בקצרה:
  • איוניק 6 מציעה טווח נסיעה יוצא דופן
  • תשווק ב-3 גרסאות הנעה ושתי גרסאות סוללה
  • המחיר מתחיל ב-214 אלף שקלים
זמן הסדאן: שנתיים לאחר שנחתה כאן איוניק 5, כחשמלית ראשונה של יונדאי על בסיס הפלטפורמה הייעודית, מצטרפת לאולם התצוגה האיוניק 6, שתתחרה בקטגוריית משפחתיות סדאן מול טסלה מודל 3 ובעתיד גם ב-BYD סיל ובפולקסווגן ID7.
בהשוואה לאיוניק 5 היא ארוכה ב-22 ס"מ (485.5), נמוכה ב-11 ס"מ (149.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים קצר ב-5 ס"מ (295 ס"מ). תא המטען מאחור צנוע בכ-130 ליטר (401 ליטר) בעוד מלפנים הוא קטן בכ-10 ליטר (45 ליטר). אך תשומת הלב העיקרית תתמקד במראה יוצא הדופן שלה, עיצוב בהשראת הפרופסי קונספט עם מקדם גרר (0.21, עם מצלמות, 0.22 עם מראות) הנמוך בקטגוריה, ושני בתעשייה רק למרצדס EQS המאמצת סגנון דומה.
יחידות הנעה: האיוניק 6 תשווק כאמור עם שלוש אופציות ליחידות הנעה, הבסיסית מתוכן נוחתת כאן לראשונה בדגמי הקונצרן. היא תצויד במנוע אחורי בודד עם הספק צנוע של 151 כ"ס, תאיץ ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות ותוצע עם סוללת 53 קוט"ש שמבטיחה טווח חשמלי של 429 ק"מ, כ-70 ק"מ פחות ממודל 3 SR בסיסית.
גרסת הביניים, אף היא עם מנוע בודד מאחור בעל 228 כ"ס, תזנק ל-100 קמ"ש ב-7.4 שניות עם סוללת 77.4 קוט"ש וטווח חשמלי של 614 ק"מ כ-10 ק"מ יותר ממודל 3 LR. מעליה גרסה כפולת הנעה הניזונה מצמד מנועים עם 325 כ"ס ו-5.1 שניות ל-100 קמ"ש, אך גם טווח נסיעה צנוע יותר (583 ק"מ) וגם המנוע החשמלי מלפנים מקטין את נפח תא המטען הקדמי (14 ליטר).
מצברים במתח גבוה (800V) מאפשרים שימוש בעמדות טעינה אולטרה מהירה (350 קילוואט) ומילוי מ-10% ל-80% ב-18 דקות, אך עמדות כאלו לא זמינות כיום. מניסיון עם קיה EV6, בעלת מצברים דומים, זמן הטעינה בעמדות מהירות מקומיות (175 קילוואט) צפוי לעמוד על כ-20 דקות.
אבזור ובטיחות: גרסאות הבסיס (214 אלף שקל לסוללה הקטנה, 238 אלף לגדולה עם הנעה אחורית) כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע ("12.3 כל אחד), כוונון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, משטח טעינה אלחוטית, שקע 220V ליושבים מאחור ודלת תא מטען חשמלית.
גרסאות הבניים מגיעות רק עם המצברים הגדולים (259 אלף שקל בהנעה אחורית, 285 אלף שקלים להנעה כפולה) מוסיפות תצוגה נתונים עילית, מצלמות היקפיות (עם הקרנה על לוח המחוונים בהפעלת איתות), ריפודי עור, אוורור למושבים הקדמיים וחימום לאחוריים, חלון שמש, ותאורת מטריקס-לד. לגרסאות הבכירות (260 אלף שקל בהנעה אחורית, 286 אלף להנעה כפולה) יש מערכת שמע משודרגת במקום חלון שמש.
בין מערכות הבטיחות בכולן - בלימה אוטונומית (בנסיעה לאחור ולתנועה חוצה), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ועל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
מה אנחנו חושבים: בעולם של מנועי בנזין, משפחתיות סדאן גדולות היו על סף הכחדה. אבל נראה שמעבר התעשייה להנעה חשמלית הוא סוג של רנסנס עבורן, שכן תצורת המרכב הזו טובה משמעותית מבחינה אווירודינמית ומסייעת להשיג טווח נסיעה ארוך משמעותית. ובהיעדר תשתית נאותה של עמדות אולטרה מהירות בישראל, עדיין מדובר בנתון קריטי בעת החלטה על רכישה.
ועוד הבדל משמעותית לעומת עולם הבנזין, בו רכבי פנאי יקרים באופן גורף מהאחים המשפחתיים, האיוניק 6 דווקא יקרה מהאיוניק 5, למרות שהיא אינה מסוגלת (או מעוניינת) להציע את אותו מרחב פנים ויכולת טעינה מרשימה של האחות הוותיקה. והיא גם מוותרת על חלק מהפתרונות החכמים של ה-5.
אבל, חשוב לזכור שהמתחרה הישירה שלה היא דווקא טסלה מודל 3. ושם העסק מסתבך. שכן האמריקאית זולה יותר, עם מערכת ניהול אנרגיה למופת, ביצועים וטווח נסיעה מרשימים וגם, מה לעשות, פקטור נחשקות מאוד גבוה.
במילים פשוטות, עם תג המחיר הזה תיאלץ האיוניק 6 להפגין יכולת יוצאת דופן, שכן מראה מסובב ראשים לא יעזור לה לאורך זמן.