דיווחים על התקדמות במגעים. גורם מדיני: "הפערים גדולים"

שלל דיווחים התפרסמו אמש והלילה, על התקדמות רצינית במגעים ואף הגעה ל"הסכמה עקרונית" בין ישראל לחמאס על הפסקת אש בת חודש בתמורה לעסקת חטופים. חרף זאת, בישראל פסימיים. גורם מדיני טען כי הפערים נותרו גדולים מאוד - ואין עסקה באופק. "זה ייקח עוד הרבה זמן", קבע, "הדיווחים על הסכמה עקרונית אינם נכונים. זה מאוד מסובך, יש כל הזמן הקשחה של עמדות מצד חמאס".
במגוון הדיווחים נטען כי חלה התקדמות כלשהי במגעים, וכי חמאס ריכך את דרישתו לסיום הלחימה כחלק מהדרישות למו"מ עם ישראל. בין השאר, דווח כי ארגון הטרור "פתוח" לנהל דיון על שחרור נשים וילדים, וכי יש מתווה שמתגבש לעסקה בת שלושה שלבים - שבה ישוחררו תחילה הילדים והנשים, אחריהם "קשישים, חולים, פצועים וחיילות" - ובסיום גופות וחיילים.
עם זאת, גורמים בישראל מסבירים את הפסימיות הרבה מצידם בכל הנוגע למגעים. "סינוואר באופוריה - הוא מרגיש בעננים, חיילים ישראלים נהרגים. הוא אדם קיצוני מאוד מבחינה דתית והמצב הקיים הוא הקרבה מבחינתו. אין לו בעיה להמשיך עם המצב הקיים, ולכן אסור להשלות את המשפחות. אנחנו לא שם".
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
"סינוואר באופוריה". בישראל פסימיים שעסקה תתאפשר בקרוב
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
לבלוג המתעדכן של ynet - לחצו כאן

110 ימים בשבי: למשפחות החטופים נגמרת הסבלנות

בצל הדיווחים הרבים והסותרים, והפסימיות בישראל, משפחות החטופים מאבדות סבלנות. סימונה שטיינברכר, אמה של דורון, אמרה בריאיון ל-ynet Live הבוקר כי היא חווה "110 ימים של סיוט מתמשך. התעללות". לדבריה, "אנחנו לא יודעים שום מידע עליה, אבל מהשבויים שחזרו, שבויות, נערות שחזרו, יודעים שיש התעללות פיזית, מינית. כבר לא מדברת על מחסור במים ואוכל. לא בטוח גם שהעבירו לה את התרופות. אני זועקת בבקשה - שימו לזה סוף".
אוריה יחבס, בת דודתו של ירדן ביבס, הוסיפה כי בכל פעם שמדברים על המגעים היא "מרגישה צמרמורת בכל הגוף. תחושה של כאב, חוסר אונים". היא זעקה את זעקת המשפחות: "מתי הסיוט הזה ייגמר כבר? רצון פשוט - פשוט לשים לזה סוף כבר. שייגמר כבר. מברכים על זה שיש מגעים, התקדמות במגעים. מייחלים שזה באמת יקרה. רוצים אותם בבית".
מוחים מתנועת "צו 9" חסמו משעות הבוקר את משאיות הסיוע במחסום כרם שלום ומנעו מהן לעבור לרצועת עזה. "אף סיוע לא עובר - עד שאחרון החטופים חוזר, לא מעבירים ציוד לאויב", מסרה התנועה. לבסוף, ואחרי כ-7 שעות של חסימה, המפגינים התפנו ותשע משאיות נכנסו לרצועה. בין מאות המפגינים שהגיעו למקום תחילה נמצאים גם בני משפחה של חללי צה"ל שנפלו בקרבות ברצועה, נציגי משפחות חטופים, אנשי מילואים ששוחררו משירות ואזרחים שפונו מבתיהם בצפון ובדרום.
בינתיים, גם ברצועה נרשמה הפגנה חריגה למדי נגד חמאס - ובעד שחרור החטופים. דובר צה"ל פרסם תיעוד מדיר אל-בלח שבו נראים עזתים אוחזים בשלטים: "כן לשחרור החטופים", תוך מחשבה שזה מה שעשוי לקדם את חזרתם לבתיהם - מהם פונו במהלך המלחמה.

