• הליריק תשתמש בפלטפורמה של האמר החשמלי, שיעלה על הכביש לפניה
  • תגיע לשלב ייצור בעוד כשנה עד שנה וחצי עם אבזור ייחודי
  • קדליאק (שוב) מקווה להצליח, בניסיונה המי-יודע-כמה, להצעיר את המותג הוותיק
רקע: ג'נרל מוטורס נחשבת - ובצדק גמור - לשמרנית במשולש הקונצרנים האמריקאים, הכולל גם את פורד וקרייזלר. אבל בכל הקשור להנעה חשמלית (וגם לפיתוח יכולת אוטונומית) היא ללא ספק חלוצה. את ה-EV1 הניסיונית הציגה כבר באמצע שנות ה-90, ואחר כך חשפה שברולט וולט, ספארק EV ובולט. אבל מרשימה ככל שתהיה התפתחותה בתחום, היא לא הצליחה להסעיר, לחדש או לעורר חשק עם שורה של מכוניות קטנות חסרות שיק וריגוש. ואז הגיעה הצמיחה המטאורית של טסלה בה הנהלת GM זלזלה בעבר, והוכיחה לשמרנות של דטרויט איך עושים את זה נכון. עד 2023, כדאי להזכיר, הבטיחה GM להעלות על הכביש לפחות 20 דגמים חשמליים. והזמן אוזל.
שומרת על הכיוון: מראה הליריק נותר נאמן לקווי אב הטיפוס הראשון מ-2019, והוא אינו מוותר על סממני קדמה כמו מצלמות במקום מראות וידיות פתיחת דלתות בקו המרכב. ואיך אפשר בלי חישוקי ענק כמעט חסרי פרופורציה ומרכב גבוה יחסית, כמו שהאמריקאים אוהבים? למרות סטטוס טרום-ייצור-מוקדם, ניתן בכל זאת ללמוד מכך על המראה הסופי שיכלול חזות כוחנית, מקורית ומרשימה.
בתא הנוסעים עושה קדילאק את מה שכל יצרנית רכב חשמלי יוקרתי עושה, ובעתיד הלא ממש רחוק יעשו כולן: מחליפה כל מה שאפשר להחליף במסך ענק עם מערכת הפעלה ותצוגה משתנה וכמה שפחות מתגים פיזיים. האמריקאים אומרים שאיכות התצוגה על המסך תהיה חסרת תקדים בתעשיית הרכב, עם יכולת הפרדה של מיליארד גוונים - לטענתה פי 64 מכל מכונית אחרת. גם לנו זה לא אומר כלום אבל כל מי שמסתובב עם מכשיר סלולארי מתקדם, יודע להיכן הגיעה כבר הטכנולוגיה הרי.
מאחור יש רק צמד מושבים, אך נראה כי בגרסת הייצור יהיה שם מקום לשלושה. ברכב התצוגה ליושבים מאחור שני מסכי מגע בגב המושבים הקדמיים ובקונסולה האמצעית מסך שליטה אחורי במערכת בקרת האקלים.
מה יש לה מתחת: פלטפורמה חדשה הנקראת BEV3. גם זה לא אומר לאף אחד כלום, חוץ מהחבר'ה של GMC, חטיבת המכוניות המסחריות בקונצרן, שמשתמשים בה עבור רכב השטח והטנדר החדש האמר. כמו במקרה של מי ששאל את שמו של גיבור מלחמת המפרץ לטובת העשור השלישי של האלף הזה, גם בליריק יהיו מספר גרסאות הנעה. החל ממנוע (חשמלי) אחד שמחובר לגלגלים האחוריים, דרך שניים (אחורי וקדמי) ובעתיד, מי יודע, אולי אפילו שלושה.
אין בינתיים נתוני ביצועים אבל אפשר להמר על אזור ה-4 שניות-מינוס מעמידה ל-100 קמ"ש בגרסה החזקה, שתשחרר ללא ספק כמה מאות כ"ס. טווח הנסיעה יעמוד על כ-480 ק"מ. זה יותר מאודי e-טרון, יגואר I-פייס ומרצדס EQC אמנם, אבל הם משווקים עכשיו, עם טכנולוגיה קיימת שהופכת במהירות למיושנת בהתחשב בתעשייה ובמירוץ המטורף לחשמל. מצברים בנפח 100 קוט"ש יאפשרו טעינה מהירה של 150DC.
ואיך אפשר בלי יכולת אוטונומית. קאדילק תציע כמובן את גרסתה האחרונה של מערכת סופר-קרוז, המאפשרת נהיגה אוטונומית ברמה 2.5, היחידה שמאושרת כיום. המערכת שהוצגה ב-CT6 עוד ב-2017 תאפשר בליריק גם מעבר נתיב אוטומטי.
מה אנחנו חושבים: אצל קדילאק יש תמיד הרגשה של סרט בו כבר ביקרת. במשך שנים ארוכות הושקו דגמים שאמורים היו - כך לפחות הבטיחו לנו - לנער את התדמית המאובקת של מותג שנחשב ל"זקן" ביותר בארה"ב, ולהעמיד תוך כדי סוללת מתחרות ראויות שינצחו את מותגי היוקרה הגרמניים. ופעם אחר פעם זה לא קרה. למרות שמדובר היה במכוניות משובחות, למרות ביקורות מהללות, קדילאק לא הצליחה לפצח את השיטה.
וכך גם עכשיו, במידה מסוימת. הליריק שהוצגה כעת תעלה על הכביש רק בעוד שנה וחצי, לפחות. המתחרות הגדולות צפויות להעמיד עד אז מספר דגמים, כל אחת. בארה"ב טסלה מבססת עוד יותר את מעמדה והאמת, קדילאק שוב נתפסה כזו שרודפת אחרי, ולא מכתיבה. ובתעשייה כה תחרותית, זו תמיד נקודה שלילית שמשפיעה על סיכוי ההצלחה. כי אחרי הכל, נתוני מנוע אין לנו, טווח הנסיעה החשוב יהיה כנראה רק ממוצע עד שתעלה לכביש ומסך שפרוס לכל רוחב הקונסולה? מרצדס הייתה שם קודם וגם פורשה עושה את זה לא רע. כבר עכשיו.
אבל היא נראית טוב, בחוץ ובפנים. ו-GM נחשבת למתקדמת בתחום מערכות ההפעלה (ותודה למרכז הפיתוח בהרצליה) וללא ספק מוכנה כבר עם יכולת אוטונומית דור 3. ואלה עניינים שמאוד מסקרנים קהל צעיר, בדיוק זה שקדילאק מכוונת אליו. אז אולי, אחרי הכל, החשמל ינצח במקום בו ה-V8 הפסיד.