• במה נהגנו: קיה נירו PHEV (דור 2)
  • מתחרים: MG E-HS
  • מתי אצלנו: עכשיו
  • מחיר: 185 אלף שקל
6 צפייה בגלריה
קיה נירו PHEV
קיה נירו PHEV
(צילום: נועם ריין)
  • בעד: עיצוב, ביצועים, בטיחות
  • נגד: מחיר, תא מטען
בגדול: קיה נירו שנחת בישראל בסוף 2016, זכה כמעט מיד להערכה רבה בשוק ונתוני מכירות מרשימים. הוא עשה זאת בעזרת הבסיס המשובח של יונדאי איוניק (הראשונה), עם מערכת הנעה היברידית, עיצוב בהשראת רכב פנאי ובעיקר תג מחיר אטרקטיבי. באותם ימים, 137 אלף השקלים שעלה העמידו אותו בשורה פיננסית אחת עם משפחתיות ליסינג גנריות. קל להבין מדוע הפך לאחד מרבי המכר של קיה בישראל לצד הפיקנטו והספורטאז'.
ועכשיו הגיע הזמן לדור חדש, עם עיצוב מרשים יותר ושדרוג מערכות מקיף. בינתיים רק בגרסה חשמלית עם מערכת הנעה זהה לנירו EV היוצא, או בגרסה היברידית-נטענת שעברה שדרוג משמעותי ולמרות הבאז הברור של דגמי חשמל, מעניינת לא פחות עם מטלה אחת ברורה - להצדיק התייקרות משמעותית מאוד שמביאה את המחיר ל-185 אלף שקלים.
6 צפייה בגלריה
קיה נירו PHEV
קיה נירו PHEV
(צילום: נועם ריין)
עיצוב ותא נוסעים: מעצבי קיה עשו היטב שיעורי בית והנירו החדש מקורי ומעניין למראה מכל זווית. בין היתר עם יחידות תאורה מרשימות מלפנים ומאחור, קשתות בתי גלגלים צבועות שחור להעצמת אשליית הרוחב-גובה ובעיקר קורה C בצבע דומה, אלמנט עיצובי נהדר לטעמנו.
גם סביבת הנהג שודרגה באופן ניכר עם מסך מגע גדול מבעבר ("10.25 לעומת "8) ותחתיו מסך תצוגה מתחלפת לשליטה במערכת המיזוג או במולטימדיה וגלגל הגה שתי-צלעות דומה לזה שב-EV6 החשמלית. איכות החומרים טובה ברוב המקומות, אבל אפשר היה לבחור בגוונים מעט בהירים יותר משחור-קודר. וחבל שקיה לא שילבו כאן לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגה משתנה כמו בגרסה החשמלית.
תנוחת הישיבה ממקמת את הנהג גבוה מבעבר והמושבים נוחים ותומכים היטב בגוף, לצד שדה ראיה משופר לפנים. פחות לאחור, עקב שמשה קטנה וקורות C רחבות.
6 צפייה בגלריה
קיה נירו PHEV
קיה נירו PHEV
(צילום: רונן טופלברג)
בהשוואה לנירו היוצא, החדש ארוך ב-6.5 ס"מ (442 ס"מ), רחב ב-2 ס"מ (182.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך כעת ב-2 ס"מ (272 ס"מ). בהתאם, המרחב לרגלי הנוסעים מאחור שופר במעט אך המושב מעט קצר. ליושבים בו נוספו צמד שקעי USB אך תא המטען לא נשכר מהגידול בממדים וזוכה לתוספת צנועה של 24 ליטר בלבד ובסך הכל 348 ליטר, צנוע ממרבית המשפחתיות כיום.
רשימת האבזור ברכב המבחן כוללת ריפודים משולבי עור עם כיוון חשמלי למושב נהג, משטח טעינה אלחוטי וחלון שמש. מערך הבטיחות שודרג עם תוספת בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור והתרעת שטח מת אקטיבית, כולל על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי. עוד נוספה כרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע להפחתת פגיעות במקרה של תאונה צדית, בנוסף לשמירת נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית שהוצעו בעבר.
6 צפייה בגלריה
קיה נירו PHEV
קיה נירו PHEV
(צילום: נועם ריין)
מנוע וביצועים: יחידת ההנעה של הנירו PHEV כוללת מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר עדכני (עם יחס דחיסה גבוה מבעבר) אך בהספק זהה של 105 כ"ס בלבד, בעוד המנוע חשמלי חזק במעט (84 כ"ס, 14+), עם הספק משולב שעומד כעת על 183 כ"ס (42+ כ"ס). יש גם תיבת שישה הילוכים כפולת-מצמד והנעה קדמית, כמו בדגם היוצא.
