בקצרה:
  • וינפאסט מציגה חשמלית עירונית זעירה
  • עם עיצוב קשוח וממדים קטנים מפיאט 500e
  • הנחיתה בישראל נדחתה בעוד חצי שנה
חשמלי עירוני: וינפאסט, יצרנית הרכב החשמלי מוייאטנם חשפה את ה-VF3, מכונית מיני עירונית שתהיה דגם חשמלי שישי עבורה, ובעל הממדים הקטנים ביותר. בשלב ראשון השיווק יתבצע רק בוייאטנם, עם פתיחת פנקסי ההזמנות בספטמבר ותחילת מסירות ללקוחות ראשונים כשנה לאחר מכן.
העיצוב החיצוני רבוע בדומה למקובל ברכבי שטח אייקונים, עם מרכב בתצורת שלוש דלתות ועם 311 ס"מ בין הפגושים - כחצי מטר פחות מפיאט 500e. סביבת הנהג מינימליסטית, ללא מסך מגע למשל ועם הסתפקות בלוח מחוונים צנוע. נתונים אודות יחידת ההנעה טרם פורסמו.
מוייטנאם לישראל: בנתיים בישראל תחילת שיווק דגמי וינפאסט ממשיך להידחות. לפני יותר משנה הודיעה היצרנית על כוונתה להתחיל בשיווק מקומי, באמצעות היבואנית B-EV Motors שהוקמה על-ידי ניב אורון וברק כהן. מאז הספיקו השניים למכור את מחצית מהשליטה בחברה ל"קרסו מוטורס", יבואנית רנו-ניסאן, בתמורה ל-25 מיליון שקלים.
על פי ההבטחות המקוריות שניתנו אז, אספקת הרכבים לישראל היתה אמורה להתחיל עוד בסוף שנת 2022; לאחר מכן עודכן תאריך היעד לתחילת 2023, וכעת נראה כי השיווק המקומי יתחיל רק בסוף השנה הנוכחית, או מה שנראה סביר יותר - רק בתחילת 2024. זאת על אף שוינפאסט כבר מחזיקה בתקינה מערבית לדגם הראשון שאמור היה להגיע ארצה, ותבצע בקרוב הליכי תקינה גם לדגמים נוספים.
ארבעה רכבי פנאי: נזכיר כי לוינפאסט היצע רחב של דגמים חשמליים מודרניים, המתוכננים לנחות כאן בשלב כלשהו. ה-VF8 צפוי להיות הראשון שיחתים דרכון, עם ממדים דומים לטסלה מודל Y. מערכת ההנעה משלבת צמד מנועים חשמליים בשתי רמות הספק (353 או 408 כ"ס) עם סוללת 87.7 קוט"ש וטווח נסיעה של כ-450 ק"מ.
ה-VF9 יציע 6 או 7 מקומות ישיבה הודות לממדים דומים לשברולט טראוורס ופורד אקספלורר (512 ס"מ לאורך). צמד מנועים חשמליים מפיק 408 כ"ס ומאפשר זינוק ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות. טווח הנסיעה הוא כ-600 ק"מ הודות לסוללה בקיבולת 123 קוט"ש.
ליצרנית גם צמד רכבי פנאי קטנים יותר, שעשויים גם כן להגיע בעתיד. ה-VF6 הוא רכב פנאי בינוני בממדים דומים ליונדאי קונה, שיוצע בשתי גרסאות מנוע (177 או 204 כ"ס) וסוללת 60 קוט"ש שתספק 400 ק"מ של טווח. מעליו יוצב ה-VF7, שיהיה גדול במעט מרכבי פנאי קומפקטיים כמו ג'ילי גיאומטרי C או BYD אטו3. הספק המנוע יהיה 204 או 353 כ"ס, עם סוללת 75 קוט"ש וכ-450 ק"מ של טווח נסיעה.
מה אנחנו חושבים: המירוץ אחרי זיכיונות ליבוא רכבים הגיע בשנים האחרונות לשיאו, כאשר מותגי הרכב החשמלי מהמזרח נראו לעיתים כמו מדפסת מזומנים עבור יבואני הרכב בישראל. אבל לא כל הכרזה חגיגית על חתימת הסכם יבוא מגיעה בתוך זמן קצר לצמרת טבלת המכירות, ולצד כל מותג או שניים שמצליחים – יה הרבה אחראים שחווים כישלונות. GAC למשל סגרה את אולמות התצוגה פחות משנתיים לאחר שנפתחו. אצל מותגים אחרים מתנהלות המכירות בעצלתיים, ויש גם כאלה שעדיין לא הצליחו להנחית כאן מכונית בודדת. האם גורלה של וינפאסט יהיה שונה? ימים יגידו.