שש שנים אחרי שהוקמה אינוויז בידי ארבע יוצאי 81, היחידה הטכנולוגית של אגף המודיעין, עומר כילף (המשמש כמנכ"ל), אורן רוזנצוויג (סמנכ"ל מכירות וניהול מוצר), אורן בוסקילה (מנהל מו"פ ראשי) ועמית שטיינברג, היא דיווחה אתמול על הזכייה בחוזה הגדול ביותר לאספקת מערכות מכ"ם לייזר, ליידאר. מדובר בחיישן החיוני למערכות נהיגה אוטונומית בעל רזולוציה גבוהה יחסית למכ"ם אלקטרוני (רדאר), ואמור לשמש גיבוי לו ולמצלמות.
3 צפייה בגלריה
המייסדים אורן בוסקילה, עומר כילף ואורן גוזנצווייג
המייסדים אורן בוסקילה, עומר כילף ואורן גוזנצווייג
המייסדים אורן בוסקילה, עומר כילף ואורן רוזנצווייג
(צילום: אינוויז טכנולוגיות)
איך מקבלים הודעה על זכייה בחוזה כזה?
"ידענו שההחלטה קרובה, אנחנו עובדים עליו כבר שנתיים. מועצת המנהלים של היצרן כבר ביקשה כמה פעמים מאיתנו עוד מידע והבהרות, ובכל פעם קבלת ההחלטה נדחתה קצת. זו החלטה משמעותית גם להם. בימים האחרונים ידענו שהיא צפויה להתקבל. ואז התקשרו מהיצרן לעדכן אותנו, עוד לפני שהגיע המייל הרשמי. חדשות טובות עדיין מבשרים בטלפון".
באמת צורף למייל צ'ק על סך 4 מיליארד דולר?
הסכום שדיווחנו עליו מתבסס על התחייבויות הרכש של הלקוח, והערכה שלנו כמה יהיה הגידול בפועל, בהתאם למה שמקובל בתעשייה".
נזכיר כי אינוויז גייסה 252 מיליון דולר לפני שהתמזגה עם ספאק אמריקאי והונפקה לפני כשנה בנאסד"ק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. בחמשת הימים האחרונים זינקה המנייה שלה ב-40%, אולי בשל משקיעים שציפו להכרזה על החוזה, מה שהעלה את שווי השוק שלה ל-592 מיליון דולר והחזיר לה חלק מהשווי הרב שאיבדה מאז ההנפקה, כמו רוב חברות האוטו-טק הישראליות שהתמזגו עם ספאקים והונפקו.
אינוויז לא מדווחת מי היצרן שעימו נחתם החוזה, רק שהוא מחזיק ביותר מ-10% מנתח שוק הרכב העולמי. מכוניות ראשונות שיצוידו בו יעלו לכביש בעוד כשלוש שנים וכי החוזה הוא לתקופה של שמונה שנים. רוזנצוויג אמר כי מדובר בקבוצה רכב שלה מספר מותגים, יוקרתיים לצד עממיים, אך סירב להתייחס להערכות בשוק כי מדובר בקבוצת פולקסווגן.
3 צפייה בגלריה
ב.מ.וו i7
ב.מ.וו i7
ספינת הדגל של ב.מ.וו, תהיה ראשונה לקבל את החיישן
זהו חוזה הייצור השלישי של החברה, אחרי שחתמה עם ב.מ.וו הגרמנית ועם יצרן שאטלים אוטונומיים, שטרם נחשף. ב.מ.וו סדרה 7 החדשה שנחשפה בחודש שעבר תהיה המכונית הראשונה מייצור סדרתי שתצויד בליידאר של אינוויז כבעתיד הוא יגיע גם לסדרה 5 העתידית ול-iX שכבר משווק. "בצורה שבה פועלת תעשיית הרכב, טכנולוגיות חדשות מוצגות בדגמי קצה, ולאחר מכן משולבות בשאר הדגמים", אומר רוזנצוויג.
כאשר יצאה אינוויז לדרך עלה חיישן לייזר מתקדם אלפי דולרים רבים ליחידה. החברה הבטיחה להוזיל אותו משמעותית, וכבר החוזה עם ב.מ.וו נחתם לפי מחיר של פחות מ-1,000 דולר ליחידה. החוזה החדש הוא כבר לפי שווי של פחות מ-500 דולר ליחידה, כאשר הפעם אינוויז תהיה אחראית לבדה לייצור שלו במפעלים עצמאיים, וחתומה על חוזה ישירות עם היצרן, עניין נדיר בתעשייה שמעדיפה תיווך של ספקים גדולים ("טיר 1") בינה לבין יצרני רכיבים. החוזה עם ב.מ.וו הוא כזה ושותפה לו מאגנה הקנדית, שגם משתתפת בייצור.
