שנת 2021 הביאה איתה לא מעט משחקים מצוינים. אחד מהם הוא ריטרנל (Returnal), משחק אקשן-יריות אקסלוסיבי לפלייסטיישן 5 ששם אותנו בנעליה של סלין, אסטרונאוטית שנאלצת לנחות נחיתת אונס על כוכב חייזרי לא מוכר בשם אסטרופוס, כוכב שרק במקרה כלוא בתוך לולאת זמן שלא נגמרת. סלין מבינה עד מהרה שהיא כלואה גם היא בלופ הזמן, וכל שנותר לה לעשות הוא להמשיך ולחקור את הכוכב המסתורי במטרה להבין מה בדיוק קורה כאן. ואם כל זה לא מספיק - בכל פעם שסלין מתה (ספוילר: זה קורה לא מעט), המבנה של הכוכב משתנה ואתגרים חדשים בו מתגלים.
4 צפייה בגלריה
Returnal
Returnal
Returnal
(צילום: Housemarque, Sony Interactive)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

נחיתה רכה

ריטרנל הוא למעשה משחק רוגלייק (Roguelike), שבו בכל פעם שנמות עולם המשחק ישתנה אך הדמות שלנו תמשיך להתחזק בהדרגה - וזה מה שיאפשר לנו בסופו של דבר לעבור את כל אתגרי המשחק בהצלחה. ז'אנר המשחקים הזה הפך לפופולרי במיוחד בשנים האחרונות (משחקים כמו Hades, Dead Cells, Darkest Dungeon ו-Slay The Spire הם דוגמה נהדרת לכך), כשריטרנל נחשב לאחד הביצועים המרשימים שקיבלנו לז'אנר במהלך השנים האחרונות.
4 צפייה בגלריה
ברוכים הבאים לאטסרופוס
ברוכים הבאים לאטסרופוס
ברוכים הבאים לאטסרופוס
(צילום: Housemarque, Sony Interactive)
אחת התכונות שהכי מאפיינות משחקי רוגלייק היא העובדה שמדובר במשחקים מאתגרים למדי היות וקצב ההתקדמות שלנו בו איטי בהשוואה למשחקים לינאריים שמתחילים בנקודה א' ונגמרים בנקודה ב'. ריטרנל כמובן לא יצא מגבולות ההגדרה האלה, כשהוא הציג כבר מהרגע הראשון חוויית רוגלייק מאתגרת למדי, שניזונה המון מהצורך שלנו לקבל את העובדה שהמוות הוא חלק בלתי נפרד מהמשחק, זאת לצד הדרישה שלו מאיתנו כשחקנים להגיב מהר למתרחש על המסך - ובריטרנל כמות הדברים שמתרחשים על המסך בו זמנית הינה על גבול הלא-אנושית, במובן הטוב של המילה. את זה כל היינו צריכים לעשות עם הדואלסנס (DualSense) - בקר המשחק המרשים של הפלייסטיישן 5, דבר שעשוי גם הוא לבדו להעלות את רמת הקושי והאתגר היות ומדובר במשחק יריות - סוג משחק שרבים, ואני ביניהם, נעדיף לשחק על המחשב האישי ובזמן השימוש בעכבר ומקלדת.
4 צפייה בגלריה
האתגר: כמויות של דברים על המסך
האתגר: כמויות של דברים על המסך
האתגר: כמויות של דברים על המסך
(צילום: Housemarque, Sony Interactive)
אז איך זה מרגיש לשחק בריטרנל מחדש אבל הפעם עם עכבר ומקלדת? בקצרה: מדהים, ואם בכל זאת נפרט? בעוד ואין צל של ספק שמדובר במשחק שהופך להרבה יותר קל ברגע שעוברים לעכבר ומקלדת (אני בטוח שיש כאלה שידלגו על המשחק בגרסה הזו רק בגלל זה), המעבר של ריטרנל לשיטת השליטה הזו עשתה לו רק טוב - בייחוד כשמדובר במשחק שמתגמל מאוד בין היתר על דיוק ברמת אזור הפגיעה שלכם באויב. מעבר לכך גם חלוקת הפעולות על גבי המקלדת מרגישה נהדר, ואם כבר שיחקתם בעבר במשחק יריות כזה או אחר על המחשב האישי, סביר להניח שתרגישו בבית מאוד מהר גם עם ריטרנל.
4 צפייה בגלריה
דיוק הוא שם המשחק
דיוק הוא שם המשחק
דיוק הוא שם המשחק
(צילום: Housemarque, Sony Interactive)
באותה נשימה, יש גם חסרונות במעבר לעכבר ומקלדת, הגדול שבהם הוא העובדה שברגע שנעשה את זה נאבד באופן מלא את שלל הפיצ'רים והיכולות המעניינות שקיבלו עם הדואלסנס, שסיפק לנו שלל פיצ'רים שמעשירים מאוד את חוויית המשחק (אני מדבר אליכם טריגרים אדפטיביים). בסוני כמובן מודעים לעובדה הזו, ובדומה לכל משחק אחר של החברה שזכה לגרסת מחשב אישי במהלך השנים האחרונות, גם כאן ניתן לחבר למחשב בקר דואלסנס על מנת לשחק במשחק בצורה שמרגישה זהה לחלוטין לחווית המשחק על גבי פלייסטיישן 5 בכל הקשור לשליטה ומשחק באמצעות בקר.

ביצועי קצה

בעוד והמשחק בגרסתו המקורית לפלייסטיישן 5 נראה ומרגיש נהדר בכל הקשור לגרפיקה וחוויית משחק חלקה, המעבר של ריטרנל למחשב האישי מאפשר לו להפגין יכולות גרפיות גבוהות אפילו יותר - זאת כמובן כל עוד המחשב שלכם יכול לתמוך בהן.
גם כאן לשמחתנו ריטרנל עושה עבודה נהדרת, ואפילו שכמות ההגדרות הגרפיות שניתן לשחק איתן לא מתקרבות למשחקים שסוני כבר העבירה למחשב בעבר כמו המשחק של ספיידרמן למשל, כן יש כאן לא מעט דברים חביבים לשחק איתם שבהחלט יכולים לשפר את הנראות וההרגשה הכללית של המשחק. באותה נשימה ראוי לציין שריטרנל הוא מאותם משחקים שלעיתים שווה להוריד בהם את רמת הגרפיקה על מנת לסחוט את הביצועים הטובים ביותר - חוויית המשחק כאן תקום ותיפול על כמות הפריימים בשנייה שתקבלו.

השורה התחתונה

ריטרנל היה ונשאר אחד ממשחקי האקשן-יריות הטובים של השנים האחרונות, ובתור שחקן שמאוד התחבר למשחק כבר בשנת 2021, גרסת המחשב שלו היא בהחלט סיבה מספיק טובה עבורי לחוות אותו שוב. ולאלה מכם שטרם ניסו את המשחק ומתלבטים - בין אם תצללו אל אסטרופוס מהפלייסטיישן 5 או מהמחשב האישי, ההנאה והסיפוק שלכם מובטחים.
גרסת המחשב של ריטרנל זמינה לרכישה דרך חנויות המשחקים Steam ו-Epic Games Store תמורת 240 שקלים.
עותק לסקירה סופק על-ידי ישפאר וסוני אירופה