סין היא ללא ספק אחת מהמדינות המתפתחות בעולם, אך בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בדרך בה האזרח הסיני הפשוט גולש ברחבי הרשת. הממשל הסיני עומל ימים כלילות במטרה לעצב את חזות האינטרנט הסיני בצורה המתאימה לו ביותר, והתוצאה ברורה: כמות האפליקציות, אתרי האינטרנט והשירותים הדיגיטליים הזמינים במדינה קטנים באופן משמעותי משאר מדינות העולם.
1 צפייה בגלריה
האפליקציות בסין
האפליקציות בסין
אפליקציות סיניות
(צילום: שאטרסטוק)

עוד כתבות שיעניינו אתכם

על פי סקירה של South China Morning Post, שאסף וניתח את הנתונים שנאספו ממשרד התעשייה וטכנולוגיית המידע במדינה (MIIT), מספר האפליקציות הזמינות בשוק האפליקציות הסיני נכון לחודש אוקטובר השנה עומד על כ-2.78 מיליון אפליקציות בלבד, זאת בהשוואה ל-4.52 מיליון האפליקציות שהיו זמינות לשוק הסיני בשנת 2018.
הירידה המשמעותית בכמות האפליקציות הזמינות נובעת בעיקר מהרצון של הממשל הקומוניסטי במדינה להגביל את האזרחים שלו בכל הקשור לצריכת תוכן ברשת, בין אם מדובר בתוכן עסקי או בתוכן בידורי. עקב כך, תאגידים סיניים גדולי ממדים, למשל טנסנט, שולטים ביד רמה בשוק הדיגיטל בסין, ומסייעים לממשל בהגבלה הכמעט מוחלטת של האזרחים לתכני אינטרנט חופשי. דוגמה טובה לכך היא WeChat, הרשת החברתית הגדולה ביותר במדינה, שנמצאת בבעלותה של טנסנט ומונה 1.2 מיליארד משתמשים פעילים בכל רחבי העולם, השולטת באופן כמעט מוחלט במדיה החברתית בסין לאורך שנים.
הרגולטורים הסינים לא הופכים את המצב לפשוט יותר. בשנת 2018, שנה בה חנויות האפליקציות הגדולות בעולם, גוגל פליי והאפסטור של אפל, רשמו עלייה משמעותית בכמות האפליקציות הזמינות בהן. על אף שגוגל הסירה קרוב למיליון אפליקציות באמצע השנה בעקבות שינוי במדיניות החברה, עדיין הוצעו בחנויות האלה קרוב ל-2.8 מיליון אפליקציות שונות. בסין, לעומת זאת, מספר האפליקציות הזמינות בשנה זו צנח בכ-850,000, במסגרת קמפיין שיזמה הממשלה למאבק באיסוף לא סדיר של מידע אישי, והיה לפעולה הגדולה הראשונה של המדינה נגד אפליקציות. בשנה שלאחר מכן נרשמה ירידה של 220,000 אפליקציות נוספות במדינה, ועד היום ממשיך הממשל להסיר אפליקציות ולהגביל את הגישה לתכני רשת ברחבי המדינה.
כמו במדינות רבות אחרות, גיימינג היא קטגוריית האפליקציות הגדולה ביותר בסין, כאשר אחת מכל ארבע אפליקציות הזמינות להורדה במדינה היא משחק וידאו. בניגוד לקבוצות אפליקציות אחרות כגון אפליקציות מסחר והסעות, שקהל המשתמשים בהם נשאר קבוע ולרוב לא מוצעים חידושים משמעותיים בדמות אפליקציות חדשות בקרב שירותים אלה, עולם הגיימינג גדל בקצב מסחרר מיום ליום, היות והמשחקים תמיד נשארים תחרותיים וקהל השחקנים שלהם משתנה באופן משמעותי לאורך הזמן. יחד עם זאת, מספר אפליקציות המשחקים הזמינות במדינה ירד לכדי 679,000 אפליקציות בלבד נכון לאוקטובר השנה, ירידה של כמעט 25% בהשוואה לדצמבר 2019. כמו כן, הרגולטורים הסינים לא אישרו להפצה שום משחק מקוון חדש מאז חודש יולי, במסגרת המאבק המדיני בהתמכרות למשחקים.
ההגבלות הכבדות על עולם המשחקים לא תקפות רק בתחום האפליקציות. במהלך חודש אוגוסט יצא חוק במדינה שמחייב בהגבלת שעות המשחק של קטינים מתחת לגיל 18 לשעת משחק קבועה אחת ביום, ורק בסופי שבוע. כמו כן, בשבוע האחרון פורסמו דיווחים רבים על כך שסין חסמה את הגישה במדינה לחנות המשחקים הגדולה ביותר בעולם, סטים, והותירה את הגישה רק לגרסה הסינית של החנות, שהושקה במדינה בחודש פברואר השנה ומונה 103 משחקים בלבד הזמינים לרכישה, בהשוואה לחנות הבינלאומית, שמונה יותר מ-110,000 משחקים.