פולקסווגן תקים חטיבת ביצועים שתשדרג את הדגמים החשמליים של המותג ותכונה R, אות המשמשת כיום למיתוג גרסאות הביצועים של דגמי בנזין שונים במותג. יורגן סטאקמן, חבר הנהלת פולקסווגן, אמר בראיון לטופ גיר הבריטי כי "העתיד של R צריך להיות - וגם יהיה - חשמלי".
היצרנית הגרמנית הוכיחה כבר בעבר את יכולותיה הטכנולוגיות עם מכונית המסלול הייעודית ID-R, ששברה אשתקד כל שיא מהירות אפשרי. החל במירוץ פייקס פיק האמריקאי, דרך מסלול הנורבורגרינג הגרמני ועד אירוע גודווד הבריטי.
היא מצוידת בצמד מנועים חשמלים - לגלגלים קדמיים ואחוריים - בתפוקה משולבת של 680 כ"ס. גוף המכונית עשוי קרבון ודומה בבסיסו למכוניות בקטגוריה הבכירה (LMP1) של סבב מרוצי סיבולת. משקל המכונית עומד על בין טון ל-1.1 טון, בהתאם להתאמות הייעודיות לכל אחד מהמסלולים. הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש: 2.25 שניות בלבד.
האות R הופיע לראשונה בפולקסווגן על גולף R32, גרסת קצה לדור הרביעי של המשפחתית הקומפקטית, עם מנוע V6 בנפח 3.2 ליטר שהפיק 241 כ"ס. בעזרת הנעה כפולה זינקה המשפחתית הקומפקטית המשודרגת ל-100 קמ"ש תוך 6.4 שניות, עם מהירות מרבית של 245 קמ"ש, נתונים יוצאי דופן לשנת 2002.
בהמשך הוצגו גם הטוארג R50 והפאסאט R36, כשהדגם העדכני ביותר של המותג כיום, טוארג R, מצויד ביחידה היברידית נטענת כשלב מעבר לחשמלי-מלאה בעתיד. עם זאת חשוב להזכיר כי גולף R הבאה (על בסיס הדור השמיני) שתראה אור בסוף השנה, תשמור על יחידת טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר כמו קודמתה.
הבכיר ביצרנית הגרמנית לא חשף איזה רכב חשמלי ראשון יעבור השבחה בחטיבת הביצועים החשמלית והאם היא תופרד מפולקסווגן בדומה לקופרה מסיאט. עם זאת, יש לשער כי ה-ID3 החשמלית אותה משווקת כיום פולקסווגן, תהיה ראשונה בתור לגרסת ביצועים. ולא רק מכיוון שהמנוע החשמלי בה מותקן מאחור, ומחובר ישירות לגלגלים האחוריים.