אשתקד, ערב השקתו המקומית של מותג BYD, מעטים בלבד שמעו על החברה הסינית. מעט יותר משישה חודשים חלפו וכבר כעת ברור כי זו יצרנית שתהפוך לאחת החשובות בשוק בשנים הקרובות. היא אומנם ממש לא ראשונה לשווק כאן דגם חשמלי במחיר נגיש יחסית כתחליף למשפחתית, שכן MG ZS EV הקדים אותה. היא גם לא מותג חשמלי ראשון לשווק כאן, ובטח לא הראשונה שמוצאת עצמה ברשימת רבי המכר, שכן טסלה מודל 3 וג'ילי גיאומטרי C היו שם לפניה. אבל קצב הגידול שלה פשוט בלתי נתפס ומפתיע גם את האופטימיים ביבואנית וביצרנית.
9 צפייה בגלריה
BYD סיל דולפין
BYD סיל דולפין
(צילום: ניר בן זקן)
לא פחות מ-10,000 מכוניות מתוצרתה עלו על כבישי ישראל באותם שישה חודשים, ובכך היא תופסת את המקום החמישי בטבלת המותגים הנמכרים ביותר. לשם השוואה, לג'ילי הוותיקה והמוכרת ממנה זה לקח שנה וארבעה חודשים להגיע ל-10,000 מכוניות. והאטו3 הפך מאז הגיע לרכב הנמכר ביותר בשוק הרכב. וזו הפעם הראשונה בה רכב חשמלי מחזיק בתואר לאורך רבעון שלם.
כעת מתכוונת היצרנית להרחיב את היצע הדגמים עד סוף השנה, עם שניים נוספים שיצטרפו לשלושה שכבר ניצבים באולם התצוגה. ובכך תהפוך BYD ליצרנית עם היצע הדגמים הרחב ביותר למותג שאינו בקטגוריית היוקרה. חתיכת הישג.

דולפין

  • מנוע, הנעה: 204 כ"ס, קדמית
  • קיבולת מצבר: 60.5 קוט"ש
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7 שניות, 160 קמ"ש
  • טווח נסיעה: 427 ק"מ
  • מחיר משוער: 140 אלף שקל
למרות שמדובר בדגם ותיק של היצרנית שהוצג עוד ב-2021 (כשנה לפני האטו3) ושווק בעיקר בסין ובמדינות נוספות באסיה כמו יפן והפיליפינים, רק כעת הוא נוחת באירופה ויגיע לישראל במהלך הרבעון השלישי של השנה.
כבסיס משמשת אותה פלטפורמה של האטו3 (e-platform 3.0) אבל הוא קטן ממנו משמעותית. קצר ב-16.5 ס"מ (429 ס"מ), צר ב-10.5 ס"מ (177 ס"מ), נמוך ב-4.5 ס"מ (157 ס"מ) ועם בסיס גלגלים קצר ב-2 ס"מ (270 ס"מ). לכן מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב למדי, אם כי תא המטען קטן ב-95 ליטר (345 ליטר).
בשונה מהמתחרים הישירים MG4 ו-ORA פאנקי קאט, המראה שגרתי וחסר ייחוד. אך כמו אחיו הגדול, גם כאן תא הנוסעים מרשים. עם איכות חומרים טובה, דיפונים דו גוניים ומסך מגע ענק ("12.8) שניתן לסובב לרוחב או לגובה. אבל לוח המחוונים הדיגיטלי צנוע ("5) וחבל שכך. פחות חבל לנו על העובדה שהגימיקים המעט מיותרים באח הגדול, לא עשו דרכם הנה ופתחי המיזוג כאן נורמלים וידיות פתיחת הדלתות נוחות כנדרש.
