בקצרה:
  • דאצ'יה ג'וגר קיבל כוכב בודד ומביך במבחני ריסוק
  • עיקר הביקורת: הגנה גבולית על נוסעים ומערכת בטיחות מוגבלת
  • הונדה הסתפקה בארבעה כוכבים, ה-DS "שלנו" קיבלה חמישה
הכישלונות של דאצ'יה במבחני ריסוק לאורך השנים
מה עם הבטיחות, דאצ'יה? "רק לפני כמה חודשים הצהירה דאצ'יה כי היא מנסה ללא הרף לשפר את רמת בטיחות הנוסעים. אבל ברור לגמרי (לאור התוצאות) שזה לא המצב. לא רק שהיא אינה מציעה בספרינג מערכות בטיחות אקטיבית ברמה ראויה, גם מבחינת ההגנה הפסיבית על נוסעים במקרה של תאונה הציון גרוע יותר מכל מכונית שבדקנו במשך שנים רבות". הדובר הוא מייקל ואן רנטיגן, מזכ"ל ארגון הבטיחות EuroNCAP, והדברים נאמרו לפני כארבעה חודשים בעת פרסום התוצאות הגרועות של מבחן הריסוק לדאצ'יה ספרינג שצפויה להגיע גם לישראל.
במרבית המקרים, ביקורת כזו גוררת התייחסות מתנצלת ומבהירה של היצרנית, המנסה בהמשך בדרכים העומדות לרשותה לשפר את המצב, להעביר את הדגם מבחן חוזר ולהציג שיפור ניכר ומתבקש. זו גם מטרת הביקורת של הארגון החשוב, המציג בשנים האחרונות גישה אקטיבית מבעבר שנועדה להכריח את היצרנים להתמיד בשיפור הבטיחות.
אז נכון שארבעה חודשים אינם זמן מספק לצורך שיפור הבטיחות של כלי רכב כלשהו, בעיקר במותג עם DNA של חסכנות ושמירה על תג-מחיר נמוך ככל הניתן, אבל מבחן הבטיחות האחרון שעבר דאצ'יה ג'וגר, המיניוואן החדש של המותג עם מקום לשבעה נוסעים וצפי לנחיתה בארץ בעוד כחודשיים, מוכיח כי הבעיה של דאצ'יה אינה נקודתית ומתבטאת בדגם בודד, אלא מערכתית. היצרנית פשוט אינה משקיעה מספיק בשמירה על הנוסעים בדגמיה השונים.
לראיה, לפני כשנה נבחנו הסנדרו סטפווי והלוגאן החדשים, דור שלישי לסופר-מיני של מותג הרכב הרומני המבוסס על רנו קליאו המצוינת. הציון: שני כוכבים בלבד. ואן רנטיגן העביר גם אז ביקורת חריפה: "דאצ'יה מצליחה מבחינה שיווקית אך ציון של שני כוכבים מעיד על שאיפות נמוכות (מדי) בתחום הבטיחות, אפילו עבור מותג רכב עממי ובסיסי שכזה".
כל זאת אגב תחת מטריית בעלת הבית והספקית העיקרית של רכיבים למותג, רנו הצרפתית. מי שהשיגה בעבר את הציונים הגבוהים ביותר במבחני ריסוק של ארגון הבטיחות האירופאי, עם הלגונה שהייתה ראשונה בהיסטוריה עם ציון מרבי, המגאן (דור 2) שהייתה משפחתית ראשונה בקטגוריה עם חמישה כוכבים, או האספאס שזכה בעבר לניקוד הגבוה בכל הזמנים ובתואר המכונית הבטוחה בעולם. בעצם, אפס כוכבי בטיחות שקיבלה הזואי החשמלית, מכונית שלישית בלבד בהיסטוריה עם ציון כה מביך, מלמדת כי משהו לא עובד נכון בקונצרן.
כוכב, אבל בודד: הג'וגר קיבל כאמור כוכב אחד בלבד במבחן הריסוק. עם דירוג בינוני של 70% בהגנה על מבוגרים, לרבות הגנה גבולית מפגיעות חזה ליושבים מלפנים ולברך ימין של הנהג, והגנה חלשה על צוואר הנוסעים מאחור. ציון ההגנה על ילדים הוא 69%, עם הגנה לא מספקת מפני פגיעות חזה לילד במושב האחורי ימני ובכיסא בטיחות ייעודי (בוסטר). מערך בטיחות צנוע עם בלימה אוטונומית בסיסית ללא יכולת זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, וללא מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב, אחראית לציון נמוך של 39%. גם ההגנה על הולכי רגל במקרה של פגיעה אינה מרשימה בלשון המעטה - 41%.
טוב, לא מצוין: הונדה HR-V החדש זכה לציון של ארבעה כוכבים, בשונה ממרבית מתחריו בקטגוריה שקיבלו ציון מרבי. הסיבה לכך היא הגנה לא מלאה על ילדים - בעיקר סכנת פגיעה בראשו של ילד במושב בטיחות. הציון הכולל בסעיף זה: 75%. בשאר הסעיפים זכה רכב הפנאי הקטן לציונים טובים, לרבות 82% בהגנה על מבוגרים, 72% להולכי רגל ו-78% למערכות בטיחות.
הרווחנו כוכב: DS4 שתנחת כאן בחודש הבא נבחנה בשתי גרסאות, כפי שנוהג הארגון לעשות מדי פעם. בראשונה היא צוידה במערכת בטיחות בסיסית ועובדה זו הגבילה אותה לציון של ארבעה כוכבים בלבד. בגרסה שתשווק אצלנו, עם מערכת בטיחות מורחבת הכוללת גם רדאר שמסייע בבלימה אוטונומית גם במהירויות גבוהות, היא כבר זכתה בציון מרבי של חמישה כוכבים. בסעיפי המשנה זכתה ל-85% בהגנה על מבוגרים, 86% בהגנה על ילדים, 74% להולכי רגל ו-82% למערכות הבטיחות.