חוזה ישיר עם יצרן רכב רווחי יותר, אבל כולל הרבה יותר אחריות. תהיו חייבים להיות מסוגלים לתמוך בליידאר ולספק לו חלפים גם אחרי תום הייצור הסדרתי של הרכבים שבהם הוא יותקן.
"בתעשיית הרכב מבינים שהם צריכים להיות מסוגלים לזוז מהר יותר, ולהיות יותר 'הנדס און' על הרכיבים הטכנולוגיים, כך שעבודה דרך ספקי טיר-1 לא תמיד מביאה להם יתרונות. אני מניח שהחשיבות הגוברת של הטכנולוגיה ברכב תרמה לכך, וגם משבר השבבים. בהתחלה נייצר במזרח, אבל בהמשך נייצר גם קרוב יותר ללקוח. גם זו דרישה שהיא תוצאה של השינויים העולם, הלחץ על שרשרת האספקה והחשש על הטלת מכסים בעת ייבוא רכיבים ממדינה זרה. אנחנו נמשיך את הייצור ככל שיידרש, גם אחרי הפסקת השיווק של הדגמים שבהם יותקן הליידאר. בתעשייה מקובל בשלב הזה לבצע הערכה כמה חלקים חלופיים יידרשו בשנים הבאות, לייצר אותם, ואז לסגור את הפס".
ב-מ-וו הכריזה שלסדרה 7 תהיה יכולת דרגה 3 מ-5 בסולם הרכב האוטונומי, ונהג יוכל לנסוע בכביש מהיר ועמוס בתנועה במהירות של עד 60 קמ"ש בלי לאחוז את ההגה.
"עד היום הנהג היה חייב תמיד לאחוז בהגה, או במקרים נדירים קיבל אפשרות להסיר את הידיים, אבל להשאיר את המבט על הכביש. בסדרה 7 במצבים מאוד מסוימים האחריות לנהיגה הבטוחה עוברת מהנהג לרכב וליצרן. הדור הבא של הליידאר, שיגיע סביב 2026, כבר יאפשר לעשות את זה גם ב-120 קמ"ש".
אילון מאסק טוען שליידאר מיותר, והאמת שגם רדאר ואפשר להסתפק במצלמות וחיישנים אקוסטיים. הוא כבר התקשר להתנצל?
"לא, אבל אני מקווה שגם הוא ישתכנע שכדאי שגם טסלה תשמש בליידארים. שאר תעשיית הרכב חולקת עליו".
גם אמנון שעשוע, הכריז שאינטל בעצמה מפתחת ליידאר.
זה נכון, ותחרות היא תמיד דבר טוב. כל היצרנים חוץ מטסלה אומרים שאי אפשר לבנות מכונית בדרגה 3, ולפעמים גם 2+, בלי ליידאר. בסוף זה עניין של מחיר".
כמה ליידארים יהיו בכל רכב?
בדרך כלל אחד, קדמי. יהיה גם רכבים שיצוידו גם ביחידה נוספת שמביטה לאחור, ברכבים ברמות האוטונומיה הגבוהות, כדי לוודא שלא מגיע רכב מאחור כאשר הרכב ייצא אוטונומית לעקיפה. יש מצבים שמצלמה עלולה להסתנוור ולמכ"ם לא תהיה מספיק רזולוציה, והוא עלול להתבלבל".
איך יצרני רכב מתייחסים היום לישראלים שבאים להציע להם חיישן חדש?
"יש לישראלים שם טוב בתעשייה, עם הרבה קרדיט למובילאיי. בשבוע הבא ייערך בארץ כנס אקומושן השנתי, הכנס השני הכי גדול בעולם לטכנולוגיית רכב אחרי תערוכת CES בלאס וגאס, שזה אומר הכל. יש כאן כבר יותר מ-100 חברות וסטארט אפי אוטו-אק מבוססים, שזה מדהים למדינה שאין בה יצרני רכב גדולים".
מאיפה אתם מגייסים עובדים?
"יש בארץ כבר אקו סיסטם שמאפשר לנו הרבה פעמים לגייס אנשים שכבר עסקו בתחום הרכב בחברות אחרות בישראל זה לא היה המצב כשהתחלנו. היום אנחנו 430 איש, מהם 400 בארץ. יש לנו באופן טבעי גם קשר רציני ליוצאי 81 ורוב העובדים הראשונים שלנו הגיעו מהיחידה, ורבים גם בהמשך. יש גם הרבה ידע בתחומים כמו חומרה, אלקטרוניקה ואופטיקה. ביולי נעבור לבניין חדש ליד ראש העין".
אז לזה אתה מחכה עכשיו?
ולרגע שבו אוכל להתחיל להגיע לעבודה כשאני נוהג באוטו עם הליידאר שלנו. בדיוק הזמנתי והתבשרתי שזה ייקח כמעט 12 חודשים. גם מי שהוא חלק מהתעשייה לא פטור מזמני ההמתנה הארוכים כיום".