כמה הבדל כבר יכול להיות בין שתי מצלמות אקשן? זוהי השאלה הראשונה שעלתה לי לראש כשהתחלתי להתעסק עם ה-Hero11 של חברת GoPro לצד ה-Osmo Action 3 של חברת DJI. אז מהם ההבדלים בין השתיים, מי מספקת את חוויית השימוש הטובה ביותר ואיזה דגם הכי שווה את ההשקעה שלכם? בשביל זה אנחנו כאן.
10 צפייה בגלריה
קרב מצלמות האקשן מתחיל
קרב מצלמות האקשן מתחיל
קרב מצלמות האקשן מתחיל
(צילום: רועי האן)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מי בכלל צריך מצלמות אקשן?

עוד לפני שנתחיל לנתח את הקרביים של כל אחת מהמצלמות האלה, ראוי להסביר למי שאולי פחות בקיא מהן בכלל מצלמות אקשן. הכל התחיל בתחילת שנות ה-2000 יחד עם לא אחרת מחברת GoPro האמריקאית (שנקראה באותם הימים "Woodman Labs"), שנוסדה בשנת 2002 והשיקה בשנת 2004 את מצלמת האקשן הראשונה שלה שעלתה כ-20 דולר בלבד והייתה רחוקה מאוד במראה שלה ממצלמות האקשן שאנחנו מכירים כיום.
10 צפייה בגלריה
מצלמת האקשן הראשונה של גו-פרו לצד GoPro Hero6
מצלמת האקשן הראשונה של גו-פרו לצד GoPro Hero6
מצלמת האקשן הראשונה של גו-פרו לצד GoPro Hero6
(צילום: Brent Rose)
התכונה המרכזית של מצלמות האקשן המודרניות היא המבנה של אותן מצלמות, שלרוב יזכו לגוף קטן אך חזק למדי שנועד לעמוד בפני תנאי צילום "מאתגרים". השימוש המוכר ביותר במצלמות אקשן נכון להיום הוא בענף האקסטרים, כשמשתמשים רבים מלבישים על עצמם את המצלמות על מנת להקליט את זווית הצפייה שלהם בגוף ראשון תוך כדי פעולת אקסטרים כלשהי - מרכיבת שטח על אופנוע דרך צניחה חופשית ואפילו צלילה. עם השנים כמובן שהשימוש במצלמות אלה רק הלך והתרחב, והיום הן הפכו לכלי עבודה לגיטימי לחלוטין גם בעבור יוצרי תוכן מודרניים שאקסטרים הוא לאו דווקא מנת חלקם.

