על תערוכת הרכב יוצאת הדופן וההיסטורית של שנגחאי הספקתם ודאי לקרוא לא מעט עד עכשיו. הגדולה הראשונה - עם לא פחות מ-16 אולמות ענק - מאז מגפת הקורונה, מסמנת השינוי הצפוי במאזן הכוחות בתעשייה, עם מותגים שבודדים הכירו כאן לפני שנה-שנתיים וכיום מככבים בטבלת המכירות ועד נוכחות יוצאת דופן עם השקות סופר-חשובות של מותגי רכב מערביים. אבל יש גם זווית נוספת, ממנה התעלמה התקשורת עד עתה. הסינים אוהבים (גם) שטח.
גם בעבר היו דגמי עבודה ושטח בתערוכת סיניות בהן ביקרנו. אבל אך ורק לשוק המקומי כשניסיונות לעבור למערב - גרייטוול למשל - היו בעיקר מביכים. ועכשיו זה שונה, באופן דרמטי. הסינים סימנו את עולם הטנדרים ורכבי השטח כיעד שיווקי עם פוטנציאל רווח עצום, ופועלים כמו שהסינים יודעים לפעול. הצפת דגמים שאיש לא ראה מעולם ובוודאי לא נהג בהם, עם פוטנציאל אדיר שמונע באופן טבעי על ידי המעבר לחשמל וטכנולוגיית על. בחרנו עבורכם את הדוגמאות הבולטות לטרנד שצפוי לעורר המון עניין בשנה הקרובה במערב.

מקסוס GST

8 צפייה בגלריה
מקסוס GST
מקסוס GST
(צילום: ניר בן זקן)
  • הנעה: חשמלית
  • הספק/טווח: 1,000 כ"ס, 1,000 ק"מ
  • יבואנית לישראל: צ'יינה מוטורס
  • מתחרים אפשריים במערב: ריביאן R1T, האמר GMC
חטיבת הרכב המסחרי והטנדרים של קונצרן SAIC הציגה את ה-GST, אב-טיפוס לטנדר חשמלי שנראה כתשובה סינית ראויה לריביאן R1T. למערכת ההנעה כאן יש ארבעה מנועים חשמליים, פתרון שמיד תגלו כי גם יצרניות אחרות מאמינות בו. בסך הכל יש כ-1,000 כ"ס עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-3 שניות. מערכת מצברים מתקדמת (semi-solid-state) מאפשרת טווח נסיעה של כ-1,000 ק"מ (תקן CLTC הסיני) וניתן להשתמש בהם גם להפעלת מכשירים חיצוניים. מערכת ההנעה מחלקת במדויק - ובאמצעות מחשב - את הכוח באופן מדויק לכל גלגל בהתאם לאחיזה, עם הכוונת מומנט (לפנים-אחור וימין-שמאל) ובכך היא מחליפה נעילות דיפרנציאל.
8 צפייה בגלריה
מקסוס GST
מקסוס GST
(צילום: ניר בן זקן)
כבסיס משמשת שלדת סולם עם מתלים נפרדים בכל פינה, כאשר רכב התצוגה משתמש בקפיצי סליל, אך לדברי היצרנית, גרסת הייצור תצויד בכריות אוויר ומרווח גחון משתנה. יש לא פחות מ-12 מצבי נהיגה המתאימים את המערכות השונות לתוואי הנבחר, וגם מערכת נהיגה אוטונומית לשטח הסורקת את התוואי כ-40 מטרים לפנים ובוחרת בנתיב הטוב ביותר. היעדר קורה B ודלתות אחוריות הנפתחות בזווית הפוכה לקדמיות (דלתות התאבדות) מאפשרים כניסה נוחה לתא הנוסעים.
בסביבת הנהג יש מסך לכל רוחבה של הקונסולה וההגה במכונית התצוגה הוא בעיצוב סטיק של מטוס. החלק האחורי של תא הנוסעים ניתן לפתיחה ואת המושבים האחוריים אפשר לסובב ב-180 מעלות ולהסיט אחורה בעזרת מסילה לחלקו האחורי של הארגז. עבור הדייגים שבין הרוכשים לפחות.

