בקצרה:
  • פורד תשווק מעתה את הפוקוס בגרסה מעודכנת
  • נפח המנוע קטן, יש סיוע היברידי קל וצריכת דלק משופרת
  • המחיר מתחיל ב-132 אלף שקל
טייק 4.5: פורד פוקוס עברה מתיחת פנים קלה של אמצע החיים, שינוי נחוץ לאור השיפורים במתחרות סיאט לאון, אופל אסטרה, פולקסווגן גולף ופיז'ו 308. כבעבר היא תשווק בגרסאות חמש דלתות או סטיישן, שתיהן בגרסת 'אקטיב' עם איפור קרבי של רכב פנאי, בעוד שהחמש הדלתות תוצע גם בגרסת ST-ליין עם מאפייני עיצוב בהשראת גרסת הביצועים האמיתית, שלצערנו עדיין מסורבת עליה.
החידוש המרכזי נוגע למערכת ההנעה ולטובת חסכון בדלק – בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר בלבד, עם מערכת היברידית קלה (48V) ו-155 כ"ס, 27 כ"ס פחות ממנוע 1.5 ליטר בפוקוס היוצאת. תיבת ההילוכים מונה שבעה יחסים והיא כפולת מצמד, לעומת אוטומטית (פלנטרית) עם שמונה הילוכים. הביצועים נותרו זהים עם 8.4 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש לחמש דלתות ו-8.6 שניות לסטיישן.
מה עוד צריך לדעת: העיצוב החיצוני עודכן, בעיקר בחזית עם יחידות תאורה וסבכה שונות. סביבת הנהג נותרה ללא שינוי, למעט לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) בגרסת ST-ליין בעוד הסטיישן מקבלת דלת תא מטען נפתחת חשמלית כציוד תקני, וכאופציה בכל הגרסאות מוצע כעת מסך מגע גדול מבעבר ("13.2 לעומת "8).
רשימת אבזור הנוחות והבטיחות נותרה ללא שינוי לרבות מפתח חכם, מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חניה מלפנים ומאחור ובקרת אקלים מפוצלת, אך עדיין ללא פתחים ליושבים מאחור. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב כולל סיוע בהיגוי להתחמקות ממכשול ובקרת שיוט אדפטיבית.
מה אנחנו חושבים: באופן היסטורי, פוקוס היא מכונית שאחראית לשיאי מכירות של המותג בישראל, עם הדור השלישי ב-2012. אבל הוא גם זה שהביא אותה לשפל מכירות, כמה שנים לאחר מכן בעקבות בעיות אמינות של תיבת ההילוכים כפולת מצמד.
תיבת ההילוכים בגרסה העדכנית דומה אמנם עקרונית, אך שונה לחלוטין מבחינה מכאנית מזו שהוצעה לפני כעשור, לרבות שימוש במצמדים רטובים האמורים להציע חוסן מבני, אמינות ואופי פעולה טוב משמעותית.
הפוקוס נחשבת עדיין - כמו תמיד - למשפחתית משובחת וייחודית, ובמקרה זה שומרת על תג-מחיר נוח יחסית, בזמן שמתחרותיה התייקרו, חלקן משמעותית. זה אמור להעניק לה יתרון של ממש. עד כמה היא טובה מקודמתה נדע רק לאחר שננהג בה.