מאז נחת כאן ה-XV של סובארו לפני יותר מעשור, הפכה גרסת הפנאי המוצלחת שמבוססת על האימפרזה המשפחתית, לדגם הנמכר ביותר של היצרנית היפנית כאן. וכעת הוא מגיע - במה שסובארו מגדירה - 'דור חדש', שלישי בשושלת, שיכונה מעתה (כמו בצפון אמריקה) קרוסטרק.
3 צפייה בגלריה
סובארו קרוסטרק
סובארו קרוסטרק
(צילום: ניר בן זקן)
סובארו אמנם מציינת כי הרכב עבר במקביל לשינוי השם גם סדרת שיפורים מתבקשים, אבל המכלולים המכניים זהים ל-XV, כך שמדובר בבסיס באותו דגם מוצלח ומצליח. האם הוא מסוגל לשמר את הצלחת קודמיו, גם מול התחרות הגדלה בשוק המקומי?
סיכום: הקרוסטרק מוגדר אמנם כדגם חדש, אבל אחרי מאות קילומטרים של מבחן מפרך אפשר לקבוע כי מול ה-XV הוותיק הוא מציג בעיקר מתיחת פנים מקובלת בתעשייה - יחד עם שינוי שם שנגזר מצורכי שיווק. המשמעות היא שמבחינות רבות התחושה בו כבר מיושנת, אם זה המנוע (והביצועים), סביבת הנהג, או האבזור הדל בגרסת הבסיס. הפלטפורמה המוכרת מחייבת גם תא נוסעים צפוף יחסית למקובל כיום יחד עם תא מטען צנוע מידי.
אבל העובדה שהוא סוג של XV משודרג מבטיחה גם שמירה על יתרונותיו האהובים. בעיקר יכולת שטח מרשימה ביחס לייעוד המשפחתי, כזו שמאפשרת גם טיולי שטח קלים. הוא שומר בכך על ייחוד וימשיך לקסום ללקוחות ותיקים של הדגם, כמו-גם לקהל חדש שמחפש רכב פנאי מעבר לאספלט.
עם זאת, ראוי להזכיר כי למעט אותה יכולת, הוא צפוי להתקשות כיום בהתמודדות מול מתחרים פופולריים ומתקדמים ממנו, כמו קיה סלטוס וסוזוקי S-קרוס. כל זאת בגרסת הבסיס. במקרה של רכב המבחן היקר יותר, הבעיה מחמירה שכן הוא מוצב מול יונדאי טוסון וקיה ספורטאז'. קל לא יהיה לו.
איך נראה: השינויים העיצוביים צנועים, ואכן מתאימים למתיחת פנים ולא לדגם חדש. המתכון מוכר: יחידות תאורה וסבכה שונות, עם מגיני פלסטיק שחור בולטים יותר מבעבר. ההבדלים צנועים עד כדי כך שגם בעלי XV ותיקים יתקשו לזהות אותם.
3 צפייה בגלריה
סובארו קרוסטרק
סובארו קרוסטרק
(צילום: ניר בן זקן)
השינוי העיקרי בתא הנוסעים נשמר למסך מגע גדול ("11.6) והשמטת מרבית המתגים. ובשונה מהמקובל בתעשייה הוא דווקא קל ונוח לתפעול גם בזמן נהיגה. אבל מעבר לכך, סביבת הנהג אינה יכולה להסתיר את גילה והיא נתפסת בעידן הנוכחי כמיושנת, עם לוח מחוונים אנלוגי, בורר הילוכים מכני ואיכות חומרים נמוכה. פלסטיק הדיפון מרגיש זול למגע, בגרסת הבסיס יש הגה פלסטי (עור ברכב המבחן, עם מנופי שליטה ידנית בהילוכים) והמושבים לא מרשימים מבחינת נוחות ותמיכה, ונעדרי כיוון גובה לנוסע.
לנהג שדה ראייה מצוין כבעבר הודות לשטחי החלונות הגדולים, אבל עמידה בתקינה אמריקאית מתבטאת במראות קטנות מידי עם שטחים מתים רחבים, ואין אפשרות לקיפולן החשמלי. בגרסאות הבכירות יש התרעת שטח מת שמחפה על כך במעט, אבל בגרסת הבסיס מדובר לטעמנו בפספוס בטיחותי.
הממדים נותרו כמעט זהים ל-XV היוצא, ולכן מרחב המחיה ליושבים מאחור מוגבל לראש ולרגליים, עם ספסל לא נוח בעל מסעד זקוף מידי. אין עדיין פתחי מיזוג ליושבים מאחור וזו צפויה להיות בעיה בקיץ המקומי, אין פתיחה אוטומטית לחלונות האחוריים ובגרסת הבסיס אין שקעי USB מאחור.