למושב הנהג ריפוד דמוי-עור נאה לעין, אבל הוא נטול אפשרות לכיוון תמיכה לגב ולמשענת הראש, וזווית גלגל ההגה אופקית מדי ועשויה להפוך את הישיבה מאחוריו למעייפת לאורך זמן עבור חלק מהנהגים. מתג לבחירת מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) צנוע ומוצב על הקונסולה המרכזית, סידור שמפנה מקום יקר לתאי אחסון גדולים ושימושיים. חבל רק שתפעולו פחות נוח כשנדרשים תמרוני חניה.
מערכת ההנעה זהה לאטו3, עם מנוע חשמלי (204 כ"ס) שמחובר ישירות לגלגלים הקדמיים ומזניק אותו ל-100 קמ״ש ב-7 שניות, כשניה פחות מהמתחרים הישירים מסין. גם מערכת הבלימה הרגנרטיבית זהה לרכב הפנאי עם שני מצבים בלבד, וללא הבדל משמעותי ביניהם כאשר גם העוצמתי מהשניים לא מאפשר לוותר על דוושת הבלם. מצברי 60.5 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה של 427 ק"מ, נתון דומה למתחרים. טעינה מהירה (90DC) תאפשר מילוי מ-30% ל-80% בחצי שעה.
קטע הנהיגה בדולפין היה קצר במיוחד, והוגבל למספר פניות מוגדרות בקונוסים על מסלול סמוך לברצלונה. ההתרשמות מהיכולת הדינמית הייתה אם כך קצרה משמעותית מהמקובל. עם זאת, התחושה הראשונית היא של כיול מערכות מתלים (מקפרסון מלפנים, רב חיבורי מאחור) מוקפד יותר מבאטו3 הרך מדי לעיתים, כך שהתחושה פחות מגושמת בכל תוואי נהיגה. בהקשר זה נציין כי צמיגי "לינגלונג" העלומה מסין שהותקנו על רכבי המבחן, פגעו ברמת האחיזה. נקווה שהגרסאות שישווקו כאן יצוידו בגומי איכותי יותר של ברידג'סטון Ecopia, שהותקנו על אחת מהמכוניות.

סיל

  • מנוע, הנעה: 313 כ"ס והנעה אחורית (523 כ"ס והנעה כפולה)
  • קיבולת מצבר: 82 קוט"ש
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.9 שניות (3.8 שניות), 180 קמ"ש
  • טווח נסיעה: 570 ק"מ (520 ק"מ)
  • מחיר משוער: החל מ-220 אלף שקל
הסיל שתנחת כאן בסוף השנה היא כרגע המכונית המתקדמת ביותר של BYD, מתחרה ישירה לטסלה מודל 3 הוותיקה וכמובן גם למתחרות נוספות בקטגוריה. למשל פולסטר 2 המשווקת כאן, יונדאי איוניק 6 שתושק אצלנו בתחילת חודש מאי, פולקסווגן ID7 שעדיין לא כאן ו-NIO ET5 שאינה מיוצגת עדיין בישראל כמו גם אקספנג P7.
בהשוואה למתחרה האמריקאית היא ארוכה ב-10.5 ס"מ (480 ס"מ), רחבה ממנה ב-2.5 ס"מ (187.5 ס"מ), גבוהה ב-1.5 ס"מ (146 ס"מ) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-4.5 ס"מ (292 ס"מ). למרות הממדים הגדולים יותר, מקדם הגרר שלה נמוך משל מודל 3 (0.22 לעומת 0.23) אבל לא הנמוך ביותר בקטגוריה, תואר השמור לאיוניק 6 (0.21). זו גם ארוכה ממנה בכ-5 ס"מ, עם בסיס גלגלים ארוך ב-3 ס"מ וממד גובה נדיב ב-3.5 ס"מ.
9 צפייה בגלריה
BYD סיל
BYD סיל
(צילום: ניר בן זקן)
העיצוב החיצוני מרשים, עם יחידות תאורה מקוריות מלפנים, ידיות פתיחת דלתות נשלפות ומסיט אוויר מסיבי שנראה מעט מוגזם על הפגוש האחורי. סביבת הנהג כוללת מסך מגע ענק ("15.6) עם מנגנון ההיפוך של היצרנית, בעוד לוח המחוונים ("10.25) גדול יחסית ומציע מגוון תצוגות (כולל מדידת זמני האצה ל-100 קמ"ש). כאן אהבנו גם את מתג-בורר ההילוכים בקונסולה המרכזית.
