כמעט כל מכונית חדשה שנוחתת בישראל מגיעה במהירות למערכת ynet למבחן דרכים מקיף בן כמה מאות קילומטרים במסלולים קבועים מראש, עם מגוון כבישים הכוללים תנועה עירונית, בין עירונית, מסלולים הרריים, עם נוסעים ובלי. במכוניות שנמצאות במערכת לפרק זמן ממוצע של כיומיים, נדרשות לבצע כמעט כל מטלה אפשרית שהן צפויות להתמודד עמה בחיי יומיום.
זהירות: לא מבחן השוואתי רלוונטי. אבל כיף לצפות בו שוב
ובמרבית המקרים, לאחר שהמכונית זוכה אצלנו לציון, היא פוגשת את מתחרותיה למבחן השוואתי קובע - מבחן שמהווה למעשה המלצת רכישה בכל קטגוריה. לרגל התנעה-מחדש של שוק הרכב הקפוא הצפויה בשבועות הקרובים, קבלו את המצטיינות בשוק הרכב - וגם אלטרנטיבה לכל אחת מהן.

מכוניות מיני עירוניות

5 צפייה בגלריה
יונדאי i10 מיצובישי ספייס סטאר קיה פיקנטו
יונדאי i10 מיצובישי ספייס סטאר קיה פיקנטו
(צילום: ניר בן זקן)
הטובה מכולן: יונדאי i10. הדגם הוותיק שעבר לאחרונה עדכון מקיף מצויד בתיבה רובוטית חד-מצמדית שהדאיגה ללא ספק את היבואנית. הסיבה: דגמים עם תיבה דומה סבלו בעבר קשות בשוק הרכב המקומי, הן כחדשים והן בשוק המשומשות. וזו הייתה השאלה הגדולה כאשר נהגנו בה לראשונה. אז נכון, היא אינה חלקה ונעימה כמו התיבה האוטומטית "הרגילה" של קודמתה, אבל מציגה שיפור של ממש מול תיבות קודמות מסוגה. במילים פשוטות - אפשר לחיות איתה וליהנות מנתון צריכת דלק משובח. כך שלמרות התיבה הזו, היונדאי הקטנה היא הבחירה המועדפת שלנו בקטגוריה, בעיקר הודות לתא נוסעים מרשים, אבזור בטיחות עשיר יחסית ואיכות נסיעה-נוחות שמציבים רף חדש וגבוה.
האלטרנטיבה: שברולט ספארק. היא אמנם נחותה מהיונדאי מבחינת תא הנוסעים (בעיקר איכות ומרחב מחיה) וגם נוחות הנסיעה פחות מרשימה. אבל בקטגוריה הזו בה מככבות מכוניות עם מנוע צנוע במיוחד, יש לה יתרון ייחודי בדמות יחידת הנעה חזקה מהמקובל (1.4 ליטר, 98 כ"ס) ותיבה אוטומטית רציפה, המעניקים לה ביצועים טובים והופכים אותה בת-לוויה טובה יחסית למי שמבצע הרבה נסיעות בין עירוניות עם המכונית הצנועה.

סופר-מיני

5 צפייה בגלריה
אופל קורסה סיאט איביזה רנו קליאו
אופל קורסה סיאט איביזה רנו קליאו
(צילום: ניר בן זקן)
הטובה מכולן: רנו קליאו. הדגם העדכני שנחת כאן ממש לאחרונה הצליח להדיח את סיאט איביזה מתואר הסופר-מיני הטובה ביותר, בו החזיקה המתמודדת מברצלונה במשך שנים רבות. האיביזה אמנם מצוינת עדיין, אבל הדגמים החדשים בקטגוריה הופכים אותה למיושנת יחסית. והיא אינה יכולה להתמודד מול השילוב המאוד מרשים של הצרפתיה העדכנית, עם יחידת הנעה חזקה, איכות נסיעה גבוהה ובעיקר תא נוסעים סופר-מרשים שאינו נופל מ'סביבת עבודה' בדגמי בסיס של מותגי יוקרה - ובמקרים לא מעטים אף עולה עליהם.
האלטרנטיבה: אופל קורסה. הקטנה של אופל שכמו המותג עצמו, פחות או יותר נכחדה אצלנו מבחינה שיווקית, עברה מהפך אדיר. בעולם עזבה אופל את קונצרן GM לטובת פיז'ו-סיטרואן, בישראל עבר זיכיון השיווק משלמה ללובינסקי ועל פס הייצור נהנתה הקורסה מהבסיס המעולה של פיז'ו 208. התוצאה: קפיצת מדרגה אדירה. עוד קצת השקעה בתא הנוסעים ובתג-מחיר תחרותי יותר, והיא עשויה לאיים על המקום הראשון עם יכולת דינמית הטובה ביותר בקטגוריה שצפויה לקסום (גם) לחובבי הגה.

