בשעת כתיבת הדברים האלו (יום שני בבוקר) לא ניתן לקבוע בוודאות שהמחבלים שניסו להניח מטענים ליד גדר המערכת בגבול עם סוריה היו אנשי חיזבאללה.
באזור דרום רמת הגולן הסורי פועלים כיום ופעלו בעבר קבוצות חמושות רבות, בעיקר מורדים במשטר הסורי ואנשי דאעש. למורדים הסורים אין עניין לפגע בכוחות צה"ל, מה גם שבאזור הזה הפעיל צה"ל בעבר בית חולים שדה שטיפל בפצועים מקרב הכפריים באזור שנפגעו בקרבות עם צבא אסד.
6 צפייה בגלריה
תיעוד סיכול הפיגוע הלילה בגבול הצפון
תיעוד סיכול הפיגוע הלילה בגבול הצפון
תיעוד סיכול הפיגוע, הלילה בגבול סוריה
(צילום: דובר צה"ל)
המתיחות בגבול הצפון:
אנשי דאעש שפעלו באזור התרחקו מקרבת בית החולים ובדרך כלל פעלו הרבה יותר דרומה באזור שבו הוואדי של נחל רוקד הסמוך לקו הסגול, עמוק יותר וסבוך יותר. אנשי דאעש אמנם לא הסתלקו כליל מהאזור, אולם בעקבות התבוסות שספג הארגון, הנוכחות שלהם בזמן האחרון באזור דלילה ביותר.
מכאן שנותרו עוד שני גורמים שיש להם מוטיבציה לבצע פיגוע נגד ישראל, ואת היכולת לעשות את זה. הגורמים האלה הם אנשי חיזבאללה או כפריים מהגולן הסורי שפעלו בשליחות חיזבאללה - ואינם משתייכים ישירות לארגון. גורם נוסף הם מיליציות שיעיות הפועלות בשליחות איראן, שגם אנשיהם נמצאים בדרום הגולן הסורי ופועלים בו.
מן העובדה שצה"ל הניח מארב באזור ושמל"ט היה באוויר, די ברור שכוחותינו העריכו שיש כוונה לבצע פיגוע על גדר המערכת באזור הזה. אנחנו יודעים שהיו אנשים בימים האחרונים שהתקרבו לגדר ובדקו את האזור מהצד הסורי, ואפשר להניח שהם אספו מודיעין, גם על כוננות כוחותינו, וגם בחרו מקום להניח בו את המטען ממזרח לגדר המערכת - אבל בשטח ישראל כדי לפגוע כנראה בכוח צה"לי שיפעל סמוך לגדר המערכת.
6 צפייה בגלריה
גדר הגבול מול אליעד
גדר הגבול מול אליעד
גבול סוריה, באזור התקרית
(צילום: אביהו שפירא)

צריך לציין בהקשר זה, שגדר המערכת באזור הזה היא עבה וגבוהה וקשה מאוד לעבור אותה, אבל מטען גדול שהוטמן בסמוך אליה, בהחלט יכול לגרום נזק לרכבים ולאנשים שנעים ממערב לגדר. הגדר איננה אטומה, אלא עשויה סורגי מתכת עבים מאוד שרסיסים יכולים לעבור דרכם. מה גם שהמחבלים הטמינו כמה מטענים לאורך הגדר.
דפוס פעולה זה אינו אופייני לדאעש, אלא דווקא לחיזבאללה. היו לפחות שני פיגועים בגבול רמת הגולן בשנים קודמות, בעיקר באזור הכפר חאדר, שבהם דרוזים מקומיים מהכפר שפעלו בשליחות חיזבאללה הניחו מטען שממנו נפגעו אנשי כוח מחטיבת הצנחנים שסיירו לאורך הגדר.
במקרה אחר באותו אזור, כאמור צפונה יותר מהמקום שבו חוסלה החוליה הלילה, הצליח צה"ל לאתר את החודרים, שגם הם היו אנשי הכפר חאדר שניסו להניח מטען - אבל כלי טיס של צה"ל פגע בהם והרג אותם לפני שהספיקו לבצע את זממם.

מהסרטון שפרסם צה"ל אפשר ללמוד כמה פרטים. האחד, שארבעת המחבלים לא הביאו את המטענים, אלא שמישהו הסליק עבורם בין הסלעים לפחות מטען אחד - והם התקרבו לאזור, ניגשו למקום שבו הוסלק המטען עבורם, לקחו אותו וניגשו לגדר.
אפשר להניח ש"רועי הצאן" שראו התצפיות בימים הקודמים, היו אלה שהסליקו לפחות חלק מהמטענים בין הסלעים סמוך לזירת הפיגוע המתוכננת עבור ארבעת המחבלים שניסו לפעול הלילה.