איכות החומרים כאן היא הגבוהה ביותר שפגשנו במותג, בין היתר עם שילוב דיפוני עור ואלקנטרה. המושבים נוחים יותר ומציעים תנוחת נהיגה טובה לנהג ואפשרות כיוון גובה למושב הנוסע. כמו בטסלה, גם כאן יש חלון שמש קבוע ללא וילון סגירה, שיהווה אתגר בקיץ ישראלי. מרחב המחיה מאחור נדיב כצפוי מהמתחרה האמריקאית, הן לרגליים והן לראש. תאי המטען לעומת זאת קטנים ממודל 3 עם 402 ליטר מאחור (159 ליטר פחות) ו-53 ליטר מלפנים (35 ליטר פחות).
9 צפייה בגלריה
BYD סיל
BYD סיל
(צילום: ניר בן זקן)
הסיל תשווק עם אפשרות בחירה בין שתי מערכות הנעה. גרסת בסיס עם מנוע חשמלי אחורי (313 כ"ס) שמחובר ישירות לגלגלים האחוריים ומזניק את המכונית ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות, 0.2 שניות פחות ממודל 3 SR. לגרסה כפולת הנעה מנוע נוסף מלפנים (217 כ"ס) ותפוקה משולבת של 523 כ"ס, עם זינוק מ-0 ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות, חצי שניה יותר ממודל 3 פרפורמנס. למרות הפער מהמתחרה האמריקאית, מרשים היה להיווכח כיצד הסינית משחזרת במציאות את נתון הזינוק פעם אחר פעם, במסלול האצה ייעודי.
לשתי הגרסאות שישווקו כאן מצברי 82 קוט"ש המציעים טווח נסיעה של 570 ק"מ בגרסת הנעה אחורית, 520 ק"מ בכפולת ההנעה, עם טעינה מהירה (150DC) ומילוי מ-30% ל-80% ב-26 דקות, קצב מהיר מבדגמים קודמים של היצרנית, אבל לא כמו מערכת הטעינה המהירה של יונדאי.
המצברים עצמם הם במבנה CTB (ר"ת Cell-To-Body) שמציב את התאים ישירות בחלל ייעודי במרכב, ללא צורך במודלים ובאריזה ייעודית. לדברי היצרנית זה מאפשר צפיפות תאים גדולה יותר (ב-10%), ניצול חלל יעיל יותר (ב-66%) וגם שימוש בהם לטובת שיפור הקשיחות המבנית (ב-50%), לצד סיוע בשיפור הבטיחות הפסיבית בתאונה (ב-20% בפגיעה חזיתית, ב-30% לפגיעה צדית).
מערך המתלים משלב עצמות עצה כפולות מלפנים ורב-חיבורי מאחור, בעוד על הקשר לקרקע אחראים צמיגי קונטיננטל ספורט קונטקט 7 משובחים. גם כאן היה קטע הנהיגה מוגבל למדי, אך בכל זאת הצלחנו לקבל אותה למעט יותר נהיגה על קטע מוגדר במסלול. וכאן כבר אין ספק - היכולת הדינמית גבוהה משמעותית מדגמים קודמים של היצרנית.
יש כאן נכונות מרשימה לשינויי כיוון, תגובות חיוביות וצפויות להעברות משקל בעזיבת דוושת התאוצה או בלימה חריפה, ואפילו ההגה מהיר (2.5 סיבובים מקצה לקצה) ומדויק יחסית. עם זאת, הבלמים דעכו מוקדם מדי. בסך הכל, יכולת דינמית שבהתרשמות ראשונית מציבה אותה בקרב מול העלית של הדגמים החשמליים שמשווקים כיום בישראל.
הכתב היה אורח BYD