ערך הוויקיפדיה לזכרו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי ז״ל, שנהרג בגבול עזה באוגוסט 2021, הוסר הבוקר (ג׳) מהאנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה. ההחלטה למחוק את הערך שנקרא "נפילתו של החייל בראל שמואלי" התקבלה בהצבעה שבה השתתפו עורכים שונים של האנציקלופדיה.
1 צפייה בגלריה
בראל שמואלי והערך שהוסר מוויקיפדיה
בראל שמואלי והערך שהוסר מוויקיפדיה
בראל שמואלי והערך שהוסר מוויקיפדיה
(צילום: דוברות המשטרה)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

שמואלי, לוחם יחידת המסתערבים של מג"ב, נפל במהלך עימותים עם פלסטינים שהתקרבו לגדר בצפון הרצועה במהלך הפגנה שארגן חמאס. אחד מהם הסתיר אקדח במכנסיים, וירה בו מטווח אפס דרך חרך בחומה. משפחתו של הלוחם מתחה ביקורת חריפה על צה"ל ועל הממשלה וטענה כי הוראות הפתיחה באש הגבילו את הלוחמים. מהתחקיר הצבאי שהוצג בחודש שעבר למשפחתו של שמואלי עולה כי הלוחמים הוצמדו לחומה בגבול באופן שגוי ומסוכן.
"ויקיפדיה היא אנציקלופדיה ולא אתר הנצחה", הסביר אחד העורכים שתמכו בהסרת הערך על נפילת שמואלי ז"ל. הוא הוסיף כי "אין אפשרות לכתוב על כל חייל או אזרח שנהרג בפעולה זו או אחרת. השארת הערך הזה היא פגיעה מהותית בכל אותם אלו שלא קיבלו ערך".

"איך אתם לא מתביישים?"

עורך אחר טען כי השארת הערך פוגענית כלפי ישראלים שנהרגו בעבר. "האירוע נופח מעבר לכל פרופורציה. מצער מאוד שחייל נהרג, אבל למרבה הצער קדמו לו עוד אלפים רבים בישראל. אין שום הצדקה לגרור את ויקיפדיה לניפוח של אירוע זה".
מנגד, עורכים אחרים ניסו לשכנע את חבריהם כי יש להשאיר את הערך באנציקלופדיה. "הערך הוא על נושא רחב יותר מבראל שמואלי עצמו", טען אחד מהם. אחרים טענו שאם הנושא רחב יותר מהנצחתו יש לכתוב עליו ערך ולא על החייל שנפל. ״אתה יכול לכתוב ערך על מחאת חיילים, רעשים ברשתות החברתיות, קשירת ידי לוחמים או מה שבא לך". עורך אחר היה יותר חריף בתגובתו: ״איך אתם לא מתביישים להצביע נגד החשיבות של הגיבור שלנו שחרף את נפשו?"
מי שעקבה אחר הדיון שהתנהל באתר היא אחותו של שמואלי, הילה רחימי, שהתייחסה לנושא בפוסט שפרסמה בפייסבוק. "חשבתי שלא יכול להיות יותר כואב. מאז שבראל נהרג חוויתי, חווינו כל המשפחה, כאב בכל איבר בגוף, כמו שריפה. היום נדהמתי לגלות שעורכים הצבעה האם להשאיר את הערך של בראל בויקיפדיה. קולטים? גיבור ישראל, לוחם שסיכן את חייו פעם אחר פעם, שהיה מוכן למות למען המדינה".
"יש יותר סמל לאומי מזה?" תהתה רחימי, "יש יותר בטוח מזה? יש יותר נכון שהערכים של בראל, הרעות, אומץ לב, ההקרבה יגיעו לכל נער ונערה? הגוף עייף ממלחמות, הנפש לא יכולה עוד להלחם. אנחנו מכונסים באבלנו העמוק, תחושת נוראית שחיים איתה כל יום, כל דקה. את בראל לקחו לנו. מחקו לנו. אני לא יודעת מי מחליט את ההחלטות האלה, אבל מי שהצביע בעד מחיקת הזיכרון שלו, הדבר היחיד שנותר לנו, שידע שהוא ירק לנו בפרצוף".
מויקימדיה ישראל נמסר בתגובה "עמותת ויקימדיה ישראל אינה עוסקת או מתערבת בערכי ויקיפדיה. קהילת העורכים והעורכות בוויקיפדיה היא זו שקובעת את הקריטריונים לערכים בצורה עצמאית ובהתאם היא גם זו שמקיימת דיוני חשיבות והצבעות מחיקה על ערכים שאינם עומדים בקריטריונים אלה. ויקיפדיה מתנהלת בצורה שקופה לחלוטין והקריטריונים, כמו גם הדיונים והטיעונים שהועלו בעד ונגד מחיקת הערך זמינים בדף השיחה של הערך וכל המעוניין יכול לעיין בהם. כך נוהגת ויקיפדיה כבר למעלה מ-20 שנה ושומרת על האמינות והאובייקטיביות של מיליוני הערכים בפרויקט".