תחרות בריאה

אחרי לא מעט שנים שבהן GoPro שלטה ביד יחסית רמה בשוק מצלמות האקשן, ככל שעבר הזמן יותר ויותר יצרניות נכנסו לשוק מצלמות האקשן, וכיום ניתן למצוא על המדפים ברחבי העולם שלל דגמים משלל חברות שונות שמציעים כל אחד סט תכונות שמנסה להיות ייחודי מהמתחרים שלו. אחת מאותן חברות היא חברת DJI הסינית (שאותה אתם ודאי מכירים הודות לפורטפוליו הרחפנים הרחב שלה), שהשיקה באחרונה את דגם מצלמת האקשן האחרון שלה, ה-DJI Osmo Action 3. נשים את זה כבר עכשיו על השולחן ונגיד שהניסיון של DJI בשוק קטן בהרבה מזה של ענקית מצלמות האקשן GoPro, וזה ניכר בבירור כשמשווים בין ה-Action 3 ל-Hero11.
נתחיל מהמבנה של שתי המצלמות, שנראות פחות או יותר אותו הדבר: שתיהן קטנות וקלות למדי, ושתיהן מציעות זוג מסכים, הראשון אחורי וגדול (2.27 אינץ' בגו-פרו, 2.25 ב-DJI), השני קדמי וקטן ומיועד להראות בקלות את מה שאנחנו מצלמים במידה ונרצה לצלם במצב סלפי. יחד עם זאת, בכל הקשור לאיכות החומרים וההרגשה של המצלמה ביד, אין ספק שהוותק הארוך של גו-פרו מוכיח את עצמו, כשבהשוואה למצלמה של DJI מדובר במוצר יחסית איכותי יותר מבחינת איכות החומרים ורמת הגימור.
10 צפייה בגלריה
GoPro Hero11
GoPro Hero11
GoPro Hero11
(צילום: רועי האן)
עוד הבדל די משמעותי בין שתי המצלמות הוא בחיישן הצילום שלהן: החיישן של ה-Hero11 מציע רזולוציה של 27 מגה-פיקסל, זאת בהשוואה לחיישן של ה-Action 3 שמציע רזולוציה של 12 מגה-פיקסל - אחרי לא מעט צילום עם שתי המתמודדות, אני חייב לציין שההבדל כאן לאו דווקא ניכר באיכות של הצילומים עצמם, ואם כן, הוא לאו דווקא תמיד לטובת הגו-פרו.
10 צפייה בגלריה
DJI Osmo Action 3
DJI Osmo Action 3
DJI Osmo Action 3
(צילום: רועי האן)
אחד הפיצ'רים האקסלוסיביים של ה-Hero11 השנה הוא שניתן לצלם בעזרתה וידאו בפורמט 8:7, דבר שמאפשר לנו לתפוס יותר שטח בתמונה שלנו. הכיוון של גו-פרו עם הפורמט הזה הוא בעיקר לטובת צילומי סלפי - בכל זאת, דור הטיקטוק. מעבר לכך המצלמה הקטנה של גו-פרו כוללת עוד מגוון רחב למדי של פיצ'רים מגניבים שאפשר להשתמש בהם, החל ממצב צילום ייעודי לתיעוד שמיים וכוכבים דרך מצב המאפשר לנו "לצייר" איורים באמצעות אור ועוד. מעבר לכך גם יכולות הצילום היבשות מרשימות מאוד - ניתן לצלם ברוב מצבי הצילום והפורמטים ברזולוצייה של עד 5.3K בקצב רענון של בין 24 ל-240 הרץ (תלוי ברזולוציה ובפורמט הצילום כמובן).
10 צפייה בגלריה
DJI
DJI
צולם ב-DJI Osmo Action 3
(צילום: רועי האן)
10 צפייה בגלריה
GoPro
GoPro
צולם ב-GoPro Hero11
(צילום: רועי האן)
מהצד של DJI, ה-Action 3 מספקת חוויית צילום לא רעה בכלל - האמת שבמצב צילום תמונות כמות הפיצ'רים בכל הקשור לפורמט ורזולוציה רחבה יותר מבגו-פרו, אך יחד עם זאת כמות הפיצ'רים ומצבי הצילום שנקבל כאן פחותים בהשוואה לארסנל הפיצ'רים הרחב שיש ל-Hero11 להציע: אין כאן צילום בפורמט 8:7 למשל או צילום ב-5.3K למשל - כאן מוצעת לנו רזולוציית צילום מקסימלית של עד 4K. כמו כן, גם במצבי הצילום המיוחדים גו-פרו ללא ספק מגוונת יותר, כשעם ה-Action 3 נקבל מצב וידאו סטנדרטי, צילום בהילוך איטי, מצב "Timelapse" (שנראה בסיסי אבל דווקא הצליח להפתיע אותי לטובה) ומצב HDR. יחד עם זאת אחד הפיצ'רים שהכי אהבתי עם המצלמה הזו היא השימוש שלה בתופסן מגנטי מיוחד שמאפשר לנו לנתק ולחבר את המצלמה למשטחים שונים בקלות.
10 צפייה בגלריה
DJI
DJI
צולם ב-DJI Osmo Action 3
(צילום: רועי האן)
10 צפייה בגלריה
GoPro
GoPro
צולם ב-GoPro Hero11
(צילום: רועי האן)
בכל הקשור לממשקי ההפעלה של כל אחת מהמצלמות, גם כאן גו-פרו מפגינה עליונות, בעיקר בגלל שהאנימציות והתגובתיות של התפריטים השונים במצלמה טובה יותר מזו שמפגין הממשק של DJI. יחד עם זאת, הממשק של גו-פרו עמוס למדי ויכול בקלות לבלבל, זאת לעומת הממשק של DJI שדוגל בפשטות שיא ולא מסבך אותנו יותר מידי. לצד הממשקים יש לכל אחת מהמצלמות אפליקציה ייעודית שניתן להוריד לסמארטפון על מנת לקבל גישה לפיצ'רים כמו העלאה ועריכה מהירה של תמונות - בשני המקרים האפליקציות לרוב לא באמת עובדות ומרגישות נוח לתפעול, וברוב הזמן מצאתי את עצמי מוותר עליהן.