ג'טור T-3

8 צפייה בגלריה
ג'טור T-3
ג'טור T-3
(צילום: ניר בן זקן)
  • הנעה: חשמלי, ומנוע בנזין כמאריך טווח
  • הספק/טווח: 1,300 כ"ס, כ-1,000 ק"מ
  • יבואנית לישראל: פריסבי (קרסו)
  • מתחרים אפשריים במערב: ריביאן R1S, האמר GMC, מרצדס EQG
חטיבת רכבי פנאי ושטח של צ'רי חשפה את ה-T-3, אב-טיפוס ודגם שני בסך הכל עבור המותג הצעיר, שכאן הוא כבר מציג הנעה חשמלית מתקדמת. לרכב השטח האגרסיבי מאוד למראה יש לא פחות מארבעה מנועים (340 כ"ס כל אחד), אחד לכל גלגל, עם הספק משולב עצום של יותר מ-1,300 כ"ס וזינוק ל-100 קמ"ש בפחות מ-3 שניות. יש כאן מנוע בנזין מאריך טווח - 2.0 ליטר מוגדש שנועד לטעינת סוללות. לדברי היצרנית, הוא מקנה טווח נסיעה משולב של 1,400 ק"מ (תקן CLTC) שאמור לפתור לחלוטין את חרדת הטווח הקיימת בנסיעת שטח ללא עמדות טעינה מהירה זמינות.
8 צפייה בגלריה
ג'טור T-3
ג'טור T-3
(צילום: ניר בן זקן)
כבסיס משמשת פלטפורמת Kunlun חדשה, שלדת סולם ייעודית להנעה חשמלית עם שילוב מצברים בין קורות האורך. מערכת שבעתיד תשולב בטנדרים החשמליים של המותג. מערכת מתלים נפרדים נתמכת כאן בכריות אוויר ולכן מאפשרת מרווח גחון משתנה. יש כאן דלתות אחוריות הנפתחות כנגד הקדמיות לטובת כניסה קלה, אך ספק אם אלה יוצעו בגרסת הייצור. כבלים מתוחים בין פינות המכסה הקדמי לקצה השמשה הקדמית אמורים להגן מפני פגיעת ענפים. ויש גם גגון ייעודי לציוד הכולל מערכת תאורה לנסיעת שטח לילית.

יאנגוואנג U8

8 צפייה בגלריה
YangWang U8
YangWang U8
(צילום: ניר בן זקן)
  • הנעה: חשמלית, בנזין מאריך טווח
  • הספק/טווח: 1,100 כ"ס, כ-1,000 ק"מ
  • יבואנית לישראל: שלמה מוטורס
  • מתחרים אפשריים במערב: ריביאן R1S, האמר GMC, מרצדס EQG
ה-U8 הוא רכב שטח ראשון של יאנגוואנג (YangWang, 'מבט מעלה' בסינית), חטיבת היוקרה הצעירה והמבטיחה של BYD. כל אחד מהגלגלים נהנה ממנוע עם הספק של 225 כ"ס, ותפוקה משולבת של לא פחות מ-1,100 כ"ס. בהתאם, הזינוק ל-100 קמ"ש של הרכב הגדול והמגושם למראה מסתיים ב-3.6 שניות. יש גם מנוע בנזין שמשמש כגנרטור מאריך טווח, העומד על כ-1,000 ק"מ (CLTC). לדברי היצרנית, מערכת ההנעה ותא הנוסעים אטומים לחלוטין למים ומאפשרים כך עומק צליחה יוצא דופן.
גם כאן משמשת כבסיס שלדת סולם קשוחה עם מתלים נפרדים בכל פינה, יש קפיצי סליל ובולמי זעזועים מתקדמים של היצרנית (DiSus-P), עם חיבור הידראולי ביניהם שנועד להקטין זוויות גלגול על הכביש ולאפשר הארכת מהלכי מתלה בשטח. תא הנוסעים נחשף בינתיים רק בתמונות, אבל הוא כולל צמד מסכים עצומים ("23.6), האחד לוח מחוונים לנהג, השני מסך מגע לנוסע. יש גם מסך מגע מרכזי ("12.8) בטכנולוגיית OLED. רגע, וגם צמד מסכי "12.8 על גב המושבים הקדמיים עבור נוסעים משועממים מאחור. יש גם מערכת שמע עם 22 רמקולים וחלון שמש עם טקסטורה המדמה כוכבים, בדומה לב.מ.וו i7.

גרייטוול CyberP!ckup 6X6

  • הנעה: V6 בנזין כפול מגדשים בנפח 3.0 ליטר וחשמל
  • הספק/טווח: 517 כ"ס, 50 ק"מ על חשמל
  • יבואנית לישראל: סמל"ת או כלמוביל
  • מתחרים אפשריים במערב: גרסאות הנסי לפורד ושברולט
גרייטוול הציגה אב-טיפוס מעניין, גרסת 6X6 לטנדר בשם קאנון אותו היא משווקת גם באוסטרליה, דרום אמריקה ודרום אפריקה. אם תרצו, מעין תשובה סינית לגרסאות סדנת הנסי האמריקאית לטנדרים של פורד ושברולט. מערכת ההנעה כאן אינה חשמלית מלאה אלא היברידית-נטענת, עם מנוע V6 בנזין כפול מגדשים בנפח 3.0 ליטר לצד מנוע חשמלי שמשולב בתוך תיבת שמונה הילוכים אוטומטית. ששת הגלגלים נהנים מ-517 כ"ס וכ-50 ק"מ מוצהרים של טווח נסיעה חשמלי ונקי מזיהום.
בגרייטוול אומרים כי הסרן הכפול מאחור נועד לא רק לאחיזה ופוזה, אלא גם לשיפור יכולת ההעמסה והגרירה שעשויה להגיע ללא פחות משישה טונות בגרסאות הסדרתיות. חובבי השטח ייהנו כאן משלוש נעילות דיפרנציאל רוחביות (אחד לכל סרן), קפיצים ובולמי זעזועים משודרגים וצמיגי שטח אגרסיביים של קופר ("33).