דניאל ואילאי הכהן קיבלו מתנה יוצאת דופן לבר המצווה שיחגגו בקרוב, רכב שטח צנוע מידות עם יכולת קיצונית. הדבר הקרוב ביותר לרכב מירוצי שטח שניתן לחלום עליו. ככה זה כשאבא שלכם הוא אחד ממהנדסי הרכב המוכשרים שצמחו כאן.
7 צפייה בגלריה
NAMI
NAMI
(צילום: גלעד ארצי)
שש שנים לאחר שחשפנו סקיצות עיצוב ראשונות, שוב אנחנו פוגשים ראשונים את אב הטיפוס של הרכב יוצא הדופן, הנמצא כעת בשלב ההתאמות האחרונות לקראת השלמת הפרויקט. וכן, זה לקח (הרבה) יותר זמן מהמתוכנן. בעיקר מכיוון ששילוב מערכת הנעה חשמלית ברכב שטח היא אתגר ענק, שגם יצרניות עמוסות מזומנים וכוח אדם מתקשות לבצע.
ויש עוד שינוי, אסטרטגי. במקום לייצר אותו בארץ תחת מותג 'תומקאר' המוכר, התוכנית כעת היא לייצר ולשווק את רכב השטח הישראלי רק מעבר לים. עניין של כדאיות כלכלית, מסבירים לנו. וגם עניין סמנטי אחד. שם המותג שונה ל-NAMI, הנגזר מנעמה, שם זוגתו של גילי הכהן, הוגה ומתכנן הכלי הייחודי. פרט פיקנטי, בכך הוא הופך למותג רכב שני בעולם שקרוי על שם אישה, אחרי מרצדס.
גילי הוא אחת הדמויות המוכרות והמוערכות בסצנה המוטורית המקומית. גם בזכות עברו כאחד מנהגי השטח המצליחים, אך בעיקר מכיוון שהוא אחד ממהנדסי הרכב המוכשרים שגדלו בארץ, מי שחתום על יצירות מרשימות כתומקאר II, המאנטיס הממוגן של כארמור ועוד כמה כלים מסווגים לשימוש צבאי של יחידות מיוחדות. כיום הוא גם משמש יועץ בכיר לחברת ההזנק REE, כמו גם לאלתא, רפא"ל ואלביט.
הרעיון המקורי לתכנון הכלי הייתה עבור ילדיו התאומים, דניאל ואילאי, שהחלו את דרכם המוטורית בנהיגת שטח על טרקטורון חשמלי, שאת יכולותיו מיצו במהירות. בדרך כלל, השלב הבא עבור ילדים העושים צעדים ראשונים בעולם המוטורי כולל מעבר לאופנוע שטח, אבל גילי העדיף את בניו בתוך כלוב בטיחות ממוגן. והנה הרעיון לפיתוח הכלי הייחודי והנדיר בעולם.
7 צפייה בגלריה
NAMI
NAMI
אבות כבנים: גילי הכהן עם נהגי הניסוי אילאי ודניאל
(צילום: רונן טופלברג)
בחזרה לכלי עצמו. השניים אמורים היו במקור לקבל את המוצר המוגמר כמתנת יום הולדת שמונה, הגיל המינימלי עבור נהיגה בו. אבל כאמור, תהליך הפיתוח ארך הרבה יותר זמן מהמתוכנן. נהיגה ראשונה בו התבצעה רק לאחרונה, בשנת הבר מצווה שלהם. ואז הגיעו גם נהיגות ניסוי מתבקשות, שמטרתן הייתה לוודא כי הכלי מתאים לשיווק, ולא רק לשמש כרכב שעשועים משפחתי.
את מבחני היציבות על משטחי אחיזה שונים, יכולת הטיפוס בקטעי עבירות וזינוקים לגובה בלתי הגיוני, הם מבצעים כבר תקופה ארוכה. ככה זה, עניין תורשתי כנראה. עד עכשיו עבר הכלי לא פחות מ-4,000 ק"מ של נסיעה במגוון תנאי שטח קיצוניים, והתוצאות מדהימות.

