• ג'יפ מחזירה לחיים את השם ואגוניר, מי שהוצמד למייסד קטגוריית רכבי השטח היוקרתיים
  • חובבי השטח ישמחו לדעת: יבוסס על שלדת סולם קשוחה של טנדר ראם 1500
  • יושק תוך מספר ימים, יגיע במהלך 2021 לאולמות בארה"ב. ישווק בישראל? לא ידוע
היסטוריה קרבית: הוואגוניר הושק לראשונה ב-1962 כיורש של הוויליס סטיישן-וואגון העתיק. הביא חידושים כמו מתלה קדמי נפרד, תיבת הילוכים אוטומטית, הגה כוח, רדיו סטנדרטי ומה אתם יודעים, אפילו מיזוג אוויר. בהמשך נוספו לו, לראשונה בכלי רכב מסוגו, גם אפשרות להנעה כפולה-קבועה, כיוון חשמלי למושבים, חלונות מופעלי חשמל ועוד. כל אלה תרמו למעמדו כספינת הדגל הבלתי מעורערת של המותג. בתחילת שנות ה-90 הופסק הייצור. המחליף מוכר לנו כיום: גרנד-צ'ירוקי.
ומה היום? בעוד המתחרות פורד (עם אקספדישן ולינקולן נוויגיטור) ובעיקר ג'נרל מוטורס (עם טאהו, סאברבן, יוקון וקאדילק אסקלייד) מציבות מספר דגמי פנאי סופר-פופולריים בגודל מלא, קרייזלר ויתרה עד כה על אלטרנטיבה ישירה והסתפקה במידה אחת קטנה יותר. עד 2017, אז שמה ג'יפ קץ לשמועות והודיעה כי תחזיר את השם ואגוניר לאולמות התצוגה.
הטנדר הופך לנסיך: בדומה למתחרותיה שמחזיקות ללא יוצא מהכלל בדגמים בעלי בסיס ותיק (שלא לומר מיושן), גם ג'יפ תתבסס על שלדת הסולם שנושאת את הטנדר ראם 1500. היתרון הגדול בכך - כושר גרירה מרשים החשוב מאוד ללקוחות בצפון אמריקה. מתמונות לא רשמיות של אב הטיפוס בניסויי נהיגה, אפשר לזהות שהמתלה האחורי יהיה נפרד (סרן חי בטנדר), גם בחירה זו זהה למתחרים הישירים, המנסים למתן מעט את הנוקשות המובנית של הבסיס לטובת נוחות נסיעה משופרת והתנהגות ראויה לרכב בעל ייעוד משפחתי.
מה בגזרת המנועים? V6 בנזין בנפח 3.6 ליטר (פנטסטר) יתפקד כנראה כגרסת בסיס, V8 בנפח 5.7 ליטר (HEMI) כגרסה בכירה, שניהם עם סיוע של מערכת היברידית קלה ויתכן שגם טורבו-דיזל - V6 בנפח 3.0 ליטר - שיאפשר שיווק גם באירופה. אל תתפלאו גם תהיה גם גרסת סופר-כוח מפלצתית כמקובל בדגמי הקונצרן.
איך יראה: זו כמובן שאלת מיליון הדולר. תמונות הריגול שראינו עד עתה לא חושפות המון, שכן בינתיים הצליחו מפתחי הדגם לשמור על דיסקטיות. גם התמונות שפרסמה ג'יפ כקדימון להשקה לא מגלות הרבה. אנחנו כן יכולים לציין שהסבכה הקדמית תכלול שבעה פסים קצרים יחסית ואת כיתוב הדגם בקצה מכסה המנוע. נותר רק לקוות שג'יפ תציע אפשרות לגימורי עץ על המרכב החיצוני, בדומה לגרסת המקור (למרות המגבלות והצרות שיבואו איתם). תא הנוסעים יציע כנראה מקום לשמונה נוסעים עם סביבת נהג שתכלול לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מגע גדול ועדכני וכנראה תא נוסעים מהודר עם הרבה עץ ועור.
מה אנחנו חושבים עליו: ג'יפ היא מהבודדות שהצליחו לשמר אייקונים מוטוריים מדהימים כמו רנגלר, או להחיות אותם כמו במקרה של הגלדיאטור. זה כשהיא הולכת עד הסוף ולא מתפשרת. כי כשהיא מנסה לקסום לקהל הרחב כמו למשל עם הקומנדר שהוצג ב-2005, היא נכשלת בענק עד כדי כך שהיא נאלצת להפסיק את ייצורו אחרי חמש שנים בלבד. ואנחנו לא מתייחסים בהקשר זה לצ'ירוקי וקומפאס שלא באמת מביאים ערך מוסף כלשהו למותג.
הוואגוניר הוא משהו אחר, עם טונות של כריזמה מבית ו-CV יוצא דופן בתעשייה. לדעתנו, אם ג'יפ תבחר בכיוון דומה לזה של פורד עם הברונקו, שקם לתחייה כמוצר שאין אחד בתחום השטח שלא משתוקק להניח עליו את היד, צפויה לה הצלחה גדולה. אבל קונצרן FCA נמצא כיום בנחיתות טכנולוגית מסוימת, עסוק ביצירת מגה-קונצרן עם PSA ובאופן כללי קצת פחות נינוח. ולכן הסיכוי שנקבל אגדה מודרנית שאינה גרנד-גרנד-צירוקי אינו גבוה במיוחד. הלוואי ונטעה.