סדרה 3 היא אחת המכוניות החשובות ביותר עבור ב.מ.וו. שכן עד הופעת סדרה 1, היא-היא זו שהייתה כרטיס הכניסה למשפחת בעלי בימרית טהורה. ובהתאם, זו המכונית הנמכרת ביותר של היצרנית עם 16 מיליון יחידות שנמכרו מאז הוצגה לראשונה, אי שם באמצע שנות ה-70. עד עכשיו הושקו לא פחות משבעה דורות ממנה, והנוכחי בשושלת (שם קוד G20), שעודכן לא מזמן, אמור לסייע לה לשמור על רלוונטיות. בעיקר מול היריבה הנצחית, מרצדס C קלאס (W206). נהגנו בגרסתה החזקה ביותר כדי לבדוק האם העדכון הצליח.
מה שונה: השינויים בעיצוב החיצוני צנועים ומתמקדים בעיקר בחזית דינמית מבעבר, עם יחידות תאורה צרות יותר ופגוש שונה עם כונסי אוויר גדולים במקום פנסי הערפל. זה מסייע לה להיראות טוב יותר, ומערכת ynet שולחת צרור תודות מקרב לב למעצבי ב.מ.וו, על שהשאירו את סבכת הכליות בגודלה, ולא התפתו להגדיל אותה לממדי ענק כמו בסדרה 4. חבל שלא ויתרו גם על צינורות הפליטה הענקיים והמוגזמים בעליל מאחור.
סביבת הנהג עברה שינוי מסיבי יותר, הודות לשילוב לוח מחוונים הדיגיטלי ("12.3) במסך מגע גדול יותר ("14.9 לעומת "10.3), עם מראה נאה ואחיד. הם מאפשרים לוותר על חלק ממתגי הקונסולה המרכזית, בין היתר אלה של בקרת האקלים ותחנות הרדיו. התפעול כיום קל ונוח יחסית, כך שהגיע הזמן גם להפרד מחוגת iDrive - פעם פטנט משובח ופורץ דרך, כיום שריד מעידן אחר.
לוח המחוונים איכותי מבעבר ומאפשר יותר תצוגות נתונים, לרבות הופעת אור ירוק ברמזור עבור אלה השקועים משום מה בבדיקת מד חום המנוע במקום מצב הכביש לפנים. אבל הוא בכל זאת לא מאפשר הקרנת מחוונים קלאסית כבעבר, וחבל שכך. ידית בורר הילוכים הוחלפה במתג צנוע וטוב שכך, שכן מנופי שליטה ידנית מאחורי ההגה הם כעת ציוד תקני. חבל רק שב.מ.וו הותירה את סוללת מתגי מצבי הנהיגה, במקום להסתפק במתג בודד ונוח משמעותית. עוד ברשימת הציוד התקני - פתחי מיזוג עם שליטה נפרדת ליושבים מאחור.
מערכות ההנעה נותרו כמעט ללא כל שינוי. וזה אומר שבניגוד למרבית דגמי החברה העדכניים, ב.מ.וו לא מציעה (בינתיים) סדרה 3 חשמלית, למעט גרסה ייעודית לשוק הסיני. השינוי היחיד - ל-M340i בה נהגנו, עם מנוע בנזין מוגדש, שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר, נוספה מערכת היברידית קלה (48V) האמורה לצמצם את צריכת הדלק ופליטת המזהמים. נקודה מצערת: במערכת של ב.מ.וו לא ניתן לבטל את כיבוי המנוע בעצירה. לטענת היצרנית ההנעה מהירה יחסית למערכות מקבילות ולכן אין צורך בכך. אנחנו חושבים אחרת.
מה דומה: הספק המנוע (374 כ"ס) המצוין נותר זהה והוא משוגר לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית, מצוינת לא פחות, ולהנעה כפולה-קבועה עם דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה. גם הביצועים נותרו ללא שינוי, והם מרשימים מאוד למכונית מסוגה. 4.4 שניות ל-100 קמ"ש, 0.2 שניות מהר יותר ממרצדס C43 AMG. כל זאת בליווי פס קול מצוין של מערכת פליטה אקטיבית.
בתנאי ההשקה ששילבו אספלט רטוב בעיקר, הוכיחה מערכת ההנעה הכפולה יכולת הורדה יעילה של הכוח לאספלט. ולאחר ביטול חלקי או מלא של בקרת היציבות, אין כל בעיה להבחין כי מרבית הכוח עובר לאחור. מצד שני, ההנעה הכפולה מחסלת חלק מהתחושה הטובה שמעביר ההגה בגרסאות בסיס עם הנעה אחורית. רק אמריקאים יזכו בשילוב המוצלח ביותר - מנוע שישה צילינדרים והנעה אחורית.
כצפוי, מערך המיתלים נוקשה יחסית לסדרה 3 רגילה, מנמיך את המרכב בס"מ וכולל בולמי זעזועים אדפטיביים בעלי קשיחות משתנה. על הקשר לקרקע אחראים צמיגי מישלין פיילוט ספורט 4S משובחים שהפתיעו לטובה ברמת האחיזה הגבוהה שהעניקו על אספלט חלקלק.
גם מערכת הבלימה משודרגת לעומת סדרה 3 רגילה (348 מ"מ וקאליפר ארבע בוכנות מלפנים, 345 מ"מ ובוכנה אחת מאחור). יכולת ההאטה מרשימה והעמידות גבוהה, כאלה שכבר בקושי זכורות לנו בעידן היברידי-חשמלי של מערכות בלימה אוגרות אנרגיה.
מושב הנהג מציע שפע אפשרויות כיוון, עם נוחות טובה, תמיכה מצויינת ותנוחת נהיגה מושלמת הודות לטווח כיוון נדיב במיוחד של ההגה לעומק ולגובה. מרחב המחיה מאחור טוב מאוד לשני מבוגרים, אבל לדחוק נוסע שלישי תהיה משימה קשה יותר בגלל תעלת גל הינע גבוהה.
סיכום: ה-M340i בה נהגנו היא סדרה שלוש כמעט-מושלמת. 'כמעט', כי היינו מעדיפים את המנוע הזה עם הנעה אחורית ולא עם כפולה-קבועה כפי שתשווק באירופה ואצלנו. וכמו קודמתה, גם כאן הביצועים והיכולת הדינמית משובחים, עם אפשרות כיסוי מרחקים ביעילות ובקלות. זו מכונית מצוינת, אבל במחיר שצפוי לעמוד על צפונית לחצי מיליון שקלים היא צפויה להיות נדירה יחסית.
  • מנוע: 6 צילינדרים, 3.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 374 כ"ס ב-6,500 סל"ד
  • מומנט: 51 קג"מ ב-1,900 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה
  • אורך: 471.4 ס"מ
  • רוחב: 182.7 ס"מ
  • גובה: 144 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 285.1 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,800 ק"ג
  • נפח תא מטען: 480 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.4 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 12.8 ק"מ לליטר, 177 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר משוער: 600 אלף שקל
הכתב היה אורח ב.מ.וו