תוספת הכוח מאפשרת לקצץ שניה שלמה בזינוק ל-100 קמ"ש (9.8 שניות) והתחושה נמרצת יותר, בעיקר בזינוק מהמקום ולאחר בחירה במצב 'ספורט' באמצעות מתג על ההגה. פחות נמרץ מרגיש שיוט מזורז המחייב פעולה קבועה של מנוע הבנזין.
מערך הסוללות גדל ב-24% (11.1 קוט"ש) והטווח החשמלי התיאורטי כעת עומד על 61 ק"מ. אנחנו הצלחנו לחלץ ממנו 49 ק"מ נקיים מזיהום, עם 22% בצג הסוללה. מאותו הרגע עבדו המנועים יחד ולא התאפשרה נסיעה חשמלית טהורה. ובסך הכל, לאחר יותר מ-250 ק"מ, צריכת דלק הממוצעת עמדה על 21.5 ק"מ לליטר. טוב יחסית למקובל בדגמים מסוגו, אבל רחוק משמעותית מהצהרות היצרנית על יותר מ-100 ק"מ לליטר.
מה עוד? קיה הוסיפה מערכת בלימה רגנרטיבית אבל רק עם מצב אוטומטי המתאים את עוצמת הבלימה לתנועה שמסביב, ללא אפשרות לשליטה ידנית כמוקובל במערכות הנעה חשמליות או משולבות-חשמל מודרניות. וחבל, שכן בירידות נאלץ הנהג להשתמש בתפעול ידני של ההילוכים לטובת בלימת מנוע, במקום במערכת אגירה שהייתה טוענת את הסוללה.
6 צפייה בגלריה
קיה נירו PHEV
קיה נירו PHEV
(צילום: נועם ריין)
נוחות והתנהגות: הנירו מבוסס על פלטפורמה עדכנית (K3), עם מערך מיתלים דומה לעבר (מקפרסון מלפנים, רב-חיבורי מאחור) אבל עם מפסקי סרנים מורחבים (ב-2 ס"מ מלפנים, ב-1.7 ס"מ מאחור), ובעיקר עם מיקום שונה של הסוללה (כיחידה אחת, מתחת למרכב ובין הסרנים). המטרה: יכולת דינמית גבוהה יותר.
והיא הושגה. השיפור ביכולת הדינמית ניכר עם אחיזה גבוהה יותר ותחושה בטוחה וצפויה במגבלות, בין היתר הודות לצמיגים איכותיים יותר (קונטיננטל אקו קונטקט 6 לעומת מישלין אנרג'י סייבר בדגם הקודם). חבל שמערכת ההגה והבלמים נותרו חסרי תחושה.
גם נוחות הנסיעה שופרה, בעיקר יכולת ספיגת שיבושים עירוניים במהירות נמוכה וריסון תנודות מרכב על כביש מהיר. שיפור משמעותי לא פחות הוא בבידוד רעשי דרך ורוח.
6 צפייה בגלריה
קיה נירו PHEV
קיה נירו PHEV
(צילום: נועם ריין)
סיכום: הנירו החדש ללא ספק משודרג, במרבית הנקודות טעונות השיפור של קודמו. כמעט מכל בחינה רלוונטית הוא עדיף על הדגם הקודם ובאופן כללי נראה ומרגיש מהוקצע ובוגר יותר. אבל המחיר. לא רק ש-185 אלף שקלים מציגים התייקרות משמעותית של 27 אלף שקל, הם גם מציבים אותו קרוב מאוד ל-MG E-HS ההיברידי-נטען שמחזיק ביתרון שימושיות משפחתית, אבזור ואפילו ביצועים.
הוא גם יקר כך מרכבי פנאי חשמליים ומאוד מאוד מצליחים אצלנו כמו ג'ילי גיאומטרי C ו-BYD אטו 3, צמד דגמים שמאפשר להתנתק לחלוטין מעלות ומהות הבנזין ולחסוך כסף רב באחזקה. כי שוק הרכב של היום שונה מהותית מזה שהיה לפני מספר שנים ותנאי הסף להצלחה בתחום התמורה למחיר אינם כשהיו. לנירו החדש והמוצלח, לא צפויים חיים קלים עם מחיר כזה.
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 105 כ"ס ב-5,700 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 14.7 קג"מ ב-4,000 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי: 84 כ"ס, 20.7 קג"מ
  • הספק, מומנט משולב: 183 כ"ס, 27 קג"מ
  • תמסורת: 6 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 442 ס"מ
  • רוחב: 182.5 ס"מ
  • גובה: 154.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 277.2 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,594 ק"ג
  • נפח תא מטען: 348 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.8 שניות, 161 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 111.1 ק"מ לליטר, 21 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 61 ק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 185 אלף שקל