ייתכן אפילו ש"רועי הצאן" האלה היו אותם אנשים שפעם הופיעו כרועי צאן ואספו מודיעין וכך התקרבו לגדר, ואז בליל אמש באו לסיים את מה שהתחילו, כלומר להניח זירת מטענים.
אפשר גם להעריך שמדובר היה ב"פיגוע משיכה". כלומר, המחבלים הטמינו את המטענים, התכוונו להתרחק מהזירה כשהם משאירים אחריהם סימנים שנועדו למשוך למקום כוחות של צה"ל שיבואו לבדוק מה קרה או מה נמצא בשטח - ואז זירת המטענים תופעל נגדם.
6 צפייה בגלריה
הגבול
הגבול
טנק של צה"ל סמוך לגבול באזור התקרית, הבוקר
(צילום: אביהו שפירא)
כך עשו המחבלים שפעלו מהכפר הדרוזי חאדר לפני כמה שנים, בשליחות חיזבאללה, והניחו מטען חבלה בצפון רמת הגולן על גדר המערכת, ליד נחל סער. ג'יפ סיור של צה"ל עלה על המטען וארבעה חיילים נפצעו, אחד מהם באורח קשה.
בכל מקרה, בליל אמש ברור היה לגמרי שצה"ל הטיב להפיק התרעה מודיעינית מההכנות שראו התצפיתניות בשטח בסוף השבוע שעבר. נראה שהמחבלים לא היו מקצוענים. מהאופן שבו נעו בשטח נראה היה שאינם מודעים ליכולות של צה"ל, ובעיקר לעובדה שהאזור נצפה היטב באמצעים שונים משטחנו.
הם נעו בשטח, זקופים, ורק בקטע האחרון הם זחלו אל הגדר או נעו אליה בתוך ערוץ רדוד וניסו להסתתר. דפוס הפעולה שלהם לא העיד על תכנון מדוקדק של נתיב ההתקרבות וגם לא על מודעות לאפשרות שהם עלולים להיתקל בכוח של צה"ל על הקרקע או באוויר.
מהסרטון עולה בבירור שכוח מגלן שהיה על הקרקע פתח ראשון באש, ואז המחבלים תפסו מחסה ושניות ספורות אחר כך פגע בהם כנראה טיל שנורה מכלי טיס של חיל האוויר. גורלם היה דומה לגורל החוליה שצה"ל סיכל את חדירתה לפני שנים באזור הכפר חאדר, ואשר פעלה בשליחות חיזבאללה.
6 צפייה בגלריה
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
מכל האמור לעיל, אפשר להעריך שמדובר בפעולה של חיזבאללה שאולי אפילו בוצעה ביוזמת אנשי "תיק הגולן" של הארגון, במגמה לנקום על מותו של פעיל חיזבאללה עלי כאמל מוחסן בהפצצה שיוחסה לישראל לפני כשבוע וחצי באזור שדה התעופה של דמשק.
העיקרון של עין תחת עין, הרווח במזרח התיכון, ישים גם למיקום הגיאוגרפי ונועד כנראה גם להפתיע את כוחות צה"ל - בהנחה שצה"ל מתכונן דווקא לפיגוע מתוך שטח לבנון, לתוך שטח ישראל הסמוך לגבול הלבנוני.
הפיגוע כשל וצה"ל הרג את ארבעת המחבלים. מוקדם עדיין לקבוע אם בכך תמה שרשרת הניסיונות של חיזבאללה לבצע פיגוע נקמה, שכן גם הפיגוע הזה לא צלח וחיזבאללה לכאורה לא מימש את איומו אלא ספג מפלה נוספת.
6 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
עוד מכת-יוקרה לחיזבאללה. נסראללה
(צילום: EPA)
אולם אם נכונה ההנחה שהמחבלים שנהרגו בפיגוע לא היו ממש אנשי חיזבאללה אלא מקומיים שפעלו בשליחות הארגון, אזי יכול מאוד להיות שלחיזבאללה זה ישמש תירוץ לרדת מהעץ.
בינתיים צה"ל, בצדק הפעם, ממשיך בצעדי הכוננות ומניח לחיזבאללה לספוג עוד מכת-יוקרה ולחזק את ההרתעה כלפי הארגון ותומכיו, וגם לחזק את תחושת ההרתעה של האיראנים ושל הגורמים החמושים הפועלים בשירותם, ששקופים לצה"ל.
נראה שבמקום לנסות לקטוע במכה אחת גדולה את ניסיונות חיזבאללה לנקום, צה"ל החליט לתסכל את חיזבאללה ואת נסראללה - בהנחה שתסכול יוצר הרתעה יותר עמוקה ויציבה, מאשר מכה אחת חד פעמית.
בימים הקרובים אני מניח שיתבהר כי חיזבאללה, שנתון במצוקה קשה בלבנון, החליט "לסגור" את האירוע כדי שלא לספוג מכות נוספות - ואולי כדי להעריך את המצב ואת יכולותיו מחדש.