עסקת חבילה

על פניו וברמת איכות הצילום וחוויית השימוש, המנצחת הברורה כאן היא כמובן גו-פרו, אך האם מדובר גם באופציה האידיאלית בכל הקשור לתמורה למחיר? האמת שלא בטוח.
ה-Hero11 עולה בישראל נכון לרגע כתיבת שורות אלה 1,999 שקלים תחת היבואנית הרשמית רונלייט. תמורת מחיר זה תקבלו את המצלמה עצמה, כיסוי בד מהודר לנשיאה של המצלמה, כבל טעינה, סוללה אחת ותופסן אחד המגיע עם דבק דו-צדדי שיאפשר לנו להציב את המצלמה בכל מיני מקומות יחסית בקלות. אז האם כל זה שווה את המחיר? אם תסתכלו רק על המצלמה הזו כאופציה כנראה שכן, אם כי כמובן ראוי לציין שסביר מאוד להניח שעם המצלמה הזו תרצו לרכוש עוד סוללות, כיסוי מגן ושלל תוספות אחרות, דבר שכמובן הופך את ההשקעה כאן לגבוהה יותר.
10 צפייה בגלריה
תיק נשיאה, תופסן וזהו
תיק נשיאה, תופסן וזהו
תיק נשיאה, תופסן וזהו
(צילום: רועי האן)
ומה המצב בצד של DJI? את ה-Osmo Action 3 ניתן לרכוש בשתי חבילות שונות (שיטת מכירה שכיחה למדי ב-DJI), שתיהן מגיעות לכאן תחת היבואנית בנדא מגנטיק. החבילה הראשונה היא חבילת "Standard Combo" המציעה מעבר למצלמה עצמה סוללה אחת, מסגרת מגן, שני כיסויי גומי לעדשה, תופסן שטוח עם דבק דו-צדדי וכבל טעינה. המחיר של החבילה הזו הינו 1,399 שקלים.
10 צפייה בגלריה
ערכת אביזרים עשירה
ערכת אביזרים עשירה
Adventure Combo: ערכת אביזרים עשירה
(צילום: רועי האן)
לצד חבילה זו יש כמובן חבילה מאובזרת יותר שזכתה לשם "Adventure Combo" (והייתה זו שהגיעה אליי לבדיקה), שמציעה מעבר למצלמה עצמה שלוש סוללות המגיעות יחד עם עמדת טעינה ייעודית, מסגרת מגן, שני כיסויי גומי לעדשה, תופסן שטוח עם דבק-דו צדדי, כבל טעינה ומוט הארכה הנמתח לאורך מרשים של מטר וחצי וכולל כניסת הברגה לחצובה. המחיר של כל הדבר הזה הינו 1,899 שקלים.

השורה התחתונה

קשה להחליט באופן חד-משמעי מי זוכה בתואר "מצלמת האקשן הטובה ביותר", בעיקר בגלל שכל אחת מהמצלמות שכאן מציעה חוויית שימוש טובה שמצליחה להצטיין כל אחת בתחומה: אם חשובים לכם מצבי צילום עשירים ואיכות צילום גבוהה ככל שניתן, גו-פרו ללא ספק תהיה האופציה האידאלית עבורכם. מנגד, המצלמה של DJI עולה פחות מזו של גו-פרו (ואם תוותרו על ערכת האביזרים המחיר יהיה אפילו יותר נמוך), ועדיין עושה עבודה מצוינת בכל הקשור לצילום עצמו - גם אם לא מדובר בחוד החנית בשוק מצלמות האקשן של ימינו. מדובר, אם כן, באופציה נהדרת אם אתם לא מחפשים כמה שיותר תמורה למחיר מעבר למצלמה עצמה.