כל המירוץ היותר מעניינת ומותחת, עם פערים זניחים בחמישייה הראשונה לאורך מרבית המירוץ וחילופי הובלה תכופים. בעיקר עקב בעיות ניווט. מנצח קטע הדירוג מזנק למחרת ראשון, אך מאבד יותר זמן מהדולקים אחריו שמשתמשים בעקבותיו ונדרשים פחות לעיסוק במציאת ציר ההתקדמות המתאים ביותר. והרוכב שניצל זאת טוב מכולם היה סם סנדרלנד, מנצח דקאר 2017 ומי שדאג השנה לניצחון היסטורי עבור קבוצת המרוצים של גאס גאס.
8 צפייה בגלריה
דקאר 2022
דקאר 2022
וולקנר וקווינטנילה מניפים את סנדלנד המנצח הגדול של דקאר 2022
בשבוע שחלף מאז מנוחת אמצע-הדרך, לא ליקק סנדרלנד דבש. בקטע הראשון של השבוע (והשביעי במצטבר) איבד זמן רב וסיים רק במקום ה-28. אבל ביום המחרת כבר ניצח לראשונה בקטע דירוג. גם ביומיים הבאים איבד זמן רב, וחזר להובלה רק בקטע הדירוג הלפני אחרון (יום חמישי) ושמר עליו עד קו הסיום היום.
"קטע הדירוג האחרון היה אחד הקשים בחיי. עד קו הסיום לא ידעתי שאני המנצח והיו גם דקות ארוכות בהן לא הייתי בטוח שאני על הציר הנכון. אבל ככל שיש לך רגעים קשים יותר במהלך המירוץ, כך הניצחון מתוק יותר. זה חלום שהתגשם". חברו לקבוצה, דניאל סנדרס, לא סיים את הדקאר. דווקא בקטע קישור לא תחרותי נפל מהאופנוע, שבר את ידו ונאלץ כמובן לפרוש.
8 צפייה בגלריה
דקאר 2022
דקאר 2022
ואן בוורן הוביל את המחצית השניה, אבל לקו הסיום הגיע רביעי
הונדה, המנצחת בשנתיים האחרונות, סיימה שניה הפעם עם פאבלו קווינטנילה. הפער שלו מסנדרלנד בתום שבועיים של מירוץ עמד על שלוש וחצי דקות בלבד. וזו כבר שנה שלישית ברציפות בה קבוצת ק.ט.מ הסופר-מעוטרת, מי שבמשך שנים ארוכות "רשמה" על שמה עם 18 נצחונות סוחפים ללא כל תחרות, לא חוזרת גם השנה הביתה עם גביע. מנוע האופנוע של קווין בנווידאס, מנצח אשתקד, שבק בקטע הדירוג העשירי והוציא את אחד מהפייבוריטים הגדולים לניצחון מתמונת ההובלה. בקבוצה האוסטרית יכולים להתנחם במקום השלישי של מטיאס וולקנר.
במקום הרביעי סיים אנדריאן ואן בוורן מקבוצת ימאהה, שאף הוביל את המירוץ לפרקים וללא ספק מרוצה מהופעתו השנה, שכן בכך מסתיימות ארבע שנים רצופות של השתתפות ופרישה לפני סיום.

הניצחון של טויוטה, השבוע של אודי

נאסר אל-עטייה הוא המנצח הגדול של דקאר 2022, ומקטע הדירוג הראשון עד האחרון היה זה שהוביל את טבלת הדירוג, תוך שהוא משיג בכך ניצחון רביעי עבורו, שני עבור טויוטה.
8 צפייה בגלריה
דקאר 2022
דקאר 2022
נאסר אל-עטייה ומתיו באומל שלטו במירוץ מהזינוק עד הסיום
סבסטיאן לואב מקבוצת פרודרייב היה היחיד שהצליח להתקרב לנהג הקטארי ואפילו לסגור עליו פער של 13 דקות בקטעי הדירוג 7-8 שפתחו את השבוע. אבל בסיום זה הספיק רק למקום שני ופודיום שלישי עבורו מאז החל להשתתף בדקאר ב-2016. את המקום השלישי תפס גיבור מקומי, יזיד אל-ראג'י מקבוצת טויוטה.
8 צפייה בגלריה
דקאר 2022
דקאר 2022
לואב היה האיום הגדול על אל-עטייה, יאלץ להסתפק גם הפעם במקום השני
אבל השבוע שייך ללא ספק לקבוצת אודי עם רכב המירוץ החשמלי RSQ e-tron, שהפך תוך חודשים ספורים משרטוט על הנייר לרכב מירוץ תחרותי. אודי מודה כי לא התכוונה לנצח בהשתתפות ראשונה, אבל בקבוצת המרוצים הגרמנית מרוצים מכך שכל רכבי המירוץ הגיעו לקו הסיום. ועוד יותר מכך, בזכות שלושה ניצחונות קטעי דירוג בשבוע השני, אחד לכל נהג קבוצה. בכך הוכיחה אודי את הפוטנציאל של רכב המרוץ המתקדם שללא ספק יהיה מהפייבוריטים לניצחון אם יוזנק - וכולנו תקווה שכך - לדקאר 2023.
8 צפייה בגלריה
דקאר 2022
דקאר 2022
מחצית שניה מצויינת לאודי עם שלושה ניצחונות בקטעי דירוג

ה-19 של קמאז

קמאז היא כרגיל הפייבוריטית לניצחון במשאיות, אבל השנה הניצחון עוד יותר מתוק. לא רק ששברה את שיא הנצחונות בדקאר לקבוצה אחת עם 19 גביעים (אחד יותר מק.ט.מ), היא גם אחראית למקום שני, שלישי ורביעי. על המדרגה הגבוהה התייצב דמיטרי סוטניקוב, מנצח אשתקד. שני ובפער צנוע של 10 דקות סיים אדוארד ניקולייב. שלישי סיים אנטון שיבלוב ורביעי אנדרי קרגינוב. הטוב מהשאר הוא יאנוס ואן קסטרן (דה רוי-איווקו) ההולנדי.
8 צפייה בגלריה
דקאר 2022
דקאר 2022
מקום ראשון עד רביעי לארמדה הכחולה של קמאז
ויש עוד שיא שנשבר אחרי 38 שנים, עם הנהג סת' קווינטרו הצעיר (20) שהתחרה בקטגוריית רכבי שטח קלים. האמריקאי היה אחד מהפייבוריטים לניצחון בקטגוריה אבל איבד זמן רב כתוצאה מתקלה טכנית בקטע הדירוג השני, שהוציאה אותו מתמונת ההובלה. אבל הוא כן ניצח בכל אחד מ-11 קטעי הדירוג האחרים, ושבר בכך את שיאו של רוכב קבוצת ב.מ.וו האגדי הוברט אוריול, שניצח בתשעה קטעים בדקאר 1984.
8 צפייה בגלריה
דקאר 2022
דקאר 2022
סת' קווינטרו, ניצח 11 קטעי דירוג וניפץ בכך שיא בן 38 שנים