יבואני הרכב רגילים לכנס מסיבות עיתונאים ולפזר הצהרות חגיגיות בכל פעם שבה מגיע לישראל דגם חדש. לעומת זאת, כאשר אותו הדגם נוטש את השוק המקומי, יוצא מאולמות התצוגה ולא ישוב עוד, זה לרוב מסתיים בקול ענות חלושה.
7 צפייה בגלריה
אולם תצוגה פיאט
אולם תצוגה פיאט
(צילום: ניר בן זקן)
בשנה החולפת זה קרה לא מעט, עם כמה דגמים שלא ישווקו יותר בישראל מסיבות שונות. חלקם בגלל הפסקת ייצור עולמי, אחרים בגלל ביקושים נמוכים או חוסר יכולת לעמוד בתקנות זיהום אוויר עדכניות. חלקם אפילו היו רבי מכר והותירו אחריהם חלל שלא יתמלא בקרוב. לפניכם רשימת המכוניות ששיווקן הופסק בשנה החולפת ולא יחודש עוד.

ג'יפ צ'ירוקי

הדור האחרון של הצ'ירוקי התקשה לשחזר את הצלחת קודמיו בשושלת שהיו פופולריים בהרבה, בעיקר בגלל עיצוב שנוי במחלוקת ושונה מהקו המאפיין את דגמי ג'יפ. גם השימוש בפלטפורמה הוותיקה של אלפא רומיאו ג'ולייטה לא סייע לו, לא באיכויות הנסיעה בכביש וגם לא ביכולת העבירות בשטח. ג'יפ החליטה להפסיק את הייצור במפעל באילינוי, ולמעלה מ-1,300 עובדים קיבלו מכתבי פיטורין.

יונדאי איוניק

7 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
עם 56 אלף יחידות שעלו על הכביש בחמש שנות שיווק, יונדאי איוניק הייתה אחת מרבות המכר של השוק המקומי, כולל תואר הנמכרת ביותר ב-2018. היצרנית הקוריאנית החליטה להקצות את השם "איוניק" לסדרת הדגמים החשמליים וייצור האיוניק הרגילה הופסק. את מקומה במשבצת המשפחתית תפסה האלנטרה, המצוידת במערכת הנעה זהה.

מיצובישי טריטון

7 צפייה בגלריה
מיצובישי טריטון
מיצובישי טריטון
(צילום: ניר בן זקן)
הטנדר הוותיק המכונה L200 זכה לשמות מתחלפים לאורך השנים כמו באפלו, מגנום, האנטר וטריטון כגרסה האחרונה. אחרי הפרידה מהפאג'רו מיצובישי נאלצת להיפרד גם מהטנדר שלה בגלל תקנות הזיהום המחמירות שלא אפשרו ליצרנית להמשיך ולשווק את הדגם באירופה. מחליף כבר נצפה בסדרת ניסויי נהיגה לקראת השקה רשמית בעתיד, אך עוד לא ברור מתי זה יקרה והאם תוכל מיצובישי להעביר אותו תקינה אירופאית שתאפשר את חזרתו לאולם התצוגה המקומי.

פולקסווגן פאסאט

7 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)
פולקסווגן פאסאט היא אחת הוותיקות בקטגוריית המשפחתיות הגדולות, זו הסובלת כבר שנים מירידה מתמדת בביקושים ושכמעט ונעלמה באופן סופי עם היצע מצומצם של מתחרים. כעת גם היא מפנה את מקומה מאולם התצוגה המקומי, בגלל שהיצרנית החליטה להפסיק את שיווקה ולהסב את פסי הייצור באמדן ובצוויקאו לטובת דגמים חשמליים הזוכים לביקושים גבוהים משמעותית. פולקסווגן אומנם הצהירה כי תציג בעתיד מחליפה שתיוצר לצד סקודה סופרב בצ'כיה, בתצורת סטיישן בלבד, אך לא התחייבה מתי בדיוק זה יקרה.

סיטרואן C4 ספייסטורר

7 צפייה בגלריה
סיטרואן C4 גרנד ספייס-טורר
סיטרואן C4 גרנד ספייס-טורר
(צילום: ניר בן זקן)
המיניוואן של סיטרואן, שבעבר כונה פיקאסו, הוא גם אחד הדגמים האחרונים שנותרו בקטגוריה. אבל גם הוא, כמו רבים וטובים לפניו, נכנע לפופולריות של רכבי הפנאי ופס היצור בספרד נסגר ביולי האחרון. בכך היצרנית הצרפתית מביאה לקץ את אחד הדגמים הייחודיים והאהובים שלה, אחרי קצת יותר מעשרים שנות שיווק ו-3.4 מיליון יחידות שעלו על הכביש.

קרייזלר פסיפיקה

7 צפייה בגלריה
קרייזלר פסיפיקה
קרייזלר פסיפיקה
קרייזלר פסיפיקה
הפסיפיקה שהחליף את הוויאג'ר כמוביל נוסעים גדול, מרווח ומפנק, לא זכה כאן להצלחה דומה לקודמו. גם במקרה שלו הישראלים שצריכים מוביל נוסעים גדול ומרווח בעל אופי אמריקני מעדיפים רכבי פנאי גדולים כמו שברולט טראוורס, פורד אקספלורר ויונדאי פליסייד. למרות שבצפון אמריקה הוא עדיין מיוצר, בישראל הוחלט לעצור את שיווקו.