כותרות נוספות מהיום

יומיים אחרי האסון הכבד שבו נפלו 21 חללים במרכז רצועת עזה, גם היום נמשכות הלוויות הלוחמים מאסון קריסת המבנים ליד כיסופים.
ירדן מן, מורה לחינוך מיוחד, נעצרה בחשד לתקיפת השרה להגנת הסביבה עידית סילמן במרכז מסחרי ברחובות. מעצרה הוארך ביממה, למרות בקשת המשטרה לחמישה ימי מעצר. נציג המשטרה טען: "תחילה היא החלה לצלם את השרה ולהקניט אותה. השרה ביררה למה היא מדברת אליה כך ואז על פי החשד תקפה אותה, בכך שהעיפה לה את מכשיר הטלפון מהיד ולאחר מכן סטרה בפניה".
מבקר המדינה סירב להפסיק לחקור את אירועי 7 באוקטובר - ולפי הערכות, עתירה תוגש לבג"ץ. "אין זה חריג שמתחיל הליך ביקורת בזמן מלחמה", מסר ברקע הטענות שמטרת בדיקתו לייתר ועדת חקירה ממלכתית עתידית.
יום הולדת 75 עצוב במיוחד בכנסת, בצל המלחמה. לפיד תהה: "מה יש לחגוג? המדינה מעולם לא הייתה עצובה יותר". נאומו עורר סערה - ואף גרר עימות בין חברות הליכוד טלי גוטליב וגלית דיסטל אטבריאן במליאת הכנסת, לעיני המצלמות.
ההשוואה המקוממת של בכיר הצלב האדום: "גם ישראל וגם חמאס לא מאפשרות ביקור עצורים".
והפריימריז הרפובליקניים ממשיכים. אחרי פרישת דסנטיס, טראמפ ניצח גם בניו המפשייר - והיילי לא פורשת.

פרשנויות ודעות היום

חייבים להמשיך להילחם | אבי יששכרוף
עצירה של הלחימה עכשיו תסלול את הדרך לטבח הבא ולעימות עתידי עם חיזבאללה, בלי לקרב את שחרור החטופים. רק צריך דחוף תוכנית ליום שאחרי. לטור המלא
הברירה הגרועה פחות | נדב איל
האתגר של ישראל הוא לייצר תוצאה אחרת מהאפשרויות הבינאריות של מלחמה עד הסוף או עסקה עכשיו. ממילא, מאז 7 באוקטובר אף אפשרות איננה טובה. לטור המלא
לעצור את הדימום בעזה | שלי יחימוביץ'
ככה נראה דשדוש לעבר מטרה דמיונית, יהירה וחסרת כיסוי. הממשלה מסרבת להציב לעצמה ולו בדל של יעל או נקודת סיום מדיניים, או בכלל יעד בר-השגה. לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

האלוף במיל' נעם תיבון. ב-7 באוקטובר זינק תיבון ליישובי עוטף עזה, חבר לכוחות צה"ל בשטח, הצליח לחלץ את בנו ונכדותיו שהיו נצורים - וסייע גם בחילוץ פצועים. כל זה לא הפריע לשר המורשת עמיחי אליהו מעוצמה יהודית להשתמש בפסוק "שם רשעים ירקב" מספר משלי, כששמו של תיבון הוזכר במהלך סיור שקיים בחברון. הביטוי, השמור לגרועים שבאויבי ישראל, דומה במהותו ל"יימח שמו": הכוונה היא ששמו של האדם המקולל יימחק מהארץ ולא ייראה עוד. זו קללה נפוצה מאוד בשפה היהודית, אך גם חריפה מאוד - שעיקרה הוא שאחרי מותו של המקולל, שמו יימחה ויישכח.