• הסופר-מיני של הונדה נושאת גם בדור החדש תג-מחיר גבוה יחסית למתחרות
  • מגיעה הפעם רק בגרסה היברידית, עם מנוע-גנרטור וללא תיבת הילוכים
  • אבזור הבטיחות עשיר, לגרסת הבסיס אבזור צנוע במפתיע
ובפעם הרביעית: אנחנו סופרים כבר דור רביעי לסופר-מיני היפנית של הונדה, שנחתה כאן לראשונה לפני כ-20 שנה. מאז הגעתה הג'אז זכתה באהדת הקהל אך תג-מחיר גבוה מהמקובל מנע ממנה הישגים מרשימים יותר. בהשוואה לג'אז היוצאת, החדשה ארוכה ב-5 ס"מ אך שלא כמקובל בחילופי דורות בתעשיית הרכב, בסיס הגלגלים דווקא קצר בסנטימטר ועובדה זו השפיעה בין היתר על נפח תא המטען הקטן יותר ב-50 ליטר (304 ליטר).
ההיברידי הכי חשמלי שיש: יחידת ההנעה של הג'אז היא מהמיוחדות שבנמצא, ומשלבת צמד מנועים חשמליים המחוברים ישירות לגלגלים הקדמיים. מנוע הבנזין (בנפח 1.5 ליטר) משמש בעיקר כגנרטור. תפקידו לטעון את המצברים הקטנים והוא מחובר באמצעות מצמד ישירות לגלגלים הקדמיים, ללא תיבת הילוכים, רק תחת עומס (יציאה לעקיפה למשל) ובמהירות גבוהה מ-60 קמ"ש. כך שלצד טרטור מנוע רגיל חלוטין, אופי הפעולה דומה דווקא יותר לרכב חשמלי.
הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש אורך 9.4 שניות, 2.6 שניות פחות מקודמתה. המהירות המרבית עומדת על 175 קמ"ש (7 קמ"ש פחות). הונדה ישראל מציגה אמנם כנדרש על פי חוק את תקן צריכת הדלק - העומד לצאת לגמלאות בעוד ארבעה חודשים (1.1.2021) - NEDC לפיו הג'אז צורכת ליטר בנזין בכל 27.7 ק"מ בממוצע, אך לרוכשי הרכב מומלץ להתייחס לתקן WLTP העדכני שמדמה ביצועי אמת ומייחס למכונית צריכה שונה - 22.2 ק"מ לליטר.
10 כריות אוויר: החדשה מצוידת בכל הגרסאות בכרית אוויר מרכזית בין המושבים הקדמיים אשר אמורה למנוע מגע בין הנהג לנוסע שלצדו במקרה של תאונת צד. לדברי הונדה, כרית זו מסייעת גם להפחתת פגיעות בראשי היושבים מלפנים - ב-85% לאדם היושב בצד הנפגע וב-98% ליושב בצד השני. בנוסף מוצעות מערכות בטיחות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים.
לצד סוללת מערכות בטיחות נאה, רשימת אבזור גרסת הבסיס (120 אלף שקל) צנועה מאוד. עם מסך מגע זעיר ("5) וללא צימוד מתבקש ל-Apple CarPlay, עם חישוקי ברזל במקום סגסוגת וכיסויי פלסטיק. בגרסה הבכירה (124 אלף שקל) יש מסך מגע גדול ("9) עם הצימוד המתבקש וחישוקי "15 קלים.
מה אנחנו חושבים עליה: הג'אז החדשה מצוידת ביחידת הנעה מתקדמת ואבזור בטיחות גבוה מהמקובל. מצד שני, בדומה לקודמתה היא נושאת תג-מחיר גבוה מהמקובל בקטגוריית סופר-מיני, הרגישה כל-כך לכמה אלפים לכאן או לכאן. לכך יש להוסיף רשימת אבזור דלה במפתיע בגרסת הבסיס שנראה כאילו מחירו גבוה באופן מלאכותי כדי לאפשר ליבואנית לשווק אותו בהנחות ניכרות לציי רכב.
הונדה נשענת מן הסתם על תדמית מצוינות וקדמה המשויכת לה, אך עולם הרכב משתנה. למתחרות החדשות שמולה אין סיבה להשפיל מבט מול אריסטוקרטיה מוטורית יפנית, שכן הן מציעות חבילות סופר-אטרקטיביות על הנייר לפחות. מכך אפשר ללמוד שהג'אז תקסום בעיקר ללקוחות ותיקים של הונדה, פחות לקהל צעיר וחדש כפי שהיו רוצות היצרנית והיבואנית.