יום בסימן יחסי ישראל ארה"ב

בשעות הבוקר דווח כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התראיין לעיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל, וביקר את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "במקום לתת לנו גיבוי מלא, הוא עסוק בלתת סיוע הומניטרי ודלק לעזה - שהולך לחמאס. אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהגות של ארה"ב הייתה שונה לחלוטין", אמר בן גביר לעיתון האמריקני. בן גביר ציין כי הוא חושב שממשל ביידן "פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל", וכי הוא מאמין שטראמפ יאפשר "יד חופשית יותר" לדיכוי חמאס.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ', EPA)
בשעות הערב, המועמד הרפובליקני המוביל במרוץ בפריימריז, דונלד טראמפ, תקף במרומז את ראש הממשלה בנימין נתניהו. טראמפ אמר כי ישראל נטלה חלק בתכנון חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני לפני ארבע שנים, אבל החליטה שלא להשתתף במבצע יומיים לפני כן.

נתניהו: "הבסיס - היחס בעסקה הקודמת". שרים הרימו קול: "עסקה - רק של כולם"

שרי הממשלה קיבלו היום סקירה על המגעים לעסקת חטופים, וחלקם הביעו התנגדות למתווה המתגבש. ראש הממשלה נתניהו חזר והדגיש שלא תהיה הפסקה של המלחמה ללא השגת כל יעדיה, והבהיר שצה"ל לא ייסוג מהרצועה ולא ישוחררו אלפי מחבלים: "בעסקת השחרור הראשונה קבעה הממשלה מפתח ליחס בין מספר המחבלים ששוחררו למספר החטופים שיוחזרו, מפתח זה צריך להיות נקודת הייחוס שלנו להמשך", אמר נתניהו כשהוא מתייחס למפתח של שלושה מחבלים תמורת חטוף. "אנחנו עושים מאמץ אדיר ופועלים בדרכים רבות כדי לשחרר את חטופינו, אך לא בכל מחיר".
נתניהו גם ביקר את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שדיבר על נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בריאיון לעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל". "אני לא צריך עזרה כדי לדעת איך לנווט את יחסינו מול ארה"ב והקהילה הבינלאומית, תוך עמידה איתנה על האינטרסים הלאומיים שלנו", אמר נתניהו, מבלי לנקוב בשמו של בן גביר, "ברוך השם, אני עושה זאת כמה שנים".

לבלוג המתעדכן של ynet - לחצו כאן


כותרות נוספות מהיום

שר הביטחון גלנט שיגר מסר מאיים לחיזבאללה, בצל רצף האזעקות בשעות האחרונות בצפון: "עדיין לא הפעלנו את כל יכולותינו המיוחדות, חרטומי המטוסים מופנים צפונה", איים.
הקבינט המצומצם לניהול המלחמה התכנס הערב בבסיס הקריה בתל אביב.
הממשלה אישרה היום תשלום לחטופים, שישולם רטרואקטיבית החל מה-7 באוקטובר.
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב התייחס לביקורו של מזכיר המדינה האמריקני בלינקן במזרח התיכון, ואמר כי "הסיוע ההומניטרי לעזה יהיה בעדיפות עליונה בביקור".
אוגדה 98, שפועלת מזה כחודשיים בחאן יונס, מעריכה כי נותר כשבוע להכרעת הגדוד המערבי והאחרון של חטיבת חאן יונס של חמאס.
דוברות משרד הביטחון ודובר צה"ל הודיעו על סיום השלב הראשון בחלוקת אמצעי הלחימה לכיתות הכוננות בכ-70 יישובים בעוטף עזה.
חטיבת הצנחנים העמיקה את הפעילות במערב חאן יונס, ופשטה על כספות ועל משרד חלפנות של החמאס.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט, וביקש כי הקבינט המדיני-ביטחוני יפתח בבדיקה על "העלמת המידע בנוגע למעורבות אונר"א בטבח במתקפת חמאס".

פרשנויות ודעות היום

לא רק תגובת נקם | רון בן ישי
"מה שנתפס תחילה כפעולת תגמול להרג חיילי ארה"ב, מתברר כמבצע שיטתי ונרחב נגד המערך הקדמי של משמרות המהפכה מול ישראל והמערב. התקיפות בסוריה בוצעו בסיוע בריטי, בגבול עם עיראק הותקף מרכז לוגיסטי של המיליציות בציר הברחות הנשק מאיראן - ובתימן הותקפו מפעלי כטב"מים. שיטת הפעולה מזכירה את צה"ל מול חיזבאללה: לא רק לסכל ולהרתיע, אלא גם להשמיד יכולות". לטור המלא
המבחן שלנו כעם | שי פירון
"על הקשר שבין שואת אירופה לאסון עוטף עזה עוד ייכתבו מחקרים רבים. על דבר אחד אפשר להסכים: בפולין ואוקראינה, ברומניה, בצרפת, היו היהודים בודדים, ללא צבא, ללא כוח מגן, ללא אמצעי שמירה. ביום שמחת תורה, כשלו מערכות ההגנה של מדינה ריבונית, עצמאית וחזקה. האם לשחיקה בלימוד השואה, בהבנת לקחיה, בהבהרת מקומה ומשמעותה בקרב שכננו הקרובים והרחוקים, יש תרומה מסוימת לתרדמת שאחזה בכולנו? האם ההפתעה מתגובת ראשי הרווארד, התדהמה מארגוני הנשים השותקים אל מול מעשי אונס מחרידים, הפליאה שלנו לנוכח תביעה מחוצפת בבית הדין הבינלאומי בהאג, איננה נובעת גם מכך ששכחנו, או שלא הפנמנו את לקחי השואה?". לטור המלא
אימפריות נופלות לאט | גלעד שרון
"לא רק הליכוד במשבר, זה הימין כולו. הזרם הציוני דתי המפואר, שמצמיח כל כך הרבה לוחמים נועזים ואנשי אמונה ומעש, מוּבל על ידי שני מוקיונים, שהחוויות הביטחוניות היחידות שלהם היו בתאי המעצר. נתניהו הוא אדם חלש שמתחזה לחזק. אויבינו קלטו את הבלוף. שנים אני יוצא נגד הפיכת הליכוד למפלגת חנפנים קיצונית ומטורפת. רבים מנבחרי הליכוד חושבים כמוני, אך מפחדים לדבר בגלוי. הם יודעים כמוני שחייב לבוא שינוי בליכוד. יותר מדי זמן בתפקיד זה דבר לא בריא, משחית, גורם לזחיחות, יוהרה וניתוק". לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

נסים קיוויתי. איש קול ישראל הלך הלילה לעולמו. קיוויתי, בן 97 במותו, סיקר במשך עשרות שנים חמש אולימפיאדות ושני מונדיאלים, והיה שם כשאלי אוחנה היתל בהגנת אוסטרליה וכשאסתר רוט-שחמורוב העפילה לגמר 100 מ' משוכות במונטריאול 1976.
3 צפייה בגלריה
נסים קיוויתי
נסים קיוויתי
נסים קיוויתי
(צילום: הרצל יוסף)