בקצרה:
  • לקסוס LX ישווק בישראל לראשונה באופן רשמי
  • הבסיס של טויוטה, תא הנוסעים של חטיבת היוקרה היפנית
  • תג המחיר מתחיל ב-890 אלף שקל
בסיס משובח: ה-LX, הוא רכב הפנאי שטח הגדול של לקסוס עם מקום לשבעה, אשר נוחת כאן לראשונה דרך צינורות הייבוא הרשמי. הדור הרביעי בשושלת שהחלה באמצע שנות ה-90 על בסיס טויוטה לנד קרוזר 80, והמשיך ב-100 ו-200, מבוסס כיום על ה-300, שאינו משווק כאן בהיעדר תקינה מערבית. מתחרים אפשריים: קאדילק אסקלייד, מרצדס GLS וב.מ.וו X7.
כבסיס משמשת שלדת סולם חדשה (TNGA-F) וקשיחה יותר, המאפשרת באמצעות שימוש נרחב באלומיניום (דלתות צד למשל) הפחתת משקל של 200 ק"ג. בחרטום ממוקם מנוע V6 בנזין כפול-מגדשים עם 409 כ"ס, 26 כ"ס יותר מה-V8 בנזין האטמוספרי בנפח 5.7 ליטר ב-LX570 הקודם.
המנוע הקטן יותר מאפשר מיקום אחורי ונמוך יותר של מערכת ההנעה בתוך השלדה, ובכך מוסר משקל מהחרטום. המנוע מחובר לתיבת 10 הילוכים אוטומטית (שמונה בעבר) עם הנעה כפולה-קבועה והילוך כוח, והוא מאפשר שיפור משמעותי בביצועים עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות, 0.8 שניות פחות מה-LX570 הקודם.
יותר כביש: תצורת המיתלים נותרה זהה ל-LX570 היוצא (עצמות עצה כפולות מלפנים וסרן חי מאחור) אבל הגיאומטריה שונתה עם מהלך מתלה ארוך יותר מלפנים ומיקום שונה של בולמי הזעזועים מאחור, במטרה לשפר את נוחות הנסיעה. הם נתמכים קפיצי סליל ובגרסאות הבכירות עם בולמי זעזועים אדפטיביים, ומערכת הידראולית המאפשרת הגבהת מרכב והגדלת מרווח הגחון.
רשימת עזרי השטח כוללת בורר מצבי נהיגה שטח (אוטומטי, כורכר, חול, בוץ, שלג עמוק וסלעים) המתאים את המערכות השונות לתוואי הנבחר, ומאפשר כעת הפעלה גם ב-4H (רק בהילוך כוח בדגם היוצא). כבעבר יש גם בקרת זחילה, מעין בקרת שיוט לשטח, ומערכת סיוע לתמרון בשטח טכני הבולמת את הגלגל האחורי פנימי ומסייעת להקטין רדיוס סיבוב.
עם זאת, סבכת שעון החול עצומת הממדים פוגעת בזווית הגישה (21 לעומת 25 מעלות ב-LX570). גם מרווח הגחון קטן ב-2 ס"מ (20.5 ס"מ) וחישוקי הענק ("20 בגרסאות הבסיס, "22 בבכירות) פגיעים בנהיגת שטח.
מה עוד צריך לדעת: הממדים דומים ל-LX היוצא, עם בסיס הגלגלים זהה (285 ס"מ). אבל הוא ארוך ב-1.5 ס"מ (509.5) רחב ב-1 ס"מ (190 ס"מ) ונמוך ב-2.5 ס"מ (188.5 ס"מ). סביבת הנהג כוללת צמד מסכי מגע בקונסולה המרכזית. עליון ("12.3) לשליטה במערכת שמע וניווט, תחתון ("7) לבקרת האקלים.
רשימת האבזור כוללת בין היתר ריפודי עור, כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים (חימום גם לאחוריים), מצלמות חניה היקפיות עם אפשרות תצוגה גם מתחת לגחון בנסיעת שטח, בקרת אקלים מפוצלת לארבעה אזורים, משטח טעינה אלחוטי ודלת תא מטען חשמלית.
הגרסה הבכירה (950 אלף שקל) מוסיפה סגירת דלתות רכה, תצוגת נתונים עלית, מקרר מתחת למשענת היד, מערכת שמע משודרגת (מארק לווינסון עם 25 רמקולים), ושדרוג תנאי השירות של היושבים מאחור עם צמד מסכים ("11.4) בגב המושבים הקדמיים, אוורור למושבי השורה השניה, ווילונות הצללה לחלונות הצד.
לקסוס גם תציע גרסת VIP (1.05 מיליון שקל) המוותרת על שורת המושבים השלישית ומציבה בשורה השניה צמד כורסאות מתכווננות חשמלית עם הדום לנוסע מימין וקונסולה מרכזית ביניהם עם מסך מגע לשליטה במערכת הבידור-נוחות, משטח טעינה אלחוטי ושקע חשמל.
כל הגרסאות מצוידות במערכות הבטיחות המתקדמות של היצרנית לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מה אנחנו חושבים: כחובבי שטח מושבעים אנחנו מעדיפים את המקור של טויוטה, ה-300 שמעניק בסיס ל-LX כלימוזינת שטח אולטימטיבית, עם יכולות אמיתיות במקום שבו האספלט נגמר. הלקסוס שונה מבחינה זו ובינינו, בהתאם למחיר המוצמד לו והמתחרים הישירים, ספק רב אם צמיגיו אפילו יריחו אבק שבילים.
ולמרות זאת, זו למעשה האופציה היחידה לקהל ישראלי לרכוש את רכב השטח המיתולוגי של טויוטה. והאמינו לנו, יש לו הרבה יותר אופי ומורשת ממתחריו מצפון אמריקה וגרמניה, ולכן הוא ללא ספק ישדרג משמעותית את היצע הדגמים של לקסוס כאן, הכולל בעיקר רכבי פנאי היברידים יעילים אך חסרי ייחוד.