משפחתית

5 צפייה בגלריה
טויוטה קורולה
טויוטה קורולה
(צילום: ניר בן זקן)
הטובה מכולן: טויוטה קורולה. הדגם ה חדש של המכונית הנמכרת בעולם הוא מהחשובים שנחתו כאן בשנה האחרונה, בעיקר בזכות יחידת הנעה היברידית שהצטרפה להיצע והפכה אותו תחרותי במיוחד. לקחתנו אותו לפני כולם למסע סביב ישראל במשך 48 שעות, תוך שאנחנו צוברים עליו יותר מאלף ק"מ. בסיומם היה לנו ברור שמדובר בלהיט מכירות שישדרג משמעותית את ההצלחה של הדגמים הקודמים - וכך אכן קרה.
בעיקר בשוק המוסדי החשוב כמובן, שם אהבו קציני הרכב את מערכות הבטיחות המתקדמות שהותקנו בה והפכו לחובה מבחינת העובד עם הרכב הצמוד. מנהלי הכספים שמחו על הקיצוץ הלא פחות מדרמטי בעלויות הדלק והעובד? הוא היה מרוצה מאוד מהטבת המיסוי. ביצועים צנועים ומאכזבים ביחס למכונית של 2020? לאף אחד מהם לא באמת אכפת. הקורלה, יש להזכיר, נהנית כעת מבדידות מזהרת בצמרת, בין היתר עקב המתנה לסקודה אוקטביה החדשה, אשר בדור הקודם הייתה מתמודדת ראויה על התואר.
האלטרנטיבה: מאזדה 3. בדור העדכני נדרשת מי שהייתה בעבר הרחוק מלכת המכירות של שוק הרכב הישראלי, להפגין צניעות. בעיקר כי היא נושאת כיום תג מחיר גבוה מהמקובל בקטגוריה. נקודת חולשה נוספת: תא הנוסעים, מהנקודות החשובות ביותר במשפחתית, צנוע בגודלו בהשוואה למתחרות. אבל כמעט בכל תחום אחר היא מציבה רף שאחרות אינן מגיעות אליו. החל בסביבת נהג מרשימה ואיכותית, דרך יכולת דינמית גבוהה וכלה מראה מסובב ראשים. עד שתנחת כאן פורד פוקוס החדשה, העשויה להעניק לה תחרות קשה בדיוק בתחומים אלה (ועוד), היא-היא הבחירה לאלה שאוהבים לנהוג.

משפחתית גדולה

5 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
הטובה מכולן: סקודה סופרב. כבר שנים הבחירה הברורה בקטגוריה הזו, וכנראה ואף אחד לא יהיה מופתע שהיא כזו גם כעת. עם תא נוסעים מאוד מרווח (וכיום) ואיכותי ברמה של מכוניות סלון שעולות פי 2-3 ממנה, היא כמעט חסרת תחרות. בין היתר מכיוון שגם בכל שאר התחומים - אבזור, ביצועים איכות נסיעה ומערכות בטיחות - היא זוכה בעיקר למחמאות. אין זה פלא שהיא לרק רק המועדפת עלינו, היא גם הבחירה של מרבית הבכירים.
האלטרנטיבה: פיז'ו 508. היא אמנם לא יכולה לאיים על ההגמוניה הצ'כית, אבל היא כן מצטיינת בתחומים בהם סקודה פחות מרשימה. בעיצוב מרהיב אך גם באיכות דינמית גבוהה. אם אתם נהגים המקדשים תחומים אלה, ובעיקר אם אתם לא מעוניינים בתדמית המנהל השמרן-משעמם, זו אופציה מעניינת.

מיניוואנים

5 צפייה בגלריה
טויוטה פריוס+ סיטרואן C4 גרנד ספייס-טורר רנו גרנד סניק
טויוטה פריוס+ סיטרואן C4 גרנד ספייס-טורר רנו גרנד סניק
(צילום: ניר בן זקן)
הטובה מכולן: סיטרואן C4 גרנד ספייס-טורר (בעבר 'גרנד פיקאסו'). למרות שמדובר באחד הדגמים הוותיקים בקטגוריה, ובכל זאת מצליח להתבלט ולשמור על מעמדו כטוב מכולם. בתקופה בה מרבית הלקוחות מעדיפים רכבי פנאי עם שבעה מושבים על-פני מיניוואנים, מוביל הנוסעים של סיטרואן הוא הדגם הכי טוב שהם לא לוקחים בחשבון. וחבל מאוד שכך. הוא נראה אמנם סטנדרטי יחסית, אך מציע תא נוסעים נעים מאוד, מרווח ומאובזר היטב, הוא בחירה עדיפה פי כמה מבחינת נוחות עבור משפחה גדולה.
האלנטרנטיבה: רנו גרנד סניק. עוד דגם ותיק שחזר לאחרונה לשוק הרכב המקומי אחרי שנים של היעדרות. והוא תמונת המראה של סיטרואן. מחד, פחות מרווח ושימושי. מאידך, בעל מראה יחודי כמעט-ספורטיבי. פחות נעים לשהיה מהסיטרואן המפנק, אבל מהנה לנהיגה הרבה יותר. לאבא שרוצה גם הוא להעביר בנעימים את הנסיעה הארוכה לארוחת החג אצל הסבתא - אחרי עידן קורונה.