השטפונות שהיכו בשבוע האחרון במרכז סין ובעיר ג'נגג'ואו חדרו גם למפעל הענק שבו מייצרת חברת פוקסקון את מכשירי האייפון של אפל - כך מדווח וול סטריט ג'ורנל. מהדיווח עולה כי הנזק שנגרם למפעל הוא ככל הנראה קטן, אולם העבודה הופסקה באופן חלקי ולא ברור כיצד ישפיע אסון הטבע על המשך הייצור של סדרת אייפון 13 שאפל צפויה להשיק בסתיו הקרוב.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

2 צפייה בגלריה
השטפונות בגואנגג'ואו
השטפונות בגואנגג'ואו
השטפונות בגואנגג'ואו. 100 אלף פונו מבתיהם
(צילום: רויטרס)
אפל אינה מייצרת את האייפון בעצמה והיא מסתמכת על כמה חברות שעושות זאת עבורה, לרוב בסין. פוקסקון הטייוואנית היא הספקית המרכזית, ואת רוב המכשירים היא מייצרת במתחם ענק בעיר ג'נגג'ואו שבו מועסקים מאות אלפי עובדים, חלקם מתגוררים במתחם. העיר ג'נגג'ואו כל כך מזוהה עם המכשירים של אפל, שהיא מכונה "אייפון סיטי". המפעלים האלה, אגב, עלו לכותרות בעבר בעקבות טענות על ניצול העובדים ושורה של התאבדויות.
השטפונות במחוז חנאן בסין, שבו נמצאת ג'נגג'ואו, החלו בשבת וגבו עד כה את חייהם של 25 בני אדם. כ-100 אלף איש פונו מבתיהם. מהדיווח בוול סטריט ג'ורנל עולה כי ביום שלישי הגשמים העזים גרמו להפסקות חשמל במפעל של פוקסקון וביום רביעי חדרו מים לאחד המתקנים. אחד העובדים אמר כי בשיא, המים הגיעו עד לירכיו. כבר ביום שלישי, עובדים פינו ציוד ומלאים למקום מבטחים כדי למנוע מהם להירטב. עם זאת, לא ידוע על נזק נרחב שנגרם למתקן ולא ברור אם המים הגיעו לקווי הייצור עצמם. כך או כך, השטפונות פגעו באופן ודאי בפעילות הסדירה במתחם: ביום רביעי איפשרה פוקסקון לחלק מהעובדים לקחת יום מנוחה או לעבוד מהבית, בזמן שחלק מקווי הייצור המשיכו לפעול כרגיל. החברה אמרה לעובדים כי החזרה לעבודה תלויה בהתפתחות המצב בשטח, ונכון ליום רביעי בצהריים העובדים לא קיבלו הנחיות חדשות. בפוקסקון טוענים באופן רשמי כי הגיבו בזמן לשטפונות וכי לא הייתה השפעה ישירה על המתקנים שלה.
2 צפייה בגלריה
עובדים במפעל פוקסקון בסין. ארכיון
עובדים במפעל פוקסקון בסין. ארכיון
עובדים במפעל פוקסקון בסין. ארכיון
(צילום: AP)
מנכ"ל אפל, טים קוק, פרסם בעקבות השטפונות פוסט ברשת החברתית הסינית ווייבו: "מחשבותינו נמצאות עם כל מי שהושפע מהשטפונות במחוז חנאן, ועם אנשי ההצלה שמסייעים לאנשים". החברה גם הודיעה שתתרום למאמצי השיקום, אבל לא נקבה בסכום. פוקסקון עצמה תתרום כ-15.5 מיליון דולר. הפגיעה במפעל של פוקסקון מתרחשת בתקופה רגישה עבור אפל, שבחודש יולי מתחילה את הייצור ההמוני של מכשירי האייפון החדשים שלה לקראת השקתם בסתיו. עם זאת, נכון לעכשיו לא ברור אם האסון בסין צפוי לגרום לעיכוב. נזכיר כי בשנה שעברה השיקה אפל את סדרת אייפון 12 באיחור של כמה שבועות, לאחר שמגפת הקורונה גרמה לשיתוק של קווי הייצור בסין בתחילת 2020. בישראל נחתו המכשירים רק בחודש דצמבר, מאוחר משמעותית מהרגיל.
בתעשיית המובייל מעריכים כי אפל מתכננת להשיק בספטמבר את סדרת אייפון 13, שתכלול ארבעה מכשירים חדשים: אייפון 13 פרו מקס, עם מסך בגודל 6.7 אינץ'; אייפון 13 פרו, עם מסך בגודל 6.1 אינץ'; אייפון 13, עם מסך בגודל 6.1 אינץ'; ואייפון 13 מיני, עם מסך בגודל 5.4 אינץ'. לפי דיווח בבלומברג, אפל ביקשה מהספקיות שלה לייצר לא פחות מ-90 מיליון יחידות במהלך 2021, זינוק של 20% בהשוואה לסדרת אייפון 12 שהייתה אחת המצליחות בתולדות האייפון.