נפח תא המטען גדל אמנם משמעותית במפרט הטכני (564 ליטר לעומת 310), אך ההבדל נובע רק משיטת חישוב שונה (תקן SAE האמריקאי שמתייחס עד התקרה, מול תקן VDA האירופי עד גובה המדף) ולא מגידול אמיתי. והמשמעות היא כי הוא עדיין קטן מהמקובל כיום. מפתיעה לא פחות העובדה שווילון לכיסוי תא המטען המצוי בכל מכונית בתצורת חמש דלתות, אינו ציוד תקני ועולה 700 שקלים כתוספת.
רשימת האבזור ברכב המבחן כוללת בין היתר חלון שמש ומושב נהג מתכוון חשמלית, אבל מפתיע לגלות שאין חיישני חניה באף אחת מרמות הגימור, גם לא היקרה ביותר. מערכת הבטיחות היא המתקדמת של סובארו (שלוש מצלמות לעומת שתיים בעבר), עם שמירה על נתיב (תיקון בעבר) וסיוע בתמרוני חירום, לצד בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית כבעבר. נוספה כרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע להפחתת פגיעה במקרה של תאונה צידית.
איך נוסע: מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי, וזהו עדיין אותו מנוע בוקסר מוכר עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר ו-152 כ"ס. בלי טורבו, בלי משחקים, יחידה מאוד ותיקה עם יחס הספק לנפח נמוך יחסית ואופי פעולה ייחודי. ועוד כבעבר, המנוע הזה מחובר לתיבת הילוכים רציפה והנעה כפולה-קבועה.
כצפוי, הביצועים עצלים ביחס למקובל כיום. הזינוק מהמקום ל-100 קמ"ש אורך 10.5 שניות, תאוצות ביניים נמרצות או כביש הררי מאתגר מגלים מחסור חמור במחץ בגלל רצועת כוח צרה, ויעילות מנוע ששמורה לסל"ד גבוה, המייצר בתורו רעש מטריד. לתיבת ההילוכים הרציפה שמונה יחסים קבועים מראש, והיא מצליחה לדמות היטב פעולת תיבת אוטומטית רגילה, למעט בתחילת הנסיעה עם תגובה אגרסיבית מידי. צריכת הדלק בממוצע המבחן: 10 ק"מ לליטר, לא יותר מסביר.
סובארו מבטיחה כי הקשיחה את פלטפורמת ה-XV ב-10% הודות לנקודות ריתוך מחוזקות ושימוש בחומרי הדבקה יעילים מבעבר והרחיבה במעט את מפסק הסרנים מלפנים (0.5 ס"מ). והשינויים עובדים, שכן היכולת הדינמית שופרה משמעותית, עם זוויות גלגול צנועות יותר ואחיזה גבוהה הרבה יותר (בעיקר בציר האחורי), עם בקרת יציבות בעלת כיול מוצלח יותר.
מצד שני, נוחות הנסיעה הטובה בעבר נפגמה, בעיקר בנסיעה עירונית או בשבילים משובשים, בעוד שמחוץ לעיר יש נוכחות גבוהה של רעשי רוח, בין היתר מפסי הגגון המסיביים.
3 צפייה בגלריה
סובארו קרוסטרק
סובארו קרוסטרק
(צילום: ניר בן זקן)
ובשטח? הקרוסטרק שומר על יתרונו של ה-XV עם מרווח גחון נדיב (22 ס"מ), מערכת הנעה ובקרת משיכה המאפשרת הורדה יעילה של הכוח לגלגלים האוחזים וטיפול יעיל בהצלבות צירים (בעיקר במצב X-Mode). זווית הנטישה שופרה מעט (30.1 מעלות, 1.5 מעלות יותר), אבל זווית הגישה נותרה מוגבלת כבעבר (18 מעלות) ומהווה עקב אכילס.
  • מנוע: בנזין, בוקסר 4 צילינדרים, 2.0 ליטר
  • הספק: 152 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 20 קג"מ ב-4,000 סל"ד
  • תמסורת: רציפה, הנעה כפולה קבועה
  • אורך: 448 ס"מ
  • רוחב: 180 ס"מ
  • גובה: 160 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 267 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,490 ק"ג
  • נפח תא מטען: 564 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.5 שניות, 198 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.5 ק"מ לליטר, 206 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 180 אלף שקל (160 אלף שקל)