העיר מינכן שבגרמניה אירחה השבוע תערוכת רכב ראשונה באירופה, מאז בוטלה ברגע האחרון תערוכת ז'נבה 2020 עם התפרצות מגפת הקורונה. ומחליפתה של פרנקפורט הגדולה הייתה הזדמנות ראשונה עבור רבים לחזות בהתפתחות המוטורית מקרוב, אחרי כ-18 חודשים של השקות רבות באמצעים דיגיטליים מרוחקים. האירוע החגיגי במיוחד העניק גם במה ליצרניות השונות, שהשתוקקו לקבל סוף סוף חשיפה עולמית "כמו פעם".
לצד דגמים חדשים המוכנים לשיווק מיידי באירופה ודגמי תצוגה שתאריך עלייתם העתידי לכביש נמצא עדיין במרחק מספר שנים כמו סיטי טרנספורמר הישראלי, יצרניות הרכב הגדולות הציגו מספר דגמים מסקרנים שצפויים לעלות ממש בקרוב על כבישי אירופה לפחות. וכן, כולם חשמליים. הנה החשובים והרלוונטיים שבהם:

קטן ועירוני - פולקסווגן ID-לייף

קונצרן פולקסווגן עוסק בשנתיים האחרונות בהרחבת היצע המכוניות החשמליות שלו, אך עושה זאת בעיקר בקטגוריות ליבה. רכבי פנאי קומפקטיים או גרסאות מעוצבות שלהם. אבל אין ספק שפתרונות עירוניים צפויים להגיע כבר בשנה הבאה.
אחד מהם צפוי להגיע בדמות דגם קטן שיתבסס על פלטפורמה ייעודית אותה תפתח סיאט, ועליה יישען גם הקופרה אורבן-רייבל. אל תתרשמו מהמנוע החשמלי החזק (234 כ"ס) שמחובר לגלגלים הקדמיים, עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות. הדגש כאן לא יהיה על ביצועים אלא על יכולת תמרון טובה, שימושיות וכמובן טווח נדיב ותג-מחיר צנוע. כרגע אלה מצברי 57 קוט"ש שמקנים טווח נסיעה של 400 ק"מ.
העיצוב החיצוני זוויתי עם מכסה קדמי וגג (נפתח) עשויים מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים. סביבת הנהג מודרנית עם גלגל הגה בעיצוב דומה לסטיק של מטוס נוסעים, ויש אפילו אפשרות להפוך אותה לתא משחקי מחשב באמצעות מסך ענק הנשלף מהקונסולה. תג המחיר צפוי לעמוד על בין 20 ל-25 אלף יורו, נמוך ממחירה של גולף בסיסית.

למסלול המרוצים - פורשה מישן R

יצרנית רכבי הספורט חושפת רעיון למכונית מסלול נקייה מזיהום, מעין קדימון למחליפה עתידית של ה-718 קאיימן ובוקסטר הוותיקות. עם שני מנועים חשמליים - אחורי (635 כ"ס) וקדמי (435 כ"ס) – המעניקים הנעה כפולה עם 1,088 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש יארך פחות מ-2.5 שניות, המהירות המרבית תהיה 300 קמ"ש. מערכת חשמל במתח 900V מאפשרת טעינה אולטרה מהירה (340DC) עם מילוי מצברי 80 קוט"ש מ-5% ל-80% ב-15 דקות.
פורשה גם מציגה חבילה אווירודינמית מתקדמת ואקטיבית עם מסיט אוויר מלפנים וספוילר אחורי עצום. גם כאן יש שימוש נדיב בחומרים ידידותיים לסביבה כמו פלסטיק מחוזק בסיבים טבעיים, חומר שבבסיסו עשוי מסיבי פשתן שמקורם בחקלאות, ממנו עשויים המרכב, דיפוני הדלתות והמושבים.

