בקצרה:
  • רנו זואי היא שלישית בהיסטוריה לסיים עם 0 כוכבים
  • דאצ'יה ספרינג קיבל כוכב בודד, פיאט ו-MG ארבעה
  • מילים קשות מפי ארגון הבטיחות כלפי רנו ודאצ'יה
התרסקות צרפתית: רנו זואי, סופר-מיני חשמלית ותיקה, היא מכונית שלישית בלבד בהיסטוריה של ארגון הבטיחות הבכיר Euro NCAP שמסיימת עם אפס כוכבי בטיחות במבחני ריסוק. הקדימו אותה שתי נציגות כושלות של פיאט: פנדה ופונטו. בארגון הבטיחות רב ההשפעה מציינים כי הדור החדש של החשמלית הצרפתית הלך לאחור מבחינה בטיחותית. בין היתר מכיוון שכריות האוויר הצידיות במושבים הקדמיים שאמורות להגן על ראש הנהג והנוסע, הוחלפו בכרית אוויר המגנה על בית החזה בלבד.
הציונים הנפרדים שקיבלה הזואי גרועים בהתאם. בהגנה על נוסעים קיבלה רק 43% (למבוגרים) ו-52% (לילדים). ההגנה על הולכי רגל הוערכה ב-41% בלבד בעוד היעדר מערכות בטיחות אקטיביות שמסייעות למניעת תאונה זכו לציון של 14% בלבד. בלימה אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב בהן מצוידות מכוניות חדשות כסטנדרט, מוצעות כאן כאופציה בתשלום בלבד. ואלה לא היו החדשות הרעות היחידות של רנו.
דאצ'יה ספרינג, חשמלי ראשון של המותג הרומני הנמצא בבעלות רנו ומציג נתונים שיווקיים מרשימים מאד בשנים האחרונות, קרס אף הוא במבחן הריסוק אותו סיים עם כוכב אחד בלבד - מתוך חמישה אפשריים. לדברי ארגון הבטיחות, רמת ההגנה שמעניק הרכב הקטן בעייתית, ובמקרה של תאונה חזיתית יש סיכון גבוה לפציעות מסכנות חיים עם פגיעות אפשריות בחזה הנהג וראש הנוסעים מאחור. במקרה של פגיעות צד ההגנה על חזה הנוסעים נמוכה מדי (49% למבוגרים, 56% לילדים). לכך יש להוסיף מערכת בטיחות אקטיבית בודדה (בלימה אוטונומית) שאינה מזהה הולכי רגל ולכן הציון שקיבלה הוא 32%. בסעיף הגנה על הולכי רגל הציון סביר (39%).
"רנו הייתה בעבר שם נרדף לבטיחות, והלגונה למשל (2001) הייתה ראשונה בהיסטוריה עם ציון מרבי. אבל התוצאות של המבחן האחרון מוכיחות כי רמת הבטיחות הפכה לפחות חשובה עבור המותג שנמצא בשלב המעבר ההכרחי לחשמל" אמר מייקל ואן רנטיגן, מזכ"ל הארגון. הוא הוסיף כי "רק לפני כמה חודשים הצהירה דאצ'יה כי היא מנסה ללא הרף לשפר את רמת בטיחות הנוסעים. אבל ברור לגמרי (לאור התוצאות) שזה לא המצב.
"לא רק ששתי המכוניות (הזואי והספרינג) לא מציעות מערכות בטיחות אקטיבית ברמה ראויה, גם מבחינת ההגנה הפסיבית על נוסעים במקרה של תאונה הציון גרוע יותר מכל מכונית שבדקנו במשך שנים רבות. זו ציניות לשמה להציע ללקוחות מכונית נקייה מזיהום במחיר נגיש, אך להסתיר את הסיכון הגבוה לפציעות חמורות במקרה של תאונה".
חשמלי בטוח: שני כלי רכב שזכו לציון טוב בהרבה - גם אם לא מושלם - הם פיאט 500e המשווקת כאן ו-MG מארבל R שינחת כאן בקרוב. בשני המקרים הציון הוא ארבעה כוכבי בטיחות. החשמלית האיטלקית השיגה 76% בהגנה על מבוגרים, 80% על ילדים ו-67% להולכי רגל ומערכות בטיחות. המארבל דורג בסעיפי המשנה כך: 80% למבוגרים, 75% לילדים, 55% להולכי רגל ו-80% למערכות בטיחות.
שלא במפתיע, ציון מרבי של חמישה כוכבים הושג על ידי ספינות דגל נקיות מזיהום של ב.מ.וו ומרצדס. ה-iX החדש עם הגנה של 91% למבוגרים, 87% לילדים, 73% להולכי רגל ו-81% למערכות בטיחות. ה-EQS זכתה לציונים הגבוהים ביותר בהגנה על מבוגרים (96%) ועל ילדים (91%) עם ציון 76% להולכי רגל ו-80% למערכות בטיחות.
בחזרה לבנזין ועדיין חמישה כוכבים: ניסאן זכתה לתשבוחות עם הקשקאי החדש, שכמו סובארו אאוטבק השיג את הציון הגבוה ביותר השנה למערכות בטיחות (95%). גם בשאר הסעיפים הוא זכה לציונים גבוהים - 91% בהגנה על מבוגרים וילדים ו-70% להולכי רגל.
סקודה פאביה החדשה שצפויה לנחות כאן בשבועות הקרובים זכתה גם היא לציון מרבי, עם הגנה של 85% על מבוגרים, 81% לילדים, 70% להולכי רגל ו-71% למערכות בטיחות. ג'נסיס סיימה עם חמישה כוכבים ל-G70 ולגרסת הפנאי GV70, שניהם עם 89% בהגנה על מבוגרים ו-87% לילדים. הסדאן מגינה טוב יותר על הולכי רגל (76% לעומת 64%) והציון על מערכות הבטיחות דומה (88% לסדאן, 87% לפנאי).
פולקסווגן קאדי שנחת כאן לאחרונה הוא רכב מסחרי ראשון שמקבל ציון מרבי של חמישה כוכבים. עם ציון של 84% בהגנה על מבוגרים, 82% לילדים 69% להולכי רגל ו-79% למערכות בטיחות. ניסאן טאון-סטאר, למעשה רנו קנגו במיתוג שונה, זכה כמו גרסת המקור הצרפתית לציון של ארבעה כוכבים עם דירוג זהה בסעיפי המשנה: 78% למבוגרים, 87% לילדים, 67% להולכי רגל ו-72% למערכות בטיחות.
תגובת רנו: "אנו לוקחים לתשומת ליבנו את התוצאות שפורסמו על-ידי Euro NCAP. זואי אי-טק אלקטריק הוא רכב בטוח, שעומד בכל תקני הבטיחות הרגולטוריים.הסטנדרטים שמתפתחים כל הזמן והופכים מחמירים יותר בכל התחומים, במיוחד בבטיחות. זואי הושקה ב-2013 וקיבלה חמישה כוכבים על ידי Euro NCAP באותה תקופה. פרוטוקול EuroNCAP עבר מאז 2013 חמישה שינויים. עם אותו מרכב, דגם יכול לאבד עד שני כוכבים בכל שינוי פרוטוקול".