בקצרה:
  • ה-EuroNCAP משחרר מידע על שלושה מבחני ריסוק חדשים שערך
  • הנבחנות: שתי חשמליות של מאזדה ופולקסווגן והיברידית של הונדה
  • רק ההונדה משווקת כאן, כולן זכו למחמאות וחמישה כוכבי בטיחות
(מבחן הריסוק של הונדה ג'אז - חמישה כוכבים מחמיאים)
מבחנים לחשמליות והיברידיות: עולם הרכב משתנה במהירות ודוהר לכיוון מנועי חשמל ועמדות טעינה, ומספר גדל והולך של דגמים חדשים עם תצורת הנעה כזו נבחנים גם ב-EuroNCAP שמיצב עצמו כאמת מידה לבטיחות בתעשיית הרכב. ובמבחן הפעם השתתפו הונדה ג'אז ההיברידית המשווקת אצלנו, לצד מאזדה MX-30 הכול-חשמלית שעדיין לא הגיעה ארצה. במבחן נוסף שנערך לאחרונה נבדקה גם רמת הבטיחות של פולקסווגן ID3 החדשה - הראשונה במשפחה חשמלית שתגדל במהירות.
3 צפייה בגלריה
 פולקסווגן id3 - מוכיחה שחשמליות לא פחות בטוחות
 פולקסווגן id3 - מוכיחה שחשמליות לא פחות בטוחות
פולקסווגן id3 - מוכיחה שחשמליות לא פחות בטוחות
הונדה משתווה לטויוטה: הונדה גאז' היא בכך הכל הסופר-מיני השניה שנבחנת לפי הפרוטוקול העדכני (והמחמיר) של ארגון הבטיחות האירופאי. ראשונה לעשות זאת - ובהצלחה רבה - הייתה טויוטה יאריס החדשה. מעניין לציין בהקשר זה כי גם בהונדה בחרון בפתרון כרית אוויר מרכזית נוספת בין המושבים הקדמיים למניעת או לפחות הקטנת הפגיעה בנוסעים מלפנים בעת תאונת צד.
3 צפייה בגלריה
הונדה ג'אז בריסוק צד - כרית אוויר אמצעית מסייעת
הונדה ג'אז בריסוק צד - כרית אוויר אמצעית מסייעת
הונדה ג'אז בריסוק צד - כרית אוויר אמצעית מסייעת
כנראה שהונדה וטויוטה ידעו מה עשוי לסייע להם בין היתר בציון גבוה, שכן בארגון הבטיחות הדגישו כעת שוב את חשיבותה להשגת ציון מרבי. וזה בדיוק מה שהשיגה הונדה ג'אז, עם חמישה כוכבי בטיחות, 87% בהגנה על נוסעים מבוגרים ברכב, 83% בהגנה על ילדים, 80% בהגנה על הולכי רגל במקרה של תאונה וציון של 76% למערכות הבטיחות הסטנדרטיות עימן היא משווקת.
ויש גם חשמליות: פולקסווגן ID3 שנבחנה על-ידי הארגון לאחרונה ולצערנו לא תשווק בעתיד הקרוב בישראל, זכתה אף היא לציון מרבי של חמישה כוכבים, תוך שהיא זוכה גם לציון לשבח לפיו היא קובעת רף חדש מבחינה בטיחות. החשמלית החדשה של הקונצרן הענק תוכננה מראש כחשמלית על-גבי פלטפורמה ייעודית המאפשרת לתכנן אזורי ספיגה מתקדמים במיוחד אותם קשה יותר לשלב במרכב של רגל רגיל הנדרש ליחידת מנוע גדולה ומכללי הנעה תופסי-מקום שונים.
3 צפייה בגלריה
 מאזדה MX30 - תגיע בעוד כשנה, עם חמישה כוכבי בטיחות
 מאזדה MX30 - תגיע בעוד כשנה, עם חמישה כוכבי בטיחות
מאזדה MX30 - תגיע בעוד כשנה, עם חמישה כוכבי בטיחות
גם שלל מערכות הבטיחות האקטיביות בהן היא מצוידת באופן תקני זכו להערכה והציון שקיבלה עליהם גבוה במיוחד - 88%. בהגנה על מבוגרים זכתה החשמלית הגרמנית ב-87%, הגנה על ילדים הייתה אף טובה יותר עם 89% ורק ההגנה על הולכי רגל במקרה של תאונה הייתה נמוכה יחסית - 71%.
החשמלית של מאזדה כן תגיע אלינו, וכרגע היא מתוכננת לרבעון השלישי של 2021. גם היא סיימה את המבחן עם חמישה כוכבי בטיחות מחמיאים, אם כי היא פחות משכנעת בשני תחומים בהם קיבלה את הציון הנמוך ביותר מהשלוש הנבחנות - הגנה על הולכי רגל (68%) ומערכות בטיחות סטנדרטיות (73%).
עם זאת, בארגון הבטיחות הדגישו כי בדומה ל-CX-30 עליה היא מבוססת, גם החשמלית הציגה ביצועים מרשימים בהגנה נוסעים. הציון בהגנה על נוסעים מבוגרים הוא אף הגבוה בסבב הנוכחי עם 91%, וצדו גם הגנה טובה על נוסעים ילדים - 87%.
מה אנחנו חושבים: אין שום ספק בחשיבותו של ה-EuroNCAP לשיפור הבטיחות הפסיבית והאקטיבית של יצרני הרכב. העובדה כי הוא זוכה לחשיפה עצומה מסביב לגלובוס, לצד הניסיון להקטין עד כמה שניתן את מספר התאונות ולצמצם את חומרתן, הפכו אותו לכלי לא תמיד נוח עבור היצרניות, אבל סופר-חשוב עבור הציבור.
פעם אחר פעם מצליח הארגון - בעיקר בעשור האחרון - לשנות במקצת את מבחני הריסוק שהוא מבצע כך שיעמידו קשיים גדולים יותר בפני היצרניות בדרכן להשגת חמישה כוכבי בטיחות חשובים מבחינה שיווקית, ועל-ידי כך גורם להן לשפר ללא הרף את היצע המערכות, לצד הקפדה יתרה על מבנה בטוח. כף גם במקרה של כרית האוויר המרכזית (טויוטה יאריס, הונדה ג'אז) שצפויה להפוך לסטנדרט מסייע. ואי אפשר שלא להחמיא להם על כך.