זו ילדותי השניה

גילי בעל הניסיון העשיר בבניית כלי רכב למרוצים או לשימושים צבאיים, שילב לדבריו בכלי צנוע המידות את כל הידע הטכני שצבר במהלך השנים. "שילוב היכולות כאן הוא ייחודי, עם יכולת נהיגת שבילים מהירה, לצד עבירות גבוהה בשטח טכני והנעה חשמלי יעילה ושקטה. וכל זאת מבלי להתפשר בכלום על רמת הבטיחות. אמא שלי תמיד מזכירה לי כמה חסר פחד ומודעות הייתי כילד, כמה פעמים לקחתי הכל לקצה. אין מה לעשות, התכונות האלה עברו גם לילדים. ולכן היה לי חשוב שההגנה עליהם תהיה מקסימלית".
7 צפייה בגלריה
NAMI
NAMI
(צילום: גלעד ארצי)
כבסיס משמשת שלדת צינורות משולבת בכלוב בטיחות בתקן מירוצים, מבנה חזק כפליים מהנדרש לרכב תחרותי לדברי הכהן. הנהג הצעיר (או קטן המידות) מניח את ישבנו עמוק בתוך מושב 'באקט' ספורטיבי ייעודי עם חמש נקודות עגינה והגה נשלף. מכונית מירוץ לכל דבר ועניין. המידות קומפקטיות כמובן. 223 ס"מ לאורך, 140 ס"מ לרוחב ומשקל עצמי צנוע של 225 ק"ג בלבד. וזה אומר שאין כל בעיה להעמיס אותו בארגז טנדר או לגרור אותו לשטח בעגלה קטנה ובאמצעות מכונית משפחתית מהשורה.
בחזרה לאתגר הגדול - שילוב מערכת ההנעה החשמלית. גילי אומר כי בחר במערכת הנעה נקייה מזיהום לא רק מטעמי איכות הסביבה, אלא גם בגלל אופי אספקת הכוח המיידית, העדיף על מנועי בנזין. וגם מכיוון שקל יותר לכייל אותו לתפקוד מיטבי. אבל בדיקת העמידות בתנאי שטח קשים הכוללים אבק ובוץ, וכיול מערכת העברת הכוח שמציעה מספר אינסופי של מצבים, הם כבר לא עניין שבתיאוריה, אלא עבודה קשה וארוכה.
7 צפייה בגלריה
NAMI
NAMI
כלוב בטיחות ומושב מרוצים תקני יגנו על הנהג גם בהתהפכות במהירות גבוה
(צילום: גלעד ארצי)
מערכת ההנעה כוללת צמד מנועים חשמליים, אחורי וקדמי בהספק 13.5 כ"ס כל אחד. כל אחד מהם מניע את הגלגלים הקרובים אליו וההנעה כמובן כפולה, עם הכוונת כוח לפנים-אחור מנוהלת מחשב. לטובת חובבי היגוי יתר יש אפשרות ביטול למנוע הקדמי ויצירת כלי צנוע-כוח עם הנעה אחורית בלבד. נהגי הניסוי הצעירים העריכו זאת בעיקר בנהיגת שבילים מהירה.
יש ברכב ארבעה מצבי נהיגה. החל מ"הליכה" המגביל את המהירות ל-6 קמ"ש, ובכך לאפשר נהיגה בטוחה ונינוחה לילדים צעירים המתיישבים בו לראשונה. המצב הקיצוני ביותר הוא "תחרות", עם כוח מנוע מלא, מהירות מרבית של 70 קמ"ש והפעלה רק באמצעות מפתח ייעודי. סידור דומה להסרת הגבלת המהירות בבוגאטי וירון.
יש גם אפשרות לשליטה בעוצמת הרגנרציה המחזירה אנרגיה למצבר בזמן האטה, ויכולה לשמש גם כבקרת ירידה במורד או נהיגת-דוושה העוצרת את הכלי כשנהג מרים את הרגל מהמצערת גם בשיפוע חד.
הורים מודאגים יוכלו להתעדכן בנתוני זמן אמת באפליקציה ייעודית, בה ידווחו נתונים שונים (חום המנוע, מד G, מצב סוללה, טווח, מהירות ועוד) ותהיה אפשרות מבורכת להגביל כוח ומהירות מרבית במספר רמות, עד כדי השבתה מלאה.
7 צפייה בגלריה
NAMI
NAMI
(צילום: רונן טופלברג)
למצברי הליתיום-יון עמידות מלאה בפני פיצוץ או התלקחות, והם מותקנים בקורות האורך של המרכב בין הסרן הקדמי לאחורי. המטרה: שמירה על מרכז כובד נמוך, חלוקת משקל מאוזנת ומרווח גחון יוצא דופן (29 ס"מ). טווח הנסיעה עומד על כ-80 ק"מ וטעינת מצברים מלאה אורכת כשלוש שעות. על הקשר לקרקע אחראים מיתלי עצמות עצה כפולות בכל ארבעת הפינות, עם בולמי פוקס 'פודיום 1.5' בעלי אפשרות כיוון ידני ומהלכי מתלה מרשימים (32.5 ס"מ מאחור ו-28.5 ס"מ מלפנים).