לשטח - מרצדס EQG

לאב הטיפוס הזה חיכינו כבר זמן מה. אחרי שכיסתה חלקים ניכרים מהיצע המכוניות ה"רגילות" שלה עם גרסאות חשמליות שזכו לשתי האותיות EQ לפני שם הדגם ההיסטורי, כעת מציגה מרצדס גם את ה-G ואגון הקלאסי, עם חשמל. לשמחתנו הוא שומר על מראה קובייתי כה-מזוהה לאורך עשרות שנים. השינויים: סבכה אטומה מלפנים, חישוקי "22 ענקיים וצביעה דו-גונית למרכב. אגב, את מקומו של הגלגל החלופי התלוי על דלת תא המטען מחליף תא אחסון. אולי רמז לכך שהדגם החשמלי לא ממש מיועד לרדת בשלב זה מהאספלט.
עוד לשמחתנו ה-EQG ישתמש במכלולי ה-G קלאס לרבות שלדת סולם, סרן חי מאחור ומיתלי עצמות עצה נפרדים מלפנים. מערכת ההנעה כוללת לא פחות מארבעה מנועים חשמליים - אחד לכל גלגל. המשמעות היא כי להנעה הכפולה הכוונת מומנט וכל גלגל יוכל לטפל בנושאי הכוח באופן עצמאי (ונשלט מחשב). האחיזה בקרקע צפויה להיות מעולה. תמסורת ייעודית תאפשר שני יחסי העברה, ראשון "רגיל" ושני כהילוך כוח קצר לנסיעה בשטח טכני.

מחלקה ראשונה - אודי גרנדספיר

זהו לא פחות ולא יותר מאב-טיפוס מסקרן לדור הבא של A8, כספינת דגל נקייה מזיהום על בסיס פלטפורמה ייעודית (PPE) שפותחה בשיתוף פורשה - מתחרה כמובן למצרדס EQS שהקדימה אותה כנראה בשנתיים. שני מנועים חשמליים מספקים 720 כ"ס לכל הגלגלים בעוד הזינוק ל-100 קמ"ש אורך כארבע שניות ומצברי 120 קוט"ש מקנים טווח נסיעה של 720 ק"מ. טעינה אולטרה מהירה (270DC) מאפשרת להוסיף 300 ק"מ ב-10 דקות. הטעינה מ-5% ל-80% אורכת 25 דקות.
העיצוב החיצוני הוא של סדאן-כמו-קופה, עם דלתות אחוריות נפתחות הפוך לטובת כניסה נוחה יותר, ללא קורה B. בתא הנוסעים יש מקום לארבע, עם קונסולה המשמשת כמסך תצוגה-שליטה ענק. נקודה מעניינת: ההגה והדוושות נשלפים כאשר הנהג מעוניין לשלוט ברכב ידנית, ולוותר על נהיגה אוטונומית (ברמה 4). ברכב הסדרתי זה לא יקרה.

שאלת קיימות - ב.מ.וו i-ויז'ן

עבור ב.מ.וו מדובר בתערוכה במגרש הבית ולצד דגמים רגילים חשפה גם קונספט לרכב עירוני חשמלי עתידי, עם עיצוב ייחודי ושונה לחרטום תוך שילוב בין יחידות התאורה לסבכת הכליות המפורסמת. עיצוב הפנים מזכיר סלון ביתי עם צמד כורסאות מלפנים וספה זוגית מאחור. מערכות השליטה השונות מוקרנות על השמשה הקדמית אבל העיקר כאן הוא לא העיצוב אלא השימוש בחומרים ידידותיים לסביבה. שכן היצרנית מבטיחה כי כל הרכיבים עשויים מחומרים ממוחזרים, אותם ניתן למחזר בשנית בסיום מחזור החיים של הרכב, כולל את מערכת המצברים.

בכוחות מחודשים - סמארט קונספט 1

זהו קונספט ראשון שסמאט מציגה מאז רכשה ג'ילי הסינית מחצית מהשליטה במותג מדיימלר. הקונספט 1 הוא רכב פנאי חשמלי, שינוי גישה מבחינת המותג שהתמקד מאז הוצג באמצע שנות התשעים בדגמים קטנים לשימוש אורבני, עם מעבר לדגמים גדולים ויקרים יותר.
ג'ילי היא זו שתעניק לדגם את הפלטפורמה, ככל הנראה CMA המשמשת גם את וולוו XC40 P8, בעוד שעל העיצוב תהיה אחראית דיימלר. סביבת הנהג מעוצבת בהשראת טסלה עם מסך מגע גדול במרכז הקונסולה, ללא לוח מחוונים וכמעט ללא מתגים פיזיים. בקונספט יש מקום לארבעה נוסעים, אבל גרסת הייצור תציע מקום לחמישה.