• בוטל שיתוף הפעולה המסקרן בין GM לניקולה לייצור טנדר חשמלי
  • מייסד ניקולה נתפס משקר, מזכר ההבנות המעודכן מחסל את הפרויקט
  • כעת תרכוש ניקולה טכנולוגיית תא דלק למשאית שלה, במקום לסייע בפיתוח
תקציר הפרקים הקודמים: בתחילת השנה הציגה יצרנית משאיות חשמליות זעירה מפיניקס-אריזונה שבארה"ב את הבאדג'ר (Badger - גירית), אב-טיפוס לטנדר חשמלי ראשון שאמור היה להצטרף לנחשול דגמים דומים ממספר יצרניות, החל בטסלה סייברטראק דרך ריביאן R1T, פורד F150 חשמלי (בסיוע ריביאן עצמה) ועד האמר של GM. זו האחרונה החליטה לחקות את פורד ורכשה 11% ממניות ניקולה, בשווי שני מיליארד דולר. בתמורה, ניקולה תשלם ל-GM עבור שימוש במרכזי מחקר ופיתוח ופסי הייצור ותרכוש ממנה מרכיבים שונים כדי להביא את הטנדר לייצור. זה כבר לא יקרה.
השערוריה: ימים ספורים לאחר החתימה פרסמה הידנבורג, חברה המתמחה במחקר פיננסי, כי מייסד ניקולה ויו"ר טרבור מילטון, אשם בהצהרות שווא בנוגע ליכולת טכנולוגית. בין הטענות הרבות במאמר נחשף כי מילטון הצהיר על טכנולוגיית סוללה שכלל לא קיימת, יכולת הוזלת עלות מימן ב-80% וכי חברת השילוח US אקספרס אחראית לכשליש מההזמנות של המשאית החשמלית שלו בשווי 3.5 מיליארד דולר.
במאמר הובהר כי הוידאו בו הודגמה לכאורה יכולת משאית המימן של החברה, התבצע במורד כביש כאשר המנוע כבוי. משרד המשפטים והרשות לניירות ערך בארה"ב פתחו מייד בחקירה ולמרות הכחשות גורפות מצד החברה, מילטון התפטר שבועיים לאחר מכן.
ומה בעתיד: כעת חתמה ניקולה על מזכר הבנות מעודכן ולא מחייב עם ג'נרל מוטורס, במסגרתו תרכוש מהענקית האמריקאית טכנולוגיית מנוע מימן לשימוש במשאיות שלה, בעוד פיתוח וייצור הטנדר יבוטל לחלוטין שכן הוא היה תלוי בשותפות עם יצרנית הרכב. לקוחות ששילמו מקדמה להזמנה עתידית, יקבלו את כספם בחזרה.
מה אנחנו חושבים: המעבר של תעשיית הרכב לחשמל מאפשר לסטארטאפים קטנים להפוך לשחקנים משמעותיים בתעשייה שעד עתה הייתה סגורה עבורם. וכמובן להרוויח הון עתק, אם וכאשר שיתופי הפעולה יוצאים לדרך. טסלה, ריביאן ורימאק הן דוגמאות מרשימות לכך, אך יש גם צד שני למטבע. הרצון להרוויח המון ובמהירות גורם לרבים להאדיר את יכולתם ללא בסיס מוצק. זה קורה כל הזמן. לעיתים זה מתבטא בהצלחה רבה, לעיתים זה נגמר בהתרסקות, כמו בעולם ההייטק. וכמו במקרה של ניקולה.