סיבוב בזק

הכלי מזכיר שלא במקרה באגי מירוצים, רק במידות קטנות יותר אותן פיסל המעצב ירון לבוטון. למזלי אני בדיוק ברף הגובה המרבי שמאפשר להשתחל אל תא הנהג ולהתרשם מהיכולת. ואם לסכם עוד לפני שהתחלנו, אם תחליטו לרכוש אחד כזה לילדים, צפויות לכם שתי בעיות - הראשונה, הם לא ירצו לרדת ממנו. האחרת, יש סיכוי לא רע שגם אתם תרצו, אבל לא תוכלו.
7 צפייה בגלריה
NAMI
NAMI
(צילום: גלעד ארצי)
ההאצה הראשונית מרשימה ומיידית וזה צפוי, בדיוק כפי שיכולתי להמר שתמהיל השלדה, מיתלים, בלמים והיגוי מסוגל להתמודד עם מנוע חזק פי כמה. במצב זה קשה עד בלתי אפשרי להוציא את הכלי מאיזון, גם בפרובוקציות קיצוניות במיוחד ובמהירות מרבית. אפרופו, אצלי היא הייתה 60 קמ"ש, ולפער אחראים כמה עשרות קילוגרמים עודפים לעומת נהגי הניסוי הצעירים.
גם כך אפשר להכנס לפניות בכל מהירות אפשרית, לסמוך על המתלים ולאפשר להנעה הכפולה לשגר את 300 הק"ג של נהג וכלי לקטע הבא. הגה סופר-מהיר עם 1.2 סיבובים מקצה לקצה בסך הכל, מאפשר להשאיר שתי ידיים במקומן בכל מצב, גם בפניות ההדוקות ביותר.
אבל לפלא האמיתי אחראים המתלים. הם מעלימים כבקסם בורות וחריצים מרושעים שהיו מפרקים לגורמים כל רכב שטח סדרתי, ללא כל רעידות בגלגל ההגה. אפשר להתעלם משיבושים ופשוט לשמור על המהירות הגבוהה ביותר האפשרית. תענוג. עבירות? כל אתגר שהצבנו בפניו נבלע מתחת הצמיגים הייעודיים כאילו לא היה כלל.
נאמר זאת כך. כדי שתוכלו להגיע לשטח ולנסות לעבור במקומות ובמהירות של הילד שלכם עם הכלי הייעודי הזה, תהיו זקוקים למשהו הרבה יותר קיצוני מרנגלר רוביקון משופר. כבר הזכרנו שלשלב שקט הנעה מוחלט בתוך הדרמה והאקשן הקיצוניים האלה הוא אירוע סוריאליסטי?
7 צפייה בגלריה
NAMI
NAMI
(צילום: גלעד ארצי)

סיכום

קודם כל, ולפני הכל, הוציאו לכם מהראש "כלי חשמלי לילדים". נכון, הוא מיועד לילדים ונוער ונכון, הוא חשמלי. וזהו. כאן נגמר הקשר בין ההגדרה ההיא לאיכות של רכב השטח המקצועי הזה. ולא רק מכיוון שהוא עולה 30 אלף דולר בגרסת הקצה בה נהגנו. גם גרסת הבסיס שתוצג בעתיד עם תג מחיר של כ-10,000 דולר לא תהיה צעצוע. לא קרוב לכך אפילו.
זהו כלי רציני מאוד, עם יכולת מרשימה בכל קנה מידה ורמת ביצוע יוצאת דופן. ללא קשר למחירו או לקהל היעד. עכשיו נותר רק למצוא שותף אסטרטגי שיטפל בכל נושאי הייצור, שיווק ומכירה. נדמה לנו שלא ייקח זמן רב למצוא אחד כזה. עד אז יש שני מרוויחים גדולים מכל ההרפתקה: דניאל ואילאי הכהן שקיבלו מתנת בר מצווה נפלאה.
פורסם לראשונה: 